صخره نگاره های عقربلو در شاهین دژ

به گزارش وبلاگ ایتالیا، روستای عقربلو در 8 کیلومتری غرب شاهین دژ، از توابع آذربایجان غربی و در کنار رودخانه دایمی زرینه رود واقع شده است، در حدود 500 متری شمال این روستا کوهی با نام محلی کیوه سور به معنای کوه سرخ قرار گرفته که در دامنه شرقی آن و رو به طرف رودخانه، صخره­ای با سطحی صاف و صیقلی به رنگ قهوه­ای مایل به قرمز خودنمایی می کند.

صخره نگاره های عقربلو در شاهین دژ

بر روی این تخته سنگ، تعداد زیادی نقوش کنده­ کاری شده، به صورت کاملا معین و قابل شمارش قابل رویت است، با وجود گذشت مدت طولانی از زمان ایجاد این صخره ­نگاره ­ها، فرسایش شدیدی بر روی آنها صورت نگرفته، به طوری که تمامی ویژگی­ های کیفی نقوش اعم از عمق کنده ­کاری ها، اندازه، قطر و نوع نقش­ ها به راحتی قابل شناسایی است.

کنده ­نگاره­ های عقربلو به طور کلی به چهار دسته نقوش حیوانی، نقوش انسانی (صحنه­ های تلفیقی و صحنه ­های شکار)، نقوش هندسی و نقوش ابزارآلات (تیر وکمان و عصا یا نیزه) تقسیم می ­شوند.

حیوانات به تصویر کشیده شده در نگاره ­های عقربلو، غیر از یک مورد نقش اسب که همراه با سوارکار نمایش داده شده و حیوانی نامعین، همگی شامل نقوش بز کوهی در ابعاد و اندازه ­های مختلف است.

نقش بز در عقربلو به صورت منفرد، در صحنه­ های شکار و به صورت ردیفی و پشت سر هم که در مقابل آنها تیر و کمانی به تصویر در آمده، به نمایش در آمده است.

نگاره­ های انسانی موجود در نقوش صخره ­ای عقربلو تنها به دو نقش سوارکار در حال تیراندازی با تیر و کمان ختم می ­شود.

از جمله زیباترین نقوش موجود در این مجموعه و شاید یکی از مهمترین آنها به لحاظ معین تقریبی قدمت کل مجموعه، نقش انسانی سوار بر اسب بوده که در حالی که افسار اسب را در دستان خود نگه داشته، در خلاف جهت حرکت آن، با تیر و کمان در حال تیراندازی به عقب یا پشت سر خود است.

از جمله نقش هندسی موجود در عقربلو، به نقشی شبیه به تصویر یک محراب مانند و یا نمادی از یک خانه است که در بالای تمامی نگاره ­ها (به جز نقش یک لوزی) قرار گرفته است.

علاوه بر نقوش مذکور، نگاره تیر و کمان به صورت منفرد و بدون حضور انسان نیز از جمله نگاره های عقربلو است که به طرف نقش سه بز و در صحنه ­ای دیگر تیر و کمانی رو به طرف یک تصویر نامعین نقش بسته است.

مقایسه و بررسی نقوش صخره­ای عقربلو نشان می ­دهد که این آثار از نظر نقش مایه و موضوع صحنه­ های به کار گرفته شده، تکنیک خلق نقوش و سبک ترسیم نقوش، خصوصاً در نقش سوارکار، بز کوهی، لوزی و محراب، متعلق به هنر دوران اشکانی است و نمونه چنین نگاره­ای در بسیاری از آثار دوره اشکانی از جمله آثار گچ بری، نقاشی و اشیای فلزی این دوره به چشم می­ خورد.

*گزارش از افراسیاب گراوند، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سلماس

منبع: میراث آریا

به "صخره نگاره های عقربلو در شاهین دژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صخره نگاره های عقربلو در شاهین دژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید