نخستین پیست فرمول یک در ایران راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، نخستین پیست فرمول یک ایران به زودی در زمینی به مساحت 500 هزار مترمربع در 35 کیلومتری جاده تهران - ساوه راه اندازی می گردد.

نخستین پیست فرمول یک در ایران راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ ایتالیا آنلاین، ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی چهارشنبه 19 شهریور گفت: با بهره برداری از این پیست تخصصی در آینده نزدیک امید است که استان مرکزی میزبان مسابقات فرمول 1 ایران و ورزشکاران مطرح این رشته باشد. یک و نیم میلیون یورو اعتبار برای این طرح ورزشی در استان مرکزی سرمایه گذاری شده که با راه اندازی آن برای 200 نفر به صورت مستقیم فرصت اشتغال ایجاد می گردد. پرند منطقه آزاد اعلام شده و این پیست می تواند بهره های مالی و گردشگری زیادی را با توجه به جانمایی جغرافیایی برای کشور داشته باشد.

مصطفی مرزبان، اضافه نمود: نخستین پیست فرمول یک ایران در مجموعه سرزمین ایرانیان و مطابق با استانداردهای فدراسیون جهانی(FIA) است و شهر سرزمین ایرانیان، مجموعه ای به وسعت یک هزار و 400 هکتار و در نزدیکی شهر پرند واقع شده است. این مجموعه عظیم برای زندگی، ورزش و تفریح، تاسیس شده و شامل 24 کاربری مختلف است تا مورد استفاده عموم مردم با سلیقه های مختلف قرار گیرد. این پیست به چهار سکتور تقسیم شده و در طراحی آن از تجربه ساخت 6 پیست عظیم جهان استفاده شده تا جذابیت هایش بیشتر گردد. پیست فرمول1 ایرانیان، دارای 16 راستا مختلف است که با در نظر دریافت حالت رفت و برگشت، به 32 راستا تبدیل می گردد و همچنین از این پیست می توان به صورت همزمان برای سه مورد مسابقه، آموزش و تست گیری، استفاده کرد. برای ساخت این پیست، 75هزار متر مربع آسفالت ریزی شده است و 165 هزار مترمربع آسفالت دیگر به آن اضافه خواهد شد.

مرزبان توضیح داد: سرزمین ایرانیان که یک منطقه آزاد تجاری محسوب می گردد، برای امور توریستی کاربرد دارد و به همین منظور قسمتی از این شهر برای استقرار اقامتگاه های گردشگری در نظر گرفته شده است. این پیست در 35 کیلومتری آزاد راه تهران - ساوه و در فاصله هفت کیلومتری فرودگاه امام خمینی ساخته شده و 500 هزار متر مربع طول دارد و دارای 18 پیچ است. یکی از نقاط قوت در طراحی این پیست الهام دریافت از شش پیچ جذاب جهان است که در نوع خود پیست فرمول ایران را در زمره برترین ها قرار می دهد پیست های آفرود، باگی، اِی تی وی، کارتینگ و موتور کراس شهر ایرانیان به بهره برداری رسیده و خانواده های ایرانی از آن ها استفاده می نمایند. مجموعه سوارکاری، دهکده چوگان، دهکده گلف و پارک آبی از بخش های مختلف دهکده المپیک شهر ایرانیان هستند که در آن برای رشته های محبوب ورزشی مانند فوتبال نیز مکانی پیش بینی شده است و به زودی آراه اندازی می شوند تا در آینده برای برگزاری اردوهای ورزشی، مورد استفاده تیم های ملی قرار بگیرند. در کنار این شهر تفریحی - ورزشی، رودخانه شوری نیز وجود دارد که قرار است برای ورزش های آبی مورد استفاده قرار بگیرد.

بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 873 اثر تا به امروز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "نخستین پیست فرمول یک در ایران راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین پیست فرمول یک در ایران راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید