خبرنگاران اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی سه برابر افزایش یافت

به گزارش وبلاگ ایتالیا، بیرجند - خبرنگاران - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: سال جاری با افزایش سه برابری اعتبارات آبخیزداری در این استان، عملیات آبخیزداری را در حوزه های آبریز به جامانده ادامه می دهیم.

خبرنگاران اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی سه برابر افزایش یافت

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ایتالیا اضافه کرد: بنابر اعلام معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سفر به خراسان جنوبی در امسال اعتبارات آبخیزداری نسبت به سال گذشته سه برابر می گردد.

وی گفت: سال 99 اعتبار مصوب و در حال اجرای حوزه بیابان و آبخیزداری استان از محل دولتی و استانی در مجموع 87 میلیارد تومان بوده که در حال اتمام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از این میزان 74 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع ملی تامین شده که 47 میلیارد تومان مربوط به حوزه بیابان و 27 میلیارد تومان مربوط به آبخیزداری است.

وی توضیح داد: آنچه در حوزه آبخیزداری اتفاق می افتد تابع بارش باران به ویژه بارش تند و رگباری است که منجر به وقوع سیلاب و روان آب و آبگیری سازه ها می گردد.

نصرآبادی گفت: در سال آبی جاری (اول مهر 99 تا سرانجام شهریور 1400) 38 میلیمتر بارندگی در استان داشته ایم و فقط سازه های شهرستان نهبندان اوایل امسال 5.5 تا 6 میلیون متر مکعب آبگیری شد و سایر سازه ها با افت حجم ذخیره روبرو شده است.

وی اضافه کرد: سازه های آبخیزداری استان که سال قبل تا 85 میلیون متر مکعب روان آب را در خود جای دادند امسال با افت روبرو شده البته تاثیر آبگیری این سازه ها از یک تا سه سال خوب خواهد بود لذا در مناطقی که سازه وجود دارد، اثرات شدید خشکسالی کمتر است.

وی گفت: حوزه هایی آبخیز که اجرای عملیات نداشته ایم تابع خشکسالی شدید همچنین گرمایش هواست که علیرغم کاهش بارندگی ها، افزایش دما نیز تشدید کننده است چرا که امسال در مقایسه با طولانی مدت دمای هوا 3.3 درجه افزایش یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اضافه کرد: در سایر بخش ها مانند مرتع و بیابان نیز اقداماتی برای ذخیره سازی نزولات آسمانی و روان آب ها صورت گرفته است و در مناطقی که این طرح ها اجرا شده، اثرات خشکسالی شدت کمتری خواهد داشت.

وی اعلام کرد: به شکل عمومی کمبود بارندگی، افزایش دما و وزش بادهای بی سابقه از نیمه اسفند 99 تاثیر شدیدی بر عرصه های طبیعی گذاشته که نیازمند توجه ویژه به این بخش است.

نصرآبادی گفت: دامداران و مرتع داران باید مراقب باشند زیرا چرای بی رویه در مراتع سبب خسارت و ضربه سنگین به آنها می گردد از طرفی با توجه به خشکی عرصه ها و وزش بادهای گرم، احتمال حریق نیز زیاد است.

وی مطرح کرد: خراسان جنوبی با وسعت بیش از پنج میلیون و 400 هزار هکتار عرصه طبیعی دومین استان بیابانی کشور است.

وی اضافه کرد: خراسان جنوبی تا سال 93 تعداد 28 کانون فرسایش بادی داشت اما با توجه به شرایط اقلیمی استان، مجاورت با کویرهای عظیم، ریزش بادهای 120 تا 180 روزه سیستان و سایر عوامل این کانون ها طبق آخرین آنالیز های کارشناسان ما به 35 مورد رسیده و سبب شده جزو پنج استان درگیر با گرد و غبار قرار بگیریم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی سه برابر افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اعتبارات آبخیزداری خراسان جنوبی سه برابر افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید