افزایش فروش صنایع دستی در گروی کاربردی کردن محصولات است
به گزارش وبلاگ ایتالیا، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، افزایش فروش صنایع دستی در گروی کاربردی کردن محصولات است.
سید میثم حصاری، معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از افزایش 15 درصدی غرفه های نوروزی در سال 1402 اطلاع داد و اظهار کرد: در نوروز سال جاری 390 غرفه نمایش و فروش محصولات صنایع دستی در استان برپا شد که بالغ بر 70 درصد هنرمندان آن را بانوان تشکیل می دادند. در نوروز سال جاری بیش از 20 نمایشگاه عرضه صنایع دستی و سوغات با مجموع 390 غرفه در نوروزگاه های سطح استان، بناهای تاریخی، مجتمع های بین راهی و ایستگاه راه آهن قزوین برگزار گردید.
این مسئول با اشاره به استقبال قابل توجه گردشگران از این نمایشگاه ها گفت: نمایشگاه نوروزی شهر قزوین که همانند سالهای گذشته در دولتخانه صفوی و نوروزگاه مرکزی شهر قزوین فعالیت داشت، با تعداد 65 غرفه عرضه و فروش سوغات و صنایع دستی طی این ایام میزبان گردشگران بوده و با استقبال قابل توجه گردشگران و بازدید کنندگان روبرو شد.
وی اعلام نمود: برپایی کارگاه های آموزشی صنایع دستی در بناهای تاریخی و کارگاه آموزش سفال ویژه بچه ها در دولتخانه صفوی، نوروزگاه مرکزی شهر قزوین، چیدمان هفت سین در موزه ها و بناهای تاریخی با استفاده از صنایع دستی ایرانی، فراوری محتواهای ویدیویی مرتبط با این حوزه برای پخش در فضای مجازی و حضور هنرمندان در برنامه های صدا و سیما از دیگر فعالیتهای این حوزه در ایام نوروز بشمار می رود.
حصاری اظهار کرد: بعلاوه در غرفه های سوغات انواع شیرینی های سنتی قزوین و در سیاه چادرهای عشایر که در دولتخانه صفوی برپا شد انواع محصولات و نان های محلی به گردشگران عرضه شد.
وی در ادامه با اشاره به صنایع دستی پرفروش هر شهرستان عنوان نمود: محصولاتی همانند چرم و سفال در آبیک، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی در تاکستان، چرم دوزی، چوب و رودوزی در آوج، گلیم، فرش و احجام چوبی و بافت های سنتی در بوئین زهرا، گلیم و سفال و خراطی در الموت جز پرفروش ترین محصولات نوروزی بودند که با استقبال خوبی از سوی گردشگران روبرو شدند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در شهر قزوین هم انواع محصولات صنایع دستی شامل سفال، چرم، زیورآلات، معرق چوب، تراش روی شیشه، نگارگری، سفال و منبت بیش از سایر فراوریات مورد توجه گردشگران واقع شد.
وی ضمن بیان اینکه کاربردی کردن صنایع دستی افزایش فروش را بدنبال خواهد داشت، اظهار کرد: اگر هنرمندان نیازسنجی مناسبی از جامعه داشته و براساس آن به فراوری محصولات خود بپردازند، قطعا با فروش خوبی روبرو خواهند شد و به پیشرفت و رونق بیشتر کار خود یاری نموده اند.
حصاری گفت: علاوه بر ایام مناسبتی، بازارچه های دائمی صنایع دستی در سرای سعدالسلطنه و خیابان نادری شهر قزوین مستقر هستند و کارگاه ها و بازارچه ها با توجه به زمان بندی در فصل های مختلف در آنها برگزار می گردد.
وی اضافه کرد: 24 هنرمند در نمایشگاه نوروز 1402 شرکت کردند که از ین تعداد 19 نفر آنها را بانوان هنرمند تشکیل می دادند که طی فرآیند اطلاع رسانی، زمان بندی، ثبت درخواست ها، پالایش و نظر کارشناسی توانستند در غرفه های خود به عرضه محصولات فراوریی بپردازند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه حمایت از هنرهای سنتی و صنایع دستی است و ما در پی آن هستیم که هنرهای سنتی و بومی احیا شده، در قالب نمایشگاه برای بازدید کنندگان معرفی و عرضه گردد و در معرض دید عموم قرار گیرد که تا به امروز هم با استقبال خوبی از سوی مردم روبرو بوده است.
وی اعلام نمود: رضایت و یا عدم رضایت غرفه داران وابسته به محصولاتی است که فراوری و عرضه نموده اند، چون محصولات فراوریی در ابتدا باید کاربردی بوده و در مرحله دوم قیمت تمام شده آن به نحوی باشد که عموم مردم قدرت خرید آن را داشته باشند؛ محصولاتی که قیمتی زیر 400 هزار تومان داشتند از فروش خوبی برخوردار شدند اما توان مردم و گردشگران برای خرید کالایی با قیمتی بیشتر از این اندازه چندان مساعد نیست.
حصاری در ادامه گفت: در سال 1401 بالغ بر 1742 نفر مجوز فعالیت دریافت کردند که شامل صدور پروانه، تمدید انفرادی، صدور تمدید کارگاهی و صدور تمدید کارت شناسایی بوده است. بعلاوه هشت باب مغازه جنب ساختمان تاریخی در قالب مزایده به هنرمندان واگذار شده است.
وی بیان نمود: تحت عنوان ماده 27 نیز حمام حاج میرحسن به عنوان مرکز توسعه خلاق، خانه رئوفی به عنوان فعالیت کارگاهی صنایع دستی و سالن مسجد مدرسه حیدریه برای کارگاه سفالگری تحویل هنرمندان شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
منبع: همگردی