بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا نمایند ، کرونا با اهدای خون منتقل نمی گردد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، مدیرعامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه از بهبود یافتگان کرونا می خواهیم که به شکرانه سلامت خود به مراکز اهدای خون مراجه نموده و پلاسمای خون خود را اهدا نمایند، اضافه نمود: هیچ منبع رسمی تا به امروز اعلام ننموده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می گردد.

بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا نمایند ، کرونا با اهدای خون منتقل نمی گردد

به گزارش وبلاگ ایتالیا از ایرنا، پیمان عشقی روز یکشنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار گردید، اضافه کرد: همه 17 مرکز در کل کشور در خدمت بهبود یافتگان کووید 19 است تا پلاسمای این افراد را دریافت کند. افراد یک ماه پس از بهبودی دیگر به هیچ عنوان ناقل نیستند و می توانند برای اهدای خون یا پلاسما مراجعه نمایند. اهدای پلاسما از اهدای خون راحت تر است، زیرا گلبول های قرمز به بدن بر می گردد و فقط زردابه خون دریافت می گردد.

وی اعلام نمود: اهدای پلاسما در ایران زودتر آغاز شد، اما با سرعت بیشتری در سایر کشورها ادامه پیدا می نماید.

پلاسما درمانی سابقه صد ساله دارد

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: پلاسما درمانی سابقه صد ساله دارد و در خصوص بیماری های مختلفی استفاده می گردد. از آبله مرغان تا آنفلوآنزاها و بیماری های تنفسی و سارس و مرس از این روش استفاده شده و نتیجه های خوبی کسب شده است.

وی اضافه کرد: وقتی ویروس کرونا جدید آمد، ابتدا چین از این روش استفاده کرد و سپس ایران. مطالعه در کشور ما در این زمینه تمام شده و به زودی منتشر می گردد. هرچه پلاسما زودتر به بیماران رسیده، نتیجه بهتری کسب شده و از مرگ و میر و ورود بیمار به آی سی یو جلوگیری شده است. در جهان نیز هنوز کارآزمایی بالینی منتشر شده مشاهده نمی گردد. البته گزارش های موردی در این زمینه منتشر شده که امیدوارنماینده بوده است. به دلیل همین نتایج خوب بوده که کشورهای مختلفی از جمله آمریکا و کانادا وارد کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی شده اند.

عدم استقبال از اهدای پلاسما

عشقی درباره عدم استقبال از اهدای پلاسما توسط بهبود یافتگان کرونا گفت: به نظر می رسد انتظارهای ما هیجانی بوده است. اهدای خون فرآیند شناخته شده ای برای مردم است. مردم سال ها بر این اساس نذر می کردند. اهدای پلاسما خبر جدیدی برای مردم بود. البته پلاسما در مراکز جمع آوری پلاسما که متعلق به بخش خصوصی است انجام می گردد. سالانه 500 هزار لیتر پلاسما در کشور فراوری می گردد که 300 هزار لیتر را بخش خصوصی فراوری می نماید. سازمان انتقال خون از خون اهدا شده توسط مردم، 200 هزار لیتر پلاسما فراوری می نماید. حالا این که سازمان انتقال خون به مردم بگوید که در شرایط شیوع ویروس کرونا، پلاسما اهدا نمایند، کمی برای مردم تازگی دارد.

وی ادامه داد: حدود دو ماه و نیم است که از بحران کرونا می گذرد. ما از بهبود یافتگانی دعوت کردیم که یک ماه از بیماری آنها می گذرد. در نتیجه مراجعه بهبود یافتگان احتمالا بعد از این خواهد بود. از طرفی نگرانی هایی در جامعه وجود دارد که فکر می نمایند اگر برای اهدای خون مراجعه نمایند، بدن آنها ضعیف می گردد. در نیویورک در چند روز اول هزار اهدای پلاسما اجرا شده و در ایران در عرض دو هفته حدود 250 واحد اهدا رخ داد. البته حدس می زدیم بیش از 600 واحد اهدا گردد.

در نظر دریافت اهرم های تشویقی برای اهدای پلاسما

مدیرعامل سازمان انتقال خون در خصوص استفاده از اهرم های تشویقی برای اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کرونا اظهار کرد: اهدای خون باید داوطلبانه باشد. با این حال، سازمان انتقال خون هزینه رفت و برگشت و زمان صرف شده اهدانمایندگان پلاسما را به این افراد پرداخت می نماید. اقدام تشویقی دیگر هم این بوده که در بیمارستان های تعیین کرونا، تراکت های تبلیغاتی برای خود بیماران فرستادیم تا یک ماه پس از بهبود، پلاسما اهدا نمایند.

وی اضافه کرد: اگر به فصل پاییز رسیدیم، امیدواریم حدود 3 تا 5 هزار لیتر پلاسمای بهبود یافتگان را در اختیار داشته باشیم تا در موج بعدی در اختیار بیماران قرار بدهیم. همه این موارد منوط به این است که کارآزمایی های بالینی موثر باشد.

میانگین سنی اهدانمایندگان پلاسما

عشقی اعلام نمود: میانگین سنی این افراد نیز از 35 تا 45 سال بوده است. از طرفی مراجعه بانوان برای اهدای پلاسما بیشتر از مراجعه برای اهدای خون بوده است. البته از پلاسمای خانم هایی که سابقه زایمان دارند نمی توانیم به طور مستقیم برای درمان استفاده کنیم. پلاسمای اهدا شده توسط خانم هایی که سابقه بارداری دارند نگهداری می گردد و اگر تهیه دارو از پلاسما مقدور شد، از آن پلاسما برای تهیه داروی کرونا استفاده می گردد.

20 درصد خون اهدایی توسط بیماران تالاسمی مصرف می گردد

مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره بیماران تالاسمی گفت: سازمان انتقال خون در راستای وظیفه های خود در خدمت جامعه تالاسمی ایران بوده و هست. با فعالیت های پیش گیرانه تولد بیماران تالاسمی به زیر 150 نفر در سال رسیده، اما هنوز 20 درصد خون اهدایی در کشور توسط این بیماران استفاده می گردد. در دوران کرونا نیز این کوشش ادامه داشت تا خون سالم و کافی در اختیار جامعه تالاسمی کشور قرار بگیرد. زیرا کیفیت خونی که به بیماران تالاسمی داده می گردد، بسیار سالم است.

وی ادامه داد: تالاسمی یکی از مسائل اصلی کشورهایی است که روی کمربند تالاسمی قرار دارند. با رشد بیماران تالاسمی، احتیاج به خون کاهش پیدا نمی نماید. این خون از اهدانمایندگان مستمر دریافت می گردد. از لحاظ امنیت هم تمام کوشش ها برای پذیرش اهدانمایندگان و انجام تست های غربالگری اتفاق می افتد و خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می گیرد، بهترین خون است.

اهدای خون را محدود به شب های قدر نکنید

عشقی اعلام نمود: ما به تکریم اهدانمایندگان خون اعتقاد داریم و از مردم می خواهیم از هم اکنون برای اهدای خون مراجعه نمایند. در شب های قدر هم تمام مراکز اهدای خون باز هستند، اما بهتر است مردم اهدای خون را فقط محدود به شب های قدر ننمایند.

ذخایر خون در حد قابل قبول است

وی اظهار کرد: پویش های مختلفی در ایام شیوع کرونا برای اهدای خون اقدام کردند. در حال حاضر ذخایر خونی در حد قابل قبول است. از طرفی همه کوشش ها انجام شد که پایگاه های اهدای خون امنیت کافی از لحاظ بهداشتی را داشته باشد. البته اهدای خون در ماه رمضان سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد کاهش یافته است.

کیسه ها و تجهیزات مصرفی انتقال خون خارجی است

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی درباره کیسه ها و تجهیزات مصرفی انتقال خون گفت: کیسه ها و تجهیزات مصرفی اصلی در انتقال خون شامل کیسه های فیلتردار، کیت های آزمایش غربالگری بیماری های عفونی و دستگاه های مربوطه عمدتا خارجی هستند.

وی ادامه داد: سال های گذشته چند شرکت برای فراوری کیسه خون وارد شدند، اما کیفیت فراوری بالا نبود. یک شرکت هم در زمان برجام، تعاملی برای فراوری کیسه خون با یک شرکت اروپایی انجام داده بود که آن هم با شیطنت آمریکایی ها و همراهی کشورهای اروپایی، معوق ماند.

کرونا با اهدای خون منتقل نمی گردد

عشقی اظهار کرد: هیچ منبع رسمی تا به امروز اعلام نکرده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می گردد. استانداردهای اهدای خون جهانی و سخت گیرانه است. افراد با 28 روز فاصله داشتن با بیمار کرونایی و گذشت این زمان پس از بهبودی، می توانند خون یا پلاسما اهدا نمایند.

عدم پیروزیت در فراوری پلاسما

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: سازمان انتقال خون وارد عرصه جمع آوری پلاسما برای فراوری دارو شده بود که به دلایل زیادی، سازمان در فراوری پلاسما پیروز نشد و فقط توانست 17 هزار لیتر در سال آخر فراوری کند. این موضوع باعث شد شاخص اهدای خون هم پایین تر برود و افراد به سمت اهدای پلاسما بروند.

وی اعلام نمود: پالایش قراردادی یکی از دستاوردهای سازمان انتقال خون بود. با بالاتر بردن استانداردها، اتحادیه اروپا و موسسه های ناظر، پلاسمای ایران را استاندارد اعلام نمودند. پلاسما در ایران امحا نمی گردد و برای فراوری دارو به پالایشگاه های معتبر جهان ارسال می گردد.

هدف گذاری فراوری پلاسما از اهدانمایندگان محقق نشد

عشقی درباره فراوری پلاسما برای ارسال به پالایشگاه ها جهت داروهای مشتق از پلاسما گفت: در طول 46 سال سابقه سازمان انتقال خون، فعالیت های مثبت زیادی اجرا شده است. پلاسمایی که ما الان می گیریم، پلاسمای افرادی است که آنتی بادی اختصاصی ضد یک بیماری خاص و ویژه دارند و هیچ وقت قطع نشده است. اگر به شهریور 97 یا 98 برگردیم، می بینیم که سازمان انتقال خون سیاست گذاری جدیدی انجام داد و در واقع هدف گذاری خوب بود. گفته شد که سالانه به یک میلیون لیتر پلاسما احتیاج داریم تا داروهای پلاسمایی را تامین کنیم. حدود 200 هزار لیتر توسط موسسه های خصوصی تامین می شد و 200 هزار لیتر هم توسط سازمان انتقال خون و از خون افراد فراوری می شد که به آن استحصالی می گویند. سازمان اعلام نمود که می خواهد 200 هزار لیتر هم خودش فراوری کند که یک نوع هدف گذاری و رقابت با بخش خصوصی بود. جمع این سه مورد باید به 600 هزار لیتر و سپس به یک میلیون لیتر می رسید.

وی ادامه داد: هدف گذاری 200 هزار لیتر در جمع سال های 95 تا 98 به 40 هزار لیتر رسید، اما شاخص اهدای خون کاهش یافت و 17 هزار لیتر پلاسمای استحصالی هم کاهش پیدا کرد. مردم به نیت انتقال خون به سازمان مراجعه می کردند و اهدای خون هم بدون چشم داشت بود، اما با تبلیغ گفته می شد که پلاسما بدهید و خون ندهید. دفعه بعد دیگر فرد مراجعه نمی کرد، زیرا مشاهده می کرد که مراکز خصوصی پلاسما دریافت می نمایند و پول هم می پردازند و دیگر برای اهدای خون نمی آمد. سازمان انتقال خون، اعتماد فروشی کرد و نیرو و امکانات سازمان صرف این کار شده بود و روزی که آمدم، هشت ماه از اضافه کاری پرسنل که صرف این کار شده بود را نپرداخته بودند.

منبع: جام جم آنلاین

به "بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا نمایند ، کرونا با اهدای خون منتقل نمی گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود یافتگان کرونا، پلاسما اهدا نمایند ، کرونا با اهدای خون منتقل نمی گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید