روزنامه نگار سلامت چه کارهایی را در روزنامه انجام می دهد؟ چرا روزنامه ها به دبیر سلامت احتیاج دارند؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، روزنامه نگار سلامت می تواند نقش مهمی در گزارش تحقیقات پزشکی، روندها و مسائل سیاست گذاری سلامت و دیگر اخبار مرتبط با سلامت برای مخاطبان روزنامه داشته باشد.

روزنامه نگار سلامت چه کارهایی را در روزنامه انجام می دهد؟ چرا روزنامه ها به دبیر سلامت احتیاج دارند؟

وبلاگ ایتالیا- علی ملائکه: نقش روزنامه نگار سلامت شبیه به یک روزنامه نگار سنتی است، اما با تمرکزی ویژه بر موضوعات سلامت.

روزنامه نگاران سلامت باید درکی قوی از علوم و پزشکی و بعلاوه توانایی انتقال اطلاعات پیچیده به صورت واضح و مختصر داشته باشند. آنها بعلاوه باید بتوانند اطلاعات قابل اعتماد را از منابع متنوعی از جمله مجلات علمی، سازمان های دولتی بهداشتی و متخصصان پزشکی تهیه نمایند.

روزنامه نگاران سلامت نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم در خصوص مسائل مرتبط با سلامت دارند. آنها می توانند به مردم یاری نمایند تا تصمیمات مطلعانه ای در خصوص سلامت خود بگیرند و بعلاوه می توانند به جوابگو نگه داشتن سیستم بهداشت و درمان یاری نمایند. در واقع آن ها پل ارتباطی بین متخصصان پزشکی و عموم مردم هستند و به بهبود سواد سلامت و توانمندسازی افراد برای تصمیم گیری های مطلعانه در خصوص سلامت خود یاری می نمایند.

روزنامه نگار سلامت ممکن است این فعالیت ها را در یک روزنامه انجام دهد:

1. تحقیق و گزارش نویسی: روزنامه نگاران سلامت اطلاعات را به وسیله انجام تحقیقات، مصاحبه با متخصصان و شرکت در کنفرانس های پزشکی جمع آوری می نمایند. سپس بر اساس یافته های خود مقالات خبری، گزارش های ویژه و گزارش ها می نویسند.

2. انتشار اطلاعات بهداشتی: هدف اصلی یک روزنامه نگار سلامت انتشار اطلاعات دقیق و قابل اعتماد اطلاعات بهداشتی برای مردم است. آن ها برای آموزش و اطلاع رسانی به خوانندگان در خصوص موضوعات مختلف سلامت، نتایج مطالعات و پیشرفت های پزشکی و نکات سلامت کوشش می نمایند.

3. نوشتن برای انواع پلتفرم های رسانه ای: روزنامه نگاران سلامت ممکن است مقالاتی بنویسند که در روزنامه های چاپی، سایت های آنلاین و حتی تلویزیون پخش گردد. آن ها سبک نوشتاری و قالب محتوای تولیدشده خود را متناسب با پلتفرم های رسانه ای گوناگون تطبیق می دهند.

4. ترجمه مفاهیم پیچیده پزشکی: روزنامه نگاران سلامت نقش مهمی در ترجمه مفاهیم پیچیده پزشکی به زبانی قابل فهم برای عموم مردم بازی می نمایند. آن ها از به کارگیری اصطلاحات پزشکی زیاد اجتناب می نمایند و کوشش می نمایند اطلاعات بهداشتی را برای مخاطبان وسیع قابل فهم نمایند.

5. راست آزمایی و دقت: روزنامه نگاران سلامت مسئولیت دارند تا از دقت و قابل اعتماد بودن اطلاعات گزارش شده اطمینان حاصل نمایند. آنها راست آزمایی (fact checking) انجام می ٔ دهند، داده ها را تأیید می نمایند و با متخصصان مشورت می نمایند تا صحت روزنامه نگاری را حفظ نمایند.

6. پوشش مسائل بهداشت عمومی: روزنامه نگاران سلامت بعلاوه ممکن است مسائل بهداشت عمومی مانند شیوع بیماری ها،کارزارهای واکسیناسیون و سیاست های سلامت را پوشش دهند. آنها به روزرسانی ها و تحلیل هایی در خصوص این موضوعات ارائه می دهند تا مردم را مطلع نگه دارند.

حوزه هایی که روزنامه نگار سلامت پوشش می دهد

روزنامه نگار سلامت در یک روزنامه مسئول گزارش در خصوص موضوعات متنوع مرتبط با سلامت است، از جمله:

- تحقیقات پزشکی نو

- سیاست ها بهداشتی

- مسائل بهداشت عمومی

- داستان های شخصی مرتبط با سلامت

- دستگاه ها و درمان های پزشکی

- صنعت داروسازی

چرا روزنامه ها به دبیر سلامت احتیاج دارند؟

اخبار سلامت امروزه بخش مهمی از اخبار روزانه را به خود اختصاص می دهد و بنابراین موضوع داشتن یک دبیر جداگانه برای حوزه سلامت بیش از پیش مطرح شده است.

دلایل گوناگونی را می توان در تایید داشتن یک دبیر سلامت در یک روزنامه عمومی ذکر کرد، از جمله:

1- دانش تخصصی: گزارش نویسی در حوزه سلامت و پزشکی احتیاجمند درک اصطلاحات علمی، روش های تحقیقاتی، تفسیر داده ها و غیره دارد. دبیر سلامت دانش لازم برای این کارها دارد و می تواند تضمین نماینده دقت گزارش باشد. ت

2- معین معیارهایی برای پوشش موضوعات بهداشتی: دبیر سلامت می تواند سیاست ها و معیارهای یکنواختی را برای پوشش دادن همه موضوع های مربوط به حوزه سلامت معین و به این ترتیب کیفیت گزارش ها را کنترل کند. دبیر سلامت بعلاوه می تواند تصمیم بگیرد چه نوع موضوعات بهداشتی در روزنامه منتشر گردد و این موضوعات چگونه ارائه شوند. برای مثال آیا تمرکز بر گزارش های مربوط به اخبار محض یا سخت خبر (hard news) درباره پژوهش های نو پزشکی باشد یا گزارش های شخصی تر درباره تجربه افراد از بیماری ها .

3- ارزیابی انتقادی: یک دبیر آشنا به علوم بهداشتی می تواند بیانیه های مطبوعاتی درباره یافته های پژوهش های پزشکی را به طور انتقادی ارزیابی کند، ادعاهای مشکوک را شناسایی کند و در مواردی که یافته های پژوهش ها هنوز مقدماتی هستند، احتیاط را در گزارش کردن آنها حفظ کند.

4- متناسب کردن با بافتار یا زمینه (contextualiztion) - دبیر سلامت در گزارش ها درباره یافته های نو با شناسایی تحقیقات قبلی مرتبط اطلاعات پس زمینه ای را به خوانندگان ارائه دهد، در چشم اندازهای ارائه شده در گزارش تعادل برقرار کند و بافتار یا کانتکست های مهم را در آنها بگنجاند.

5- آموزش: دبیر سلامت می تواند جلسات آموزشی برگزار کند تا به وبلاگ ایتالیا شیوه گزارش نویسی درباره رویدادها و اخبار علمی حوزه سلامت و اجتناب از اشتباهات رایج در این زمینه را بیاموزد.

6-جلوگیری از جاروجنجال: اشتباه های شاخص یا اغراق کردن در گزارش موضوعات بهداشت عمومی مانند شیوع بیماری ها یا یافته های نو پژوهشی مانند کشف درمان های نو باعث از دست رفتن اعتماد خوانندگان می گردد. دبیر سلامت می توند مانع از اشتباهات و اغراق ها گردد.

7- دروازه بانی: دبیر سلامت به عنوان دروازه بان عمل می نماید تا از انتشار گزارش هایی جلوگیری کند که به علت نداشتن بافتار، خبردهی متعادل یا بیان واضح عدم قطعیت ه ممکن است منجر به گمراهی خوانندگان شوند.

8- شبکه سازی:- یک دبیر مجرب می تواند از ارتباطات خود در جامعه پزشکی بهره ببرد تا منابع مطلع برای وبلاگ ایتالیا را شناسایی کند.

9- کسب عایدی بیشتر: اخبار سلامت معمولا از اخبار مورد توجه عمومی هستند و مخاطبان زیادی را جلب می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین

به "روزنامه نگار سلامت چه کارهایی را در روزنامه انجام می دهد؟ چرا روزنامه ها به دبیر سلامت احتیاج دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزنامه نگار سلامت چه کارهایی را در روزنامه انجام می دهد؟ چرا روزنامه ها به دبیر سلامت احتیاج دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید