پژوهش آنالیز معیارهای ثبت میراث معماری معاصر ایران در لیست آثار ملی انجام شد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، ایلنا/ براساس خبرهای منتشر شده، پژوهش آنالیز معیارهای ثبت میراث معماری معاصر ایران در لیست آثار ملی انجام شد.

پژوهش آنالیز معیارهای ثبت میراث معماری معاصر ایران در لیست آثار ملی انجام شد

بابک افشار (عضو هیأت علمی پژوهشکده ابنیه و بافت های تاریخی فرهنگی) گفت: از ثبت نخستین نمونه های معماری معاصر در لیست آثار ملی ایران در دهه 1350 شمسی سالها میگذرد و پس از آن، مخصوصا از اواسط دهه 1370 شمسی تا به امروز تجربیات موفقی در زمینه ثبت انبوه این آثار در کشور رقم خورده است.

او اضافه نمود: با این حال، هنوز بر سر چگونگی ارزیابی این آثار اتفاق نظر واضحی در میان صاحب نظران شکل نگرفته و معیارهای مخصوصی برای انتخاب آثاری که به لیست وارد می شوند، در دست نیست.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: از آنجا که این نوع آثار دارای ویژگی های بسیار متفاوت با سایر گونه های میراث فرهنگی غیرمنقول در ایران هستند، مسائل مربوط به آنها نیز مخصوص به خود است و بازاندیشی در راه چاره های موجود را ضروری میسازد.

مجری طرح آنالیز معیارهای ثبت میراث معماری معاصر ایران در لیست آثار ملی توضیح داد: بر این زمینه، پژوهش حاضر کوشیده تا به وسیله (1) تدقیق مفاهیم بنیادی مورد احتیاج برای تأمل درباره این گونه میراث، (2) مرور ادبیات موجود در حوزه مطالعات تاریخی معماری معاصر ایران و (3) آنالیز تجربیات ثبت و حفاظت این میراث در دو سطح جهانی و ملی مجموعه ای نظام مند از معیارها را برای ارزیابی این نوع آثار به منظور ثبتشان در لیست آثار ملی ایران تدوین و ارائه کند.

افشار در سرانجام گفت: نتیجه این آنالیز ها در سرانجام کار در قالب جدولی برای ارزیابی آثار جمع بندی شده که امید می رود در مسیر شناسایی و ارزیابی انبوه مصادیق ثبت نشده از این میراث در کشور یا در مسیر رده بندی مصادیق ثبت شده آن در لیست حفاظتی موجود راهگشا باشد.

منبع: همگردی

به "پژوهش آنالیز معیارهای ثبت میراث معماری معاصر ایران در لیست آثار ملی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژوهش آنالیز معیارهای ثبت میراث معماری معاصر ایران در لیست آثار ملی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید