لادیز؛ روستایی بکر و دیدنی در شهرستان میرجاوه

به گزارش وبلاگ ایتالیا، استان سیستان و بلوچستان منطقه ای است پر از جاذبه های طبیعی بکر و دست نخورده که در میان گردشگران کمتر شناخته شده اند و آنگونه که شایسته است معرفی نمی شوند. از سواحل زیبا و بکر خلیج فارس در چابهار گرفته تا نخلستان های زیبای بلوچستان و آثار تاریخی سیستان چون شهر سوخته که ثبت جهانی شده است، همه این ها ارزش تماشا دارند. این استان با توجه به طبیعت بکری که کمتر به وسیله گردشگران آسیب دیده است و زیبایی خود را حفظ نموده اند در آینده ای نه چندان دور یکی از مقاصد برتر گردشگری شناخته می گردد.

لادیز؛ روستایی بکر و دیدنی در شهرستان میرجاوه

روستای لادیز در شهرستان میرجاوه واقع شده است. این روستا در پناه کوه تفتان واقع شده است و زیبایی و بکر بودن آن افراد زیادی را به سمت خود می کشاند. روستای لادیز، قدمت چندانی ندارد. این روستا، از ییلاقات عشایر بلوچ بود، که طی قرن اخیر به سکونتگاه دائمی تبدیل شده است. مردم روستای لادیز به زبان بلوچی سخن می گویند، مسلمان و عمدتا پیرو مذهب تسنن حنفی هستند.

روستای لادیز در دشتی وسیع استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. خانه های روستاییان عمدتاً با خشت و گل و چوب بنا شده اند و سقف های مسطحی دارند. بعضی از خانه ها با مصالح آجر، آهن و گچ ساخته شده اند.

آب و هوا

شهرستان میرجاوه با میانه بارندگی 30 میلیمتر، یکی از کم باران ترین منطقه ها کشور محسوب می گردد، اما نکته جالب در این شهرستان این است که با وجود بخش مرکزی گرم و خشک و بیابانی، در بخش لادیز هوایی دلپذیر و مطبوع احساس می گردد که ارتفاعات آن در زمستان پوشیده از برف است.

در گرمای بالای 40 درجه فصل تابستان این منطقه زیبا و دیدنی، گویی در میان غار لادیز باران می بارد و بوی نم، سبزه و گل در دشت مقابل آن، روح و تن آدمی را نوازش می دهد.

جاذبه های گردشگری روستا

رودخانه های فصلی لادیز

بقایای تاریخی فرهنگ لادیزیان

کوه تفتان

غار طبیعی لادیز

غار لادیز از مهمترین جاذبه های این روستای زیبا است. این غار ارتفاعی حدود 5.2 متر و طولی حدود 15 کیلومتر دارد. در تمام فصول سال، در کف و دیواره های این غار شگفت انگیز جویبارهایی سرازیر می شوند و صدای افتادن قطرات درشت آب به درون جویبارهای جاری و انعکاس صدای آن در فضای غار، موسیقی دلنشینی را برای هر مسافری فراهم می نماید.

آب های جاری در غار از کیفیت بالایی برخوردار است که جهت آشامیدن و کشاورزی استفاده می گردد. هوای مطبوع و دل انگیز و بعلاوه پوشش گیاهی شامل درختان پده و گز در دهانه ورودی غار، تفریحگاه مناسبی برای اهالی استان سیستان و بلوچستان در روزهای تعطیل و بعلاوه اقامتگاه بسیار جذابی برای گردشگران داخلی و خارجی است.

آبشار لادیز که در فاصله نزدیکی از غار لادیز واقع شده است و می توان با پای پیاده فاصله غار تا آبشار را طی کرد، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهرستان میرجاوه است. غار و آبشار ترکیب بسیار منحصر به فردی را برای هر بیننده و گردشگری فراهم می نماید.

سوغات روستا

از مهم ترین صنایع دستی این روستا می توان به سوزن دوزی، قالی بافی و گلیم بافی اشاره نمود که به وسیله زنان و دختران هنرمند روستا با نقوش سنتی و قدیمی فراوری می گردد.

انواع زیورآلات زنانه، لباس های بلوچی، لباس ها و پارچه های سکه دوزی و سوزن دوزی شده، قالی، گلیم، خرما و دیگر میوه ها، سوغات روستای لادیز به شمار می آیند.

دسترسی

دسترسی به روستای لادیز بسیار راحت است. روستای لادیز به وسیله شهرهای زاهدان و میرجاوه با جاده ای مناسب و آسفالت قابل دسترسی می باشد.

فاصله زاهدان تا لادیز

آدرس روستای لادیز: استان سیستان و بلوچستان، شهرستان میرجاوه

منبع: گردشبان

به "لادیز؛ روستایی بکر و دیدنی در شهرستان میرجاوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لادیز؛ روستایی بکر و دیدنی در شهرستان میرجاوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید