طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت با فناوری نانو ، زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور وجود ندارد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، مدیر عامل شرکت دانش بنیان نماد گفت: با توجه به عدم وجود زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور تصمیمی برای صادرات نداریم. زیرا زیرساخت فراوری در ایران به حدی مشکل دارد که تمامی وقت خود را صرف حل مسائل ایجاد شده می کنیم.

طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت با فناوری نانو ، زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور وجود ندارد

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، توسعه فناوری های حوزه مواد و ساخت و فراوری تجهیزات مرتبط با آن دغدغه ای بود که جمعی از متخصصان داخلی را به فکر راه اندازی شرکتی دانش بنیان انداخت. سال 88 هم با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فعالیت خود را آغاز کردند. در این شرکت فراوری سیم جوش های توپودری بر پایه فولاد های نانوساختار محقق شد.

پدیده سایش یکی از معضلات فعلی صنایع مادر محسوب می گردد. این موضوع هزینه های زیاد تعمیر و نگهداری و خارج شدن قطعات از فرایند فراوریی را به این صنایع تحمیل می نماید. این موضوع بهانه ای شد برای 10 نفر از متخصصان این حوزه تا با هم شرکت دانش بنیان توسعه فناوری های پیشرفته مواد نانو ساختار نماد را پایه ریزی نمایند.

10 سال پیش با حمایت ستاد نانو کارمان را آغاز کردیم. تمرکزمان را بر روی فراوری و توسعه فناوری های مواد و همچنین ساخت و فراوری تجهیزات مربوط به آن ها قرار دادیم. محسن عسکری پیکانی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به این مطلب، گفت: هم اکنون عمده فعالیت شرکت در زمینه توسعه و فراوری سیم جوش های توپودری بر پایه فولاد های نانوساختار متمرکز شده است.

وی با بیان این که سایش قطعات یکی از معضلات مهم صنایع است،ادامه داد: در گذر زمان پوشش های ضد سایش تغییرات زیادی کرد و نسل جدید این مواد که چند سالی است وارد بازار های عظیم جهانی شده است، می توانند مقاومت به سایش و در نتیجه عمر قطعات را بسته به شرایط و کاربرد تا چندین برابر افزایش دهند.

این شرکت دانش بنیان در زمینه تحقیق و توسعه محصولات مبتنی بر فناوری نانو در صنایع متالورژی فعالیت دارد. یکی از موضوعات مورد توجه این شرکت طراحی آلیاژ هایی بسیار سخت و با مقاومت به سایش بسیار بالاتر از محصولات موجود در بازار، برای ایجاد لایه های سخت پوشی (Hardfacing) با هدف افزایش طول عمر قطعات است.

عسکری ادامه داد: استراتژی اتخاذ شده در این جهت، استفاده از جدیدترین فناوری طراحی آلیاژی با به کارگیری فناوری نانو در آن است. این محصول به شکل سیم جوش های توپودری در قطر های مختلف توسط شرکت فراوری شده و به وسیله روش معمول جوشکاری (جوش CO2 یا همان MIG/MAG) بر روی قطعات صنعتی تحت سایش اعمال می شوند. صنایع سیمان، فولادسازی، معدن، حفاری، راه سازی و ... به عنوان کاربران اصلی این محصول شناخته می شوند.

وی با اشاره به عدم وجود زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور، اعلام کرد: محصولات فراوریی ما در حد استاندارد های جهانی فراوری می گردد؛ اما تصمیمی به صادرات محصولاتمان نداریم. زیرا زیرساخت فراوری در ایران به حدی مشکل دارد که تمامی وقت و توان خود را صرف حل مسائل ایجاد شده می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت با فناوری نانو ، زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی آلیاژ سیم جوش های سخت با فناوری نانو ، زیرساخت های مناسب صادراتی در کشور وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید