معروف ترین فستیوال های هند ، کشور جشن های رنگارنگ

به گزارش وبلاگ ایتالیا، فستیوال های هند برای مردم این کشور، فراتر از یک جشنواره هستند. هندی ها همه زندگی خود را جشن می گیرند. هیچ فصل یا زمانی وجود ندارد که شما در خیابان های هند با افرادی که آواز می خوانند، حرکات موزون انجام می دهند یا کارهای عجیب انجام می دهند، روبرو نشوید. تعداد فستیوال های هند به حدی زیاد است که نمی توانید تصور کنید. هر فستیوال هند بازتاب قسمتی از فرهنگ و سنت های مردم این کشور به شمار می رود. جشنواره هایی که اجازه نمی دهند زندگی هیچوقت روزمره باشد و همواره رنگی از شادی و هیجان به آن می دهند. هندی ها هر مناسبت کوچک و بزرگی را جشن می گیرند. هر استان در هند زبان، گویش و آداب فرهنگی خود را دارد، به همین علت تجربه هر فستیوال هند شبیه تجربه یک زندگی تازه است. اگرچه فستیوال های زیادی در این کشور وجود دارد، اما در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم معروف ترین فستیوال های هند، مفهوم و آیین های آن را به شکل مختصر آنالیز کنیم.

معروف ترین فستیوال های هند ، کشور جشن های رنگارنگ

دیوالی | جشنواره چراغ ها

فستیوال دیوالی (Diwali) برای هندی ها شبیه کریسمس برای غربی ها است. دیوالی بزرگترین فستیوال هند و مهمترین جشنواره ملی این کشور است. مردم در این جشنواره پیروزی خیر بر شر و نور بر تاریکی را جشن می گیرند. آنها این پیروزی را با روشن کردن چراغ های کوچک نفتی به نام دیه نشان می دهند. جشنواره دیوالی زمانی برای پرستش لاکشمی الهه ثروت هند است. اگر خیابان های پر از نور، پایکوبی و خوراکی را دوست دارید، باید هند را در طول فستیوال دیوالی از نزدیک ببینید.

این فستیوال به قدری برای هندی ها مهم است که بسیاری از شرکت های هندی دیوالی را آغاز سال مالی نو می دانند. هر ساله بیش از یک میلیارد نفر از هندوها، جین ها، سیک ها و بعضی بودایی ها در سرزمین هند و چند کشور دیگر دیوالی را جشن می گیرند. دیوالی معمولا در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار می گردد. این فستیوال به مدت 5 روز طول می کشد، اما روز اصلی دیوالی روز سوم است.

  • تاریخ فستیوال دیوالی : 12 نوامبر
  • مفهوم فستیوال دیوالی: پیروزی نور بر تاریکی
  • قومیت های هندی که این جشنواره را برگزار می نمایند: هندوها، جین ها، سیک ها و بودایی ها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در فستیوال دیوالی : دیوالی یکی از معروف ترین فستیوال های هند است و در سراسر کشور برگزار می گردد. جیپور و کلکته برترین شهرها برای تجربه دیوالی دهلی هستند.
  • آیین جشنواره دیوالی: روشن کردن دیه (چراغ های کوچک نفتی) و شمع، گردهمایی های خانوادگی و پرستش لاکشمی (الهه ثروت)

هولی | جشنواره رنگ ها

فستیوال هولی (Holi)، درست مثل دیوالی، پیروزی خیر بر شر را جشن می گیرد. هولی جشن شکست خوردن دیوی به نام هولیکا و آمدن بهار است. این فستیوال هند در دو روز (معمولآ 7 تا 8 مارس) برگزار می گردد. یک شب قبل از آغاز هولی مردم در زیر نور ماه کامل، آتش های بسیار بزرگی برپا می نمایند و پیکره هایی که از هولیکا یا دیو افسانه ای ساخته اند را دورن آتش می اندازند. آن ها با این کار درحقیقت شکست دیو یا شکست سیاهی ها را جشن می گیرند. اما قسمت جالب هولی صبح فردا آغاز می گردد. زمانی که همه مردم با پودرهای رنگی و آب به خیابان ها می آیند، به سمت هم رنگ پرتاب می نمایند و تمام شهر شبیه به رنگین کمانی از آدم ها می گردد. این مبارزه رنگی به معنای نشان دادن شادی ناب پیروزی و کنار هم قرار گرفتن همه افراد جامعه از طبقات مختلف است. اگر به یک فضای سرگرم نماینده همراه با پایکوبی، خنده و عکس های رنگارنگ علاقه مند هستید، هولی یکی از برترین فستیوال های هند برای دیدن کردن است.

  • تاریخ: 8 مارس
  • مفهوم فستیوال هولی: پیروزی خیر بر شر
  • قومیت های هندی که جشنواره هولی را برگزار می نمایند: هندوها، سیک ها، جین ها و بودایی ها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در فستیوال هولی: هولی هم مثل دیوالی یکی از معروفت ترین فستیوال های هند است و در سرتاسر این کشور جشن گرفته می گردد. اما برترین شهرهای هند برای شرکت در فستیوال هولی اودایپور، پوشکار، هامپی، جیپور و گوا هستند.
  • آیین جشنواره هولی: سوزاندن هولیکا در آتش و مبارزه با پودرهای رنگی

ناواراتی | فستیوالی برای تقویت بدن، فکر و روح

ناواراتی (Navaratri) یک فستیوال هندی 9 روزه برای بزرگداشت سه الهه است. ناواراتی بیش از آنکه مثل سایر فستیوال های هند یک جشنواره پر جنب وجوش باشد، زمانی برای آرامش است. کلمه ناوا به معنای عدد نه، کلمه را به معنای شب و تی به معنای سه است. عدد سه به سه سطح انسانی یعنی بدن، فکر و روح اشاره دارد. نه شب برای بدن، روح و فکر! فستیوال ناواراتی زمانی برای دعا و تنو قوا است.

مردم هند در 3 شب اول ناواراتی، الهه دورگا را عبادت می نمایند. این کار برای برطرف موانع و بیماری های بدن است. آن ها در این سه شب روی سلامتی جسمانی تمرکز دارند. سه شب دوم زمان عبادت الهه لاکشمی، الهه ثروت و اقبال است. 3 شب آخر به عبادت الهه سارسواتی اختصاص دارد که الهه دانش، موسیقی هند نامیده می گردد.

فستیوال ناواراتی در سراسر هند جشن گرفته می گردد. در این جشن مردم اعمالی مانند روزه، مدیتیشن، نیایش و پایکوبی های سنتی هندی مانند دندیه انجام می دهند. جالب است بدانید مردم هند در هر یک از روزهای این فستیوال لباس های رنگی مشخصی می پوشند. روز اول - زرد، روز دوم - سبز، روز سوم - خاکستری، روز چهارم - نارنجی، روز پنجم - سفید، روز ششم - قرمز، روز هفتم - آبی، روز هشتم - صورتی، روز نهم - بنفش!

  • تاریخ فستیوال ناواراتی: 15 تا 24 اکتبر
  • مفهوم فستیوال ناواراتی: انتها بدی ها و آغاز زندگی نو و پاک
  • قومیت هایی که این فستیوال هند را برگزار می نمایند: هندوها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در فستیوال ناواراتی: همه استان های هند
  • آیین جشنواره ناواراتی: بازدید از معابد، 9 روز روزه داری، مدیتیشن، دعا و پایکوبی دندیه

دو سه را | پیروزی خیر بر شر

دو سه را (Dussehra) یکی دیگر از معروف ترین فستیوال های هند است که درست بعد از جشنواره ناواراتی برگزار می گردد. این جشنواره به مناسبت پیروزی راما بر راوانا بعد از 10 روز جنگیدن است. حماسه رامایانا یکی از مهم ترین داستان های ادبیات حماسی هند است. براساس حماسه رامایانا، راما به نوعی تجلی خدای نفوذگر یا محافظت نماینده بر روی زمین است. راوانا نیز یکی از پادشاهان هند محسوب می گردد که بعد از به قدرت رسیدن آغاز به آزار و اذیت همه موجودات زنده می نماید. راوانا در جریان یکی از آزار و اذیت هایش سیتا، همسر راما را می سارق. راما به جنگ راوانا می رود، پس از 10 روز او را شکست می دهد و مردم را از ظلم های او آزاد می نماید.

بسیاری از استان های شمالی، مرکزی و غربی هند در طول فستیوال دو سه را این داستان را به شکل نمایش اجرا می نمایند و در نهایت مجسمه های بزرگ راوانا را می سوزانند. شهر میسور یکی از برترین نقاط هند برای شرکت در جشنواره دو سه را به شمار می رود. کاخ میسور در طول این فستیوال هند با صدهزار چراغ روشن می گردد و تصویری شبیه فیلم های تخیلی پیدا می نماید.

  • تاریخ فستیوال دو سه را: 24 اکتبر
  • مفهوم فستیوال دوسه را: پیروزی خیر بر شر - پیروزی راما بر راوانا
  • قومیت هایی که این فستیوال هند را برگزار می نمایند: هندوها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در فستیوال دو سه را: دو سه را یکی از محبوب ترین فستیوال های هند در شهرهای شمالی این کشور است. البته شهر میسور برترین نقطه برای شرکت در این فستیوال محسوب می گردد.
  • آیین جشنواره دو سه را: راهپیمایی و اجرای حماسه رامایانا با نمایش شبانه و رژه مشعل

گانش چاتورتی | خدایی با سر فیل

گانش (Ganesh Chaturthi) یکی از خداهای معروف هندو است. گانش سری شبیه به فیل دارد و شناخته شده ترین و تحسین برانگیزترین خدای خرد و ثروت در اساطیر و فولکلور هند است. با وجود محبوبیت زیادی که این خدا در سرتاسر کشور هند دارد، اما برای مردم بمبئی ماجرا کمی فرق می نماید. هر ساله یکی از معروف ترین فستیوال های هند در شهر بمبئی، یکی از گردشگری ترین شهرهای هند، برگزار می گردد.

گانش چاتورتی یکی از فستیوال های 10 روزه هند است که به مناسبت تولد گانش برگزار می گردد. در طول فستیوال گانش چاتورتی مجسمه های دست ساز و بزرگی از گانش در پاندال ها یا معابد سراسر بمبئی به نمایش گذاشته می شوند. در این بازه زمانی به هر محله ای که پا بگذارید، عده ای را می بینید که برای ساخت برترین و زیباترین مجسمه گانش با هم رقابت می نمایند.

در طول جشنواره گانش چاتورتی، مردم هدایایی را به مجسمه تقدیم می نمایند و این 10 روز را با آیین های مذهبی مختلف جشن می گیرند. در روز انتهای گانش چاتورتی هندی ها تمام مجسمه ها را به اقیانوس می برند و در آب رها می نمایند. رها کردن مجسمه ها در دریا نمادی از خروج گانش از زمین و بازگشتش به سمت آسمان است.

  • تاریخ فستیوال گانش چاتورتی: 19 سپتامبر
  • مفهوم فستیوال گانش چاتورتی: تولد گانشا، موفقیت و ثروت
  • قومیت هایی که این فستیوال هند را برگزار می نمایند: هندوها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در جشنواره گانش چاتورتی: این فستیوال در شهر بمبئی با شور و شادی خاصی برگزار می گردد، اما در سایر نقاط هند نیز می توان گانش چاتورتی را تجربه کرد.
  • آیین جشنواره گانش چاتورتی: ساختن و قرار دادن مجسمه های بزرگ گانش در معابد

جان ماشتامی | جشن تولد کریشنا

جان مشتامی (Janmashtami) که به عنوان جشن کریشنا نیز شناخته می گردد، در واقع فستیوالی به مناسبت تولد کریشنا است. هندوها معتقدند که لرد ویشنو (خدای نفوذگر یا محافظت نماینده) به شکل کریشنا تناسخ پیدا کرد و به دنیا آمد تا امید را به زمین بیاورد و این سیاره را از ناامیدی ناشی از ظلم حاکمان شیطانی نجات بدهد.

این فستیوال هند در هشتمین روز از ماه پنجم هندو یعنی بهادراوا برگزار می گردد و به مدت 2 روز ادامه خواهد داشت. در جشن کریشنا مردم تمام شب بیدار هستند. آنها بیشتر روز را در حالی که روزه گرفته اند در معابد کریشنا می گذرانند و دعا می نمایند. البته نمایش هایی درباره زندگی کریشنا هم در طول این فستیوال هند برگزار می گردد که دیدنشان جالب است.

اما هنوز جالب ترین بخش جان مشتامی به جای مانده است: مسابقات داهی هندی! داهی نوعی ماست سنتی هندی است. در روز دوم یا روز انتهای فستیوال، مردم ظرف های سفالی ماست را از بالای ساختمان های بلند آویزان می نمایند. سپس هرم انسانی تشکیل می دهند و کوشش می نمایند به ظرف های ماست برسند. مسابقه داهی از آیین های عجیب و جذابی است که گردشگر های زیادی را از سرتاسر دنیا برای شرکت در این فستیوال هند به این کشور می کشاند. اگر می خواهید شاهد این فعالیت سرگرم نماینده و مسابقه داهی هند باشید، شهر بمبئی برترین نقطه است.

  • تاریخ فستیوال جان ماشتامی: 6 سپتامبر
  • مفهوم فستیوال جان ماشتامی: تولد کریشنا، آمدن امید به زمین
  • قومیت هایی که این فستیوال هند را برگزار می نمایند: هندوها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در جشن کریشنا: این فستیوال در شهر بمبئی با شور و شادی خاصی برگزار می گردد، اما در سایر نقاط هند نیز می توان جان مشتامی را تجربه کرد.
  • آیین جشنواره جان ماشتامی: بازدید از معابد کریشنا، دعا، روزه گرفتن و لذت بردن از نمایش های زندگی کریشنا، دیدنی مسابقات داهی هندی

ماها شیواراتی | فرصتی برای خوداندیشی

در آیین هندو، شیوا خدایی است که دنیا را می آفریند، محافظت می نماید و تغییر می دهد. فستیوال شیواراتی (Maha Shivratri) جشنواره ای است که به شیوا اختصاص داده شده و هرماه در هند برگزار می گردد. این فستیوال هند در شب سیزدهمین و چهاردهمین روز هر ماه قمری جشن گرفته می گردد. با توجه به این موضوع، در کشور هند 12 بار در سال این فستیوال جشن گرفته می گردد.

برخلاف سایر فستیوال های هند، شیواراتی جشنواره شادی نیست. ماها شیواراتی زمانی برای خوداندیشی و درون نگری است. هندی ها این فستیوال را به جای پایکوبی و نمایش های پر سروصدا با نیایش، روزه و مراقبه جشن می گیرند. خیلی از آن ها در طول جشنواره ماها شویاراتی تمام شب را بیدا می مانند و سرودهایی در ستایش شیوا می خوانند. شهر بنارس، خانه یکی از مهم ترین معابد شیوا در هند یعنی معبد کاشی ویشوانات است. در طول فستیوال ماهاشیواراتی بیش از یک میلیون هندو از سراسر کشور به این معبد می آیند. عده ای از هندوها اعتقاد دارند که ماهاشیواراتی روز ازدواج شیوا و پارواتی است. این موضوع ماها شیواراتی را به یکی از مهم ترین فستیوال های هند برای زنان تبدیل می نماید.

با دیدنی آیین فستیوال ماها شیواراتی، بیشتر با هندوئیسم و اعتقاد آن ها به سفر روح به سوی رهایی آشنا می شوید. اگر در پی آن دسته از فستیوال های هند هستید که به جز شادی و پایکوبی، بعد معنوی و ریشه های فرهنگی این کشور را هم به نمایش می گذارد، فستیوال ماها شیواراتی برترین انتخاب است.

  • تاریخ فستیوال ماها شیواراتی: 18 فوریه
  • مفهوم فستیوال ماها شیواراتی: پرستش شیوا
  • قومیت هایی که جشنواره ماها شیواراتی را برگزار می نمایند: هندوها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در ماها شیواراتی: ماها شیواراتی فقط یک فستیوال هندی نیست، این جشنواره در کشور نپال هم برگزار می گردد. اما اگر قصد دارید در سفر به هند ماها شیواراتی را تجربه کنید، بنارس و هاریدوار برترین مکان هابرای دیدنی یکی از معنوی ترین فستیوال های هند هستند.
  • آیین جشنواره ماها شیواراتی: بازدید از معابد شیوا، سرود خواندن، روزه گرفتن و مراقبه

اوگادی | سال نو هندو

اوگادی (Ugadi) سال نو هندوها است که معمولا در شهرهای کارناتاکا، تلانگانا و آندراپرادش جشن گرفته می گردد. این فستیوال در ماه چایترا اولین ماه سال در تقویم هندوها برگزار می گردد. جشن سال نو هندو جشن برداشت محصول و زمان مناسبی برای آغاز کار نو است.

سال نو هندو بیشتر از آن که یکی از فستیوال های هند باشد، شبیه یک جشن ملی به نظر می رسد. مردم این کشور در سال نو هندی به شکل سنتی با روغن های خاصی حمام می نمایند، خانه هایشان را با رنگولی تزئین می نمایند، لباس های هندی فانتزی و جالبی می پوشند و برای انجام پوجا (نوعی نیایش) به معابد می روند. سال نو هندو یا اوگادی در غرب هند با نام گودی پادوا جشن گرفته می گردد. این فستیوال هند بیشتر نشان دهنده انتها زمستان و آغاز یک فصل نو است.

  • تاریخ سال نو هندو: 22 مارس، سال نو هندو مصادف با سال نو ایرانی است
  • مفهوم فستیوال اوگادی: آغاز فصل برداشت و اولین ماه سال
  • قومیت های هندی که جشنواره اوگادی را برگزار می نمایند: هندوها
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در سال نو هندو: اوگادی در سرتاسر هند با شور و حرارت جشن گرفته می گردد
  • آیین سال نو هندو: حمام سنتی با روغن، پوشیدن لباس های شیک، تزئین خانه ها با رنگولی و انجام پوجا (عبادت معبد)

همیس | تولد پادماسامباوا

همیس (Hemis) یکی از معروف ترین فستیوال های هند است. فستیوال همیس در حقیقت جشن تولد لرد پادماسامباوا بنیانگذار بودیسم تانتریک تبتی است. همیس در نهمین و دهمین روز از پنجمین ماه تقویم تبتی (در ژوئن یا ژوئیه) جشن گرفته می گردد. این فستیوال هند که یکی از برترین نقاط برای گرفتن عکس های عجیب است، دو روز طول می کشد. در طول فستیوال همیس، راهبان لباس های رنگارنگ می پوشند و پایکوبی های ماسک مقدس را برای ادای احترام به پادماسامباوا در صومعه همیس اجرا می نمایند.

  • تاریخ فستیوال همیس: 28 تا 29 ژوئن
  • مفهوم فستیوال همیس: تولد لرد پادماسامباوا، بنیانگذار بودیسم تانتریک تبتی
  • قومیت هایی که این فستیوال هند را برگزار می نمایند: بوداییان
  • برترین شهرهای هند برای شرکت در فستیوال همیس: برای دیدنی این فستیوال برترین نقطه لداخ هند است. لاداخ یکی از شمالی ترین نقاط هند در استان کشمیر و نزدیک به مرز پاکستان است.
  • آیین فستیوال همیس: پوشیدن لباس های رنگارنگ، پایکوبی نقاب دار

برترین زمان برای سفر و شرکت در فستیوال های هند

دین و معنویت جز جدانشدنی زندگی روزمره در هند است. بافت فرهنگی این کشور از صدها مذهب مختلف تشکیل شده است. هندوها، سیک ها، بودایی ها، مسلمانان، مسیحی ها، جین ها و ده ها مذهب دیگر که ممکن است حتی اسمشان را هم نشنیده باشید. هند تقریبا در هر ماه از سال جشنواره ای پرهیاهو دارد، با افسانه ها، سنت ها، آیین ها و غذاهای خاص!

بیشتر جشنواره های هند بر اساس تقویم قمری هستند و هر ساله در تاریخ های متفاوتی برگزار می شوند. به طور کلی سپتامبر تا ژانویه (شهریور تا دی) فصل اوج فستیوال های هند است. در این فصل فستیوال ها یکی پس از دیگری و حتی گاهی همزمان در بخش های مختلف کشور برگزار می شوند. اگر می خواهید در زمان برگزاری فستیوال ها به هند سفر کنید، بهتر است تاریخ های دقیق هر فستیوال را برای بازه زمانی سفرتان آنالیز کنید. تاریخ دقیق فستیوال های هند معمولا به صورت آنلاین و در های گردشگری در دسترس هستند.

آیا تا به حال در فستیوال های هند شرکت نموده اید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول درباره فستیوال های هند

معروف ترین فستیوال هند کدام است؟

هند کشور جشن ها و مذاهب مختلف است. بعضی از معروف ترین فستیوال های هند عبارتند از: 1. دیوالی 2. هولی 3. دوسه را 4. گانش چاتورتی.

برترین زمان سفر به هند برای شرکت در فستیوال ها کدام است؟

بازه زمانی اوایل شهریور تا اواخر دی ماه، برترین زمان برای شرکت در فستیوال های هند است.

چرا به هند کشور فستیوال ها می گویند؟

قسمت زیادی از جمعیت هند را هندو ها تشکیل می دهند. هندوها نزدیک به 3 میلیون الهه دارند! با چنین آماری کاملا طبیعی است که فستیوال ها و جشن های زیادی در ستایش آنها یا سایر آداب و رسومشان برگزار نمایند. علاوه بر این هند کشوری متشکل از صدها مذهب مختلف است و همین باعث شده که جشن ها و فستیوال های مختلفی در این کشور برگزار گردد.

منبع: فلای تودی

به "معروف ترین فستیوال های هند ، کشور جشن های رنگارنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین فستیوال های هند ، کشور جشن های رنگارنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید