محاکمه وزیر دارایی و رییس پلیس سابق الجزایر

به گزارش وبلاگ ایتالیا، تهران - خبرنگاران - محاکمه وزیر دارایی و رییس پلیس سابق الجزایر، تظاهرات الجزایری ها در پاریس و زخمی شدن 13 نفر در اعتراضات از جمله تحولات این کشور در 24 ساعت گذشته است.

محاکمه وزیر دارایی و رییس پلیس سابق الجزایر

به گزارش وبلاگ ایتالیا، الجزایر آدینه هفته گذشته وارد دهمین هفته تحولات سریع خود شد. اعتراضات الجزایری ها از سوم اسفند با خبر کاندیدا شدن عبدالعزیز بوتفلیقه رییس جمهور سابق این کشور برای پنجمین دوره متوالی، شروع شد و مردم را به خیابان ها کشاند و خاتمه مخالفت ها بوتفلیقه را در اواسط فروردین ماه سال جاری مجبور به استعفا کرد.

اما کناره گیری وی و انتصاب موقت عبدالقادر بن صالح در سِمت ریاست جمهوری طبق ماده 102 قانون اساسی از خشم مردم نکاست و مخالفان خواهان برکناری تمام مقامات دولت سابق هستند.

بن صالح به محض انتصاب در سِمت ریاست جمهوری کوشش کرد اوضاع را با اقداماتی چون دعوت احزاب سیاسی به رایزنی در مورد نحوه برگزاری انتخابات شفاف، مبارزه با فساد، دستگیری تجار و مقامات وابسته به دولت سابق آرام کند اما چندان پیروز نبود و مخالفت ها و ناآرامی ها همچنان ادامه دارد و الجزایری ها در آدینه گذشته پیامی قاطعانه به احمد قاید صالح فرمانده ارتش الجزایر رساندند و وی را مسؤول در قدرت ماندن مقامات دولت سابق دانستند.

اما به نظر می رسد ارتش در انتخاب گزینه برکناری تمام مقامات گذشته دست دست می نماید و موضع خود را بر اساس گزینه التزام به قانون اساسی و برگزاری انتخابات بنا نهاده و ترجیج نمی دهد به سرعت شرایط را برای ورود به مرحله انتقالی مهیا کند با توجه به این که میان مواضع گروه های مخالف اختلاف وجود دارد و تصویر سیاسی روشنی از نحوه انجام امور در دوره انتقالی ندارند.

به همین دلیل بوآدینه رضوان تحلیل گر سیاسی امروز (دوشنبه) در تبادل نظر با پایگاه خبری العربی الجدید تاکید نمود که وجود اختلاف ها در رأس هرم قدرت عامل دیگری است که ارتش را به خروج از قانون اساسی ترغیب نمی نماید.

یحیی بوزیدی تحلیل گر سیاسی نیز در مورد مواضع ارتش در تحولات کشور تاکید نمود: موضوعی وجود ندارد که ارتش را به تسریع در انتخاب گزینه سیاسی ترغیب کند ضمن آن که مواضع پیشین ارتش بیشتر در ارتباط با دولت سابق بود تا پاسخگویی به خواسته های ملت.

**محاکمه رییس پلیس الجزایر

ژنرال بازنشسته عبدالغنی هامل رییس پلیس سابق الجزایر و فرزندش امروز(دوشنبه) در دادگاهی در غرب الجزیره پایتخت این کشور به اتهام فساد محاکمه شدند.

رسانه های الجزایر امروز تصاویری از رییس پلیس سابق الجزایر و فرزندش که به نام وی اشاره ای نشده، پخش کرد که تحت تدابیر شدید امنیتی و در میان تجمع شهروندان وارد دادگاه تیبازه واقع در غرب پایتخت شدند.

این رسانه ها افزودند که هامل و فرزندش اتهام فساد و اقدامات غیر قانونی از جمله سوء استفاده از سِمت را رد نموده اند.

هامل از سال 2010 تا 2018 رییس پلیس الجزایر بود و از شخصیت های امنیتی نزدیک به رییس جمهور سابق به شمار می رفت.

**محاکمه وزیر دارایی الجزایر

به گزارش تلویزیون النهار الجزایر، محمد لوکال وزیر دارایی الجزایر امروز (دوشنبه) برای رسیدگی به پرونده اتهام هدردادن اموال عمومی محاکمه شد.

تلویزیون الجزایر شنبه گذشته بیان کرد که دستگاه قضایی احمد اویحیی نخست وزیر سابق و لوکال را در پی پرونده های فساد به دادگاه فراخوانده است.

یک منبع مطلع گفته است که اتهامات این دو هدر دادن اموال عمومی و دادن امتیازات غیر قانونی است.

** تظاهرات هزاران الجزایری در خیابان های پاریس

صدها هزار تبعه الجزایری ساکن در فرانسه دیروز (یکشنبه) با تظاهرات در خیابان های پاریس همبستگی خود را با هموطنانشان نشان داده و خواهان کناره گیری تمام مقامات دولت سابق شدند.

طبق مرکز آمار فرانسه 760هزار مهاجر الجزایری در فرانسه ساکن هستند.

** زخمی شدن 13 نفر در اعتراضات الجزایر

خبرگزاری رسمی الجزایر بیان کرد که 13نفر در تجمعی اعتراضی به نداشتن دسترسی آسان به آب آشامیدنی ، به ضرب گلوله شکاری که برای تفرقه معترضان شلیک شده بود، زخمی شدند.

اهالی منطقه الحمامات واقع در شرق الجزایر در مقابل کارخانه آب آشامیدنییوکوستجمع نموده بودند و به اجازه دسترسی این کارخانه به منابع آبی جدید اعتراض داشتند. اهالی این منطقه این منابع جدید را بخشی از منابع تامین آب مورد احتیاج خود می دانستند.

خاورم**3224**1211

منبع: ایرنا

به "محاکمه وزیر دارایی و رییس پلیس سابق الجزایر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاکمه وزیر دارایی و رییس پلیس سابق الجزایر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید