کوفته ماموت؛ غذایی که هیچ کس اجازه خوردن آن را ندارد!

به گزارش وبلاگ ایتالیا، دانشمندان قبل از برشته کردن قسمت بیرونی این کوفته بزرگ با شعله افکن، داخل آن را به آرامی در فر پخته اند. جیمز رایان، مدیر علمی ارشد Vow در مراسم رونمایی از این کوفته به حاضرین گفت: بوی این کوفته، کمی شبیه گوشت پخته تمساح است.

کوفته ماموت؛ غذایی که هیچ کس اجازه خوردن آن را ندارد!

تصور اینکه گوشت های آینده به گونه هایی تعلق دارند که هرگز آن ها را ندیده ایم سخت است؛ اما دانشمندان می گویند باید انتظار چنین اتفاقی را داشته باشیم.

دانشمندان علوم غذایی، ماه مارس گذشته از کوفته ای رونمایی کردند که با گوشت پرورش یافته یک ماموت پشمالو در آزمایشگاه تهیه شده بود. به گفته این گروه از دانشمندان، پروتئین باقیمانده از گذشته می تواند راه گشای غذا های آینده باشد. این کوفته براق که زیر یک شیشه زنگوله ای شکل قرار داشت، به وسیله شرکت کشت گوشت استرالیایی Vow و در موزه علوم NEMO در آمستردام به نمایش گذاشته شد.

محققان اعلام نموده اند که این گوشت درحال حاضر آماده خوردن نیست؛ چراکه آزمایش های متعددی احتیاج است تا دانشمندان مطمئن شوند که انسان مدرن امروزی می تواند این پروتئین چندهزار ساله را مصرف کند. تیم نوکسمیت، یکی از بنیان گذاران شرکت Vow در مراسم رونمایی از این کوفته به وبلاگ ایتالیا گفت: ماموت پشمالو، یکی از نماد های حیوانات منقرض شده بر اثر تغییرات آب وهوایی به شمار می رود و ما هم به همین علت این حیوان را انتخاب کردیم.

به عقیده نوکسمیت اگر ما انسان ها نیز شیوه کار هایی مانند کشاورزی یا تغذیه را در مقیاس بزرگ تغییر ندهیم، به سرنوشت این حیوان دچار خواهیم شد. این گوشت، به وسیله دانشمندانی که توالی دی اِن اِی میوگلوبین ماموت را شناسایی نموده بودند درطول چند هفته کشت شد. میوگلوبین، نوعی پروتئین کلیدی است که مزه خاص گوشت از آن ناشی می گردد.

دانشمندان در فرایند فراوری این گوشت، ابتدا شکاف های موجود در توالی میوگلوبین ماموت پشمالو را با استفاده از ژن های نزدیک ترین خویشاوند زنده این حیوان، یعنی فیل آفریقایی، پر کردند. در مرحله بعد، این توالی تکمیل شده با استفاده از بار الکتریکی، وارد سلول های گوسفند شد.

آیا گوشت ماموت کشت شده در آزمایشگاه، مزه ای شبیه مرغ دارد؟

کمی ناامیدنماینده به نظر می رسد؛ اما واقعیت این است که گوشت ماموتی که دانشمندان کشت نموده اند، محتمل است از نظر بهداشتی برای انسان مضر باشد. ساینس آلرت به نقل از ارنست وولوتانگ، از اعضای مؤسسه مهندسی زیستی دانشگاه کوئینزلند استرالیا می نویسد: من فعلاً این گوشت را نمی خورم؛ چون حدود 4 هزار سال است که ما این پروتئین را ندیده ایم. بااین حال وی می افزاید کنجکاو است پس از تست ایمنی، مزه این گوشت را بچشد.

دانشمندان قبل از برشته کردن قسمت بیرونی این کوفته بزرگ با شعله افکن، داخل آن را به آرامی در فر پخته اند. جیمز رایان، مدیر علمی ارشد Vow در مراسم رونمایی از این کوفته به حاضرین گفت: بوی این کوفته، کمی شبیه گوشت پخته تمساح است.

کریستوفر برایانت، متخصص پروتئین های جایگزین مستقر در بریتانیا به خبرگزاری فرانسه گفت دوستداران احتمالی این گوشت آزمایشگاهی، هیچ ترسی از آن نداشته اند. وی در ادامه می گوید: برخلاف گوشت معمولی که از حیوانات کثیف و غیرقابل پیش بینی به دست می آید، گوشت های کشت شده با دقت بسیار بالا در تأسیسات مواد غذایی بهداشتی فراوری می شوند. به همین علت گوشت های پرورشی فاقد عوامل بیماری زا، آنتی بیوتیک ها و سایر آلاینده های موجود در گوشت حیوانات هستند.

تعریف مجدد از گوشت

براساس آمار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو)، به نمایش گذاشتن ارتباط بین تغییرات آب وهوایی و غذا های آینده به وسیله رونمایی از کوفته ماموت، درحالی رخ داد که از اوایل دهه 1960 مصرف گوشت تقریبا دو برابر شد. بنابر گزارش فائو، تغییرات اقلیمی باعث گرم شدن زمین شده و 14.5 درصد از گاز های گلخانه ای دنیا در نتیجه دامپروری دنیای منتشر می شوند.

پیش بینی ها حاکی از این هستند که مصرف گوشت قرمز تا سال 2050 بیش از 70 درصد افزایش خواهد یافت. این موضوع باعث شده تا دانشمندان به فکر جایگزین هایی مانند گوشت گیاهی و گوشت های آزمایشگاهی برای این فراورده باشند؛ البته نوکسمیت که براساس اعتراف های خود یک گیاه خوار شکست خورده است، می گوید شرکت نوپای او در سیدنی قصد ندارد مردم را از خوردن گوشت منصرف کند.

طبق گفته های نوکسمیت، هدف آن ها از درست کردن کوفته ماموت این بود که توجه دنیای را به این واقعیت جلب نمایند که آینده غذای بشر می تواند بهتر و پایدارتر باشد. دانشمندان علوم غذایی معتقد هستند که Vow با برنامه ریزی برای عرضه اولین محصول خود، در کوشش است تا تعریف نوی از گوشت ارائه دهد. این محصول نو، بلدرچین ژاپنی فراوریشده در آزمایشگاه است و Vow میخواهد آن را برای اولین بار در کشور سنگاپور عرضه کند.

نیل استفنز، مدرس ارشد فناوری و جامعه در دانشگاه بیرمنگام می گوید: کوفته ماموت، به جای عادی سازی گوشت پرورشی، روی تفاوت این فناوری تاکید دارد. این اتفاق نشان می دهد که ما قرار است در آینده گوشتی را مصرف کنیم که کاملاً با گوشتی که امروزه مصرف می کنیم تفاوت دارد و از گونه هایی فراوری شده است که هرگز با آن ها برخورد نداشته ایم.

منبع: فرادید

به "کوفته ماموت؛ غذایی که هیچ کس اجازه خوردن آن را ندارد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوفته ماموت؛ غذایی که هیچ کس اجازه خوردن آن را ندارد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید