تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی محقق می گردد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، یک استارت آپ ایرانی با فراوری دستگاهی پیروز شده ضمن بهره گیری از فناوری پلاسمای سرد نانو، هوای آلوده را تصفیه کند.

تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی محقق می گردد

به گزارش گروه فناوری وبلاگ ایتالیا، یک استارت آپ با فراوری دستگاهی پیروز شده با استفاده از فناوری پلاسمای سرد نانو، هوای آلوده را تصفیه کند. این دستگاه تصفیه هوا به این شکل عمل می نماید که از یک طرف آلودگی وارد سیستم می گردد؛ در قسمت میانی دستگاه، هوای آلوده تبدیل به پلاسما شده و آلودگی ها با عبور از داخل پلاسما، تصفیه شده و از طرف دیگر دستگاه، هوای پاک و تصفیه شده خارج می گردد.

افروزی، کارشناس ارشد مهندسی پلاسما، یکی از اعضای فراوری این دستگاه تصفیه هوا می گوید: پلاسمای سرد یکی از زیرمجموعه های فناوری نانو محسوب می گردد و به خاطر سازگار بودن با محیط زیست و ارزان قیمت بودن آن می تواند در حد نانو با ذرات آلودگی وارد واکنش گردد و روی آن ها تأثیر بگذارد.

از کاربرد های این دستگاه، می توان به استفاده برای تصفیه آلودگی خروجی از کارخانه ها اشاره نمود که در راستا دودکش آن ها نصب می گردد. یا در دستگاه هواساز کاربرد دارد که کار گرمایش و سرمایش را انجام می دهد و با تصفیه هوا به وسیله این دستگاه، در شهر های بزرگ، دیگر محیط های خانه آلودگی هوا نخواهند داشت.

این دستگاه نمونه داخلی ندارد، اما نمونه مشابه خارجی دارد. فناوری به کار رفته در نمونه خارجی هم مانند همین دستگاه است. یکی نمونه کره ای از این دستگاه در تونل توحید کار گذاشته شده تا آلودگی داخل تونل دیگر به هوای بیرون منتقل نگردد. یا در آشپزخانه های صنعتی هم کاربرد دارد که به واسطه این دستگاه، دیگر آلودگی ناشی از روغن سوخته به هوای بیرون منتقل نمی گردد. به گفته افروزی، وجود بعضی استانداردها، آشپزخانه ها یا صنایع فراورینماینده آلودگی را ملزم می نماید که از این سیستم ها به منظور کاهش آلودگی استفاده نمایند.

هندسه طراحی شده برای این دستگاه تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی به گونه ای است که هیچ افت فشاری ندارد و همان فشاری که وارد دستگاه می گردد به همان اندازه از دستگاه خارج می گردد. از مزیت های قابل ملاحظه این دستگاه قیمت پایین آن است که در صورتی که به تجاری سازی برسد، تقریبا با یک دهم نمونه خارجی به بازار عرضه خواهد شد. نمونه خارجی این دستگاه در مقیاس های مختلف از هزار تا 12 هزار دلار وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه هوا با پلاسمای سرد نانویی محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید