اقیانوس زیرزمینی گسترده در سیاره ای کوتوله، تلاش برای یافتن حیات در سرس

به گزارش وبلاگ ایتالیا، دانشمندان به تازگی آثاری از وجود آب در یکی از سیاره های کوتوله منظومه شمسی به نام سرس کشف کردند.

اقیانوس زیرزمینی گسترده در سیاره ای کوتوله، تلاش برای یافتن حیات در سرس

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ ایتالیا، در سال 2007 میلادی سازمان فضایی ناسا کاوشگری به نام Dawn(دان) را به منظور تحقیق در مورد سیاره کوتوله Ceres(سِرِس) به فضا پرتاب کرد. حال پس از تحقیقات گسترده در مورد این سیاره دانشمندان اعلام کردند اقیانوسی یخ زده زیر لایه های زمین شناسی سیاره سرس وجود دارد.

دانشمندان، امیدوار به کشف ردپای زندگی در کیهان/ حیات روی سیاره دیگر امکان پذیر است؟

اقیانوسی پهناور در سیاره کوتوله سرس

مطالعات جدید دانشمندان در مورد سیاره Ceres(سرس) در هفت مجله معتبر علمی منتشر شده است. با وجود اینکه پوسته این سیاره بسیار بی جان و عاری از هرگونه آب و زندگی به نظر می رسد اما ذخایر عظیمی از آب منجمد در زیر لایه های این سیاره کوتوله وجود دارد. در مجموع تا به امروز 5 سیاره کوتوله در منظومه شمسی شناسایی شده اند ولی به غیر از سیاره سرس در مورد بقیه آن ها اطلاعات زیادی در دست نیست.

جولی کاسیلو اخترشناس فعال در سازمان فضایی ناسا گفت: وجود آب در لایه های عمیق سیاره سرس تایید شده است. حتی آب موجود باعث به وجود آمدن درصد بسیار کمی رطوبت در این سیاره شده است. باتوجه به اینکه نزدیک ترین سیاره به سرس کره زمین است می توانیم امیدوار باشیم که روزی امکان حیات انسان ها و جانوران زنده در این سیاره کوتوله فراهم شود.

اطلاعاتی بیشتر در مورد سیاره سرس

سیاره سرس از نظر اندازه 2.5 برابر سیاره پلوتون است و اولین بار در سال 2015 میلادی تلسکوپ های تحقیقاتی توانستند عکس هایی از نقاط مرموز روشن روی این سیاره را ثبت کنند. این نقاط روشن در مساحتی به اندازه 93 کیلومتر مربع قرار دارند و تحقیقات گسترده در مورد آن ها نشان داد تابش نور خورشید به اقیانوس یخ زده سرس موجب انعکاس نور به لنز تلسکوپ های تحقیقاتی شده است.

دانشمندان ناسا پس از بررسی متوجه شدند در انتهای دره هایی عمیق در این سیاره آب وجود دارد. دقیق ترین تصویر از سطح این سیاره در سال 2018 به وسیله کاوشگر Dawn(دان) ثبت شد و پس از ارسال آن تصاویر بود که دانشمندان در مورد وجود آب در سرس به قطعیت رسیدند. حالا ابعاد جدیدی از ساختار زمین شناسی این سیاره کوتوله در حال بررسی است و اخترشناسان به دنبال وجود هرگونه آثاری از زندگی در سرس هستند.

نقاط روشن در سرس

دستیابی دانشمندان به اطلاعاتی در مورد وجود آب در این سیاره به شناخت هرچه بیشتر طبیعت سرس کمک می کند. اخترشناسان حدس می زنند که مقدار معینی نمک در آب های منجمد سرس وجود دارد. چنین موضوع بیانگر این است که احتمالا در گذشته نشانه هایی از حیات در این سیاره وجود داشته و شاید اکنون نیز ادامه داشته باشد.

نمک در سرس

تصاویر مادون قرمز از سطح سیاره سرس نشان می دهد در مناطقی از این سیاره کوتوله نمک(سدیم کلورید) بین مولکول های آب محصور شده است. این اولین بار است که دانشمندان توانسته اند سدیم کلورید را به این شکل در خارج از کره زمین کشف کنند.

در حدود 100 سال پیش کاستیلو روژز اخترشناس و محقق علوم فضایی به وجود آب در سیاره سرس اشاره کرد ولی هرگز نتوانست جزئیاتی از ادعای خود را بیان و آن را اثبات کند. او معتقد بود در این سیاره مایعاتی با کیفیت متفاوت وجود دارد . تا این لحظه وجود آب در سیاره سرس اثبات شده و با توجه به تحقیقات دانشمندان فعلا مایعی به غیر از آب در این سیاره کشف نشده است.

چگونگی شکل گیری آب در سرس

عکس های ارسالی از کاوشگر Dawn(دان) به محققان کمک می کند تا نقشه جامعی از سطح دارای آب سرس تهیه شود. پس از طراحی این نقشه دانشمندان سازمان های تحقیقات فضایی می توانند ضخامت، محل دقیق و عمر هرکدام از لایه های یخی در سرس را مشخص کنند. اکنون زمین شناسان حدس می زنند سیاره سرس 22 میلیون سال عمر دارد. شواهد نشان می هد تا 2 میلیون سال پیش مقداری از حجم آب این سیاره به صورت مایع و در سطح زمین و عمق دره ها در جریان بوده است.

در هر صورت تحقیقات در مورد سرس و امکان حیات در آن همچنان ادامه دارد. حالا که شواهدی از وجود آب در سرس کشف شده دانشمندان و علاقه مندان امیدوارند به زودی اطلاعات جامعی از این سیاره کوتوله به دست آورند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "اقیانوس زیرزمینی گسترده در سیاره ای کوتوله، تلاش برای یافتن حیات در سرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقیانوس زیرزمینی گسترده در سیاره ای کوتوله، تلاش برای یافتن حیات در سرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید