کدام آتشفشان ها در اروپا بیشترین فوران ها را دارند

به گزارش وبلاگ ایتالیا، فوران های آتشفشانی اخیر در هاوایی و گواتمالا یادآور قوی هستند که سیاره ما قادر به خنثی کردن آن در تقریبا هر زمان خاص است. پیش بینی فوران آسان نیست، اما برخی از آتشفشان ها بیشتر از دیگران نگران کننده است.

کدام آتشفشان ها در اروپا بیشترین فوران ها را دارند

فوران های آتشفشانی اخیر در هاوایی و گواتمالا یادآور قوی هستند که سیاره ما قادر به خنثی کردن آن در تقریبا هر زمان خاص است. پیش بینی فوران آسان نیست، اما برخی از آتشفشان ها بیشتر از دیگران نگران کننده است.

قبل از اینکه سیارات ما را بیشتر از آتشفشان ناپدید کنیم، مهم است که برخی از دیدگاه ها را ایجاد کنیم. مانند زمین لرزه ها، فوران آتشفشانی تقریبا غیرممکن است که پیش بینی شود. دانشمندان هنوز در صحنه ایستاده اند، در حالی که می توانند با اطمینان توضیح دهند هنگامی که یک فوران ناگهانی است، اما آنها به طور پیوسته در آنجا قرار دارند. هرچه بیشتر، پیشنهادی که برخی از آتشفشان ها از دیگران سرچشمه می گیرند، یک مفهوم است که در چشم بیننده قرار دارد.

بن ادواردز، استاد علوم زمین در دانشکدۀ دیکنسون، به Gizmodo گفت: «عقب ماندگی در شرایط انسانی بسیار متفاوت از زمان پایان یافتن در شرایط زمین شناسی است. به عنوان مثال، با توجه به مشاهداتی که یلوستون فوران بزرگی در حدود 600،000 تا 700،000 سال دارد احتمال دارد که 100،000 بعدی آن فوران دیگری بزند. به نظر می رسد زمان زیادی برای انسان ها باشد، اما از دیدگاه یک سیاره ای که 4.5 میلیارد سال است، صد هزار سال آینده در آینده نسبتا به زودی خواهد بود.

یک فوران در کالدرا یلوستون، به ویژه کارشناسان، پیش بینی می کند جریان گاز گدازه ای که از 30 تا 40 مایل به سمت خارج حرکت می کند، بسیار بد باشد. فوران آتشفشان فوق العاده یولون استون ممکن است هزاران سال پیش رخ ندهد، اما تحقیقات نشان می دهد که تنها یک سال است که هشدار می دهد برای انجام چنین رویدادی فاجعه آمیز، تحقیقات انجام شود.

تریسی KP Gregg، متخصص زمین شناسی دانشگاه بوفالو، گفت که تقریبا غیرممکن است بدانیم که کدام آتشفشان ها بیشتر از سایرین منفجر می شوند اما در این زمینه به طور کامل ناتوان نیستند.

گرگگ به Gizmodo گفت: ما در مورد رفتار احتمالی آینده آتشفشان ها با بررسی رفتار گذشته خود یاد می گیریم: ما در مورد چگونگی وقوع آن در گذشته و اینکه چگونه این فوران ها بزرگ بود، نگاه می کنیم. ساده ترین چیز این است که فرض کنیم که آتشفشان ادامه خواهد داد به همان شیوه ای که همیشه دارد رفتار کند.

گفتم ما در مورد بسیاری از آتشفشان های فعال در جهان می دانیم. حدود 550 آتشفشان فعال در زمین وجود دارد که شامل آتشفشانهای زیادی در کف اقیانوس نیست. گرگگ گفت که تنها آن آتشفشان هایی که در نزدیکی مناطق پرجمعیت کشورهای اول دنیا مانند ایالات متحده، ژاپن و ایتالیا واقع شده اند به طور مرتب نظارت می شوند.

به یاد داشته باشید چگونه Pinatubo در فیلیپین در سال 1991 فوران کرد؟ تا زمانی که این آتشفشان نشانه هایی از ناآرامی را آغاز نکرده است، معمولا زمین لرزه های کوچکی ناشی از ماگما در حال حرکت در زیر آتشفشان است - هیچکس تحقیق دقیق زمین شناسی درباره آتشفشان ها را انجام نداده است، بنابراین ما نمی دانستیم که آتشفشان قبل چه کار کرد، زمان، پول و پول برای نظارت و مطالعه هر آتشفشان فعال نیست.

گرگ به شدت می گوید که ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که آتشفشان هایی که ما باید از آنها مراقبت کنیم، این است که ما در مورد آنها کم کم می دانیم، مانند کوه تامبورا در اندونزی و ایو جیما در ساحل جنوبی ژاپن.

از نظر دانستن اینکه کدام آتشفشان ها در حال حاضر بیشتر از سایرین منفجر می شوند، ادواردز گفت: ما باید همه آتشفشان هایی را که طی 10،000 سال گذشته فوران کرده اند، تماشا کنیم. او گفت، در حالت ایده آل ما باید به تدریج مردم را از این مناطق شناخته شده حذف و نظارت بر آن آتشفشان ها را افزایش دهیم. نیازی به گفتن نیست که مناطق غیرواقعی خطرناک را غیرممکن می سازد و از انجام آن راحت تر است.

همانطور که اشاره شد، سخت است که بگوییم که کدام آتشفشان ها مهمتر هستند، اما انجمن بین المللی آتشفشان ها و شیمی محیط زیست (IAVCEI) دهه برنامه آتشفشان، آتشفشان هایی را که بیشتر مورد نیاز تماشا و نظارت هستند، شناسایی کرده است. آتشفشان ها در این فهرست شیطانی لزوما کسانی هستند که بیشترین احتمال رای دادن را داشتند؛ در عوض، آنها به طور بالقوه فراوانی آتشفشان ها در مناطق پر جمعیت هستند که قادر به تولید جریان گدازه، خاکستر خاکستری، جریانهای پریکلاستیکی (فوران های سریع و سنگین سنگ، خاکستر و گازهای آتشفشانی) و لکار ها (شبیه به جریانهای پریکلاستیکی، باقی مانده های آتشفشانی و دیگر فوران آتشفشانی. آتشفشان ده ده ساله بالای 16 IAVCEI به شرح زیر است:

  • Avachinsky-Koryaksky در Kamchatka، روسیه
  • کلیما در Jalisco، مکزیک
  • گالرس در نارینی، کلمبیا
  • مایونا Loa در هاوایی، ایالات متحده
  • کوه اتنا در سیسیل، ایتالیا
  • کوه مریپی در جاوه مرکزی اندونزی
  • کوه نیراگنگو در شمال کویر، جمهوری دموکراتیک کنگو
  • کوه رینیر، در واشنگتن، ایالات متحده
  • کوه وزوز در کامپانیا، ایتالیا
  • کوه یونزن در ناگازاکی / کوماموتو، ژاپن
  • Sakurajima، در Kagoshima، ژاپن
  • سانتا ماریا در Quetzaltenango، گواتمالا
  • سانتورینی در جنوب دریای اژه، یونان
  • آتشفشان Taal در Calabarzon، فیلیپین
  • Teide در جزایر قناری، اسپانیا
  • Ulawun در شرق نیو بریتانیا / غرب نیو بریتانیا، پاپوآ گینه نو

غافلگیرانه بودن آن کوه فوگو است که در 3 ژوئیه در گواتمالا فوران کرد و بیش از 110 تن کشته و امتیازات هنوز از دست رفته است. فهرست IAVCEI بهترین حدس است، و واقعیت غم انگیز این است که دانشمندان نمی دانند که آتشفشان ها بیشتر از دیگران منفجر می شوند. برای مثال، کوه سنت هلن در این لیست با وجود فوران بزرگ و مرگبار آن در سال 1980، در لیست نیست. دانشمندان می گویند که سنت هلن در حال حاضر در حالت شارژ قرار می گیرد و به هیچ وجه خطر انفجار در آن نیست، اما همانطور که فوگو نشان داد، ما نمی تونم کاملا مطمئن باشم همانطور که برای کوه Kilauea در هاوایی، آن را در فهرست IAVCEI نیست، زیرا آن را به عنوان یک تهدید عمده برای زندگی بشر محسوب نمی شود؛ Kilaueas گدازه ها و گازهای سمی به طور قطع ناخوشایند است، اما در مقایسه با آتشفشان ها بسیار خطرناک است که می تواند حجم زیادی خاکستر را از بین ببرد و جریان های روان پراکنده را تولید کند.

Gregg علاوه بر کالدرا یلوستون، در مورد واشنگتن، کوه رینیر (در بالا ذکر شده) نگران است. او گفت: به نظر می رسد که هر دوجنبه هزاران سال فوران های بالقوه آسیب دیده را تجربه کرده اند و آخرین فوران خطرناک آن حدود 2200 سال پیش بوده است. با این حال، حتی یک فوران کوچک Rainier می تواند موجب آسیب جدی به اموال شود.

بدون شک کوه رینیر یکی از خطرناک ترین آتشفشان ها در جهان را در نظر گرفته و با مقادیر زیادی یخ یخچال آن تهدیدی جدی برای کل دره رود Puyallup و 3.7 میلیون ساکن منطقه سیاتل است.

آتشفشان ها در بالای لیست سازمان دیده بان شخصی ادواردز شامل Katla و Hekla در ایسلند، Villarrica و Llaima در شیلی، Klyuchevskoy در روسیه، Veniaminof در آلاسکا، و Etna در سیسیل. ادواردز گفت: اینها همه آتشفشانهای برف / یخ هستند که احتمالی منطقی فوران در 10 تا 50 سال آینده دارند. شما می توانید شرط بگذارید که اگر فوروارد شود، من بهترین کار خود را انجام خواهم داد تا از طریق تعاملات بین آتشفشان و یخ مطالعه شود! تخریب ها در کوه ها با برف و یخ به خصوص ترسناک هستند، زیرا آب های ذوب شده می توانند باعث ایجاد لجن های آهنی رگه ای می شوند که یادآور بتن مرطوب است.

اما همانگونه که گرگ پیشتر توضیح داد، بعضی از آتشفشان های مشکل تر ممکن است آنهایی باشند که ما حداقل می دانیم و یا آنهایی که ما کمترین مشکلی دارند. امیدواریم که علم در نهایت به ما راه را برای پیش بینی های قابل اطمینان فوران های آتشفشانی نشان دهد.

منبع: gizmodo.com

به "کدام آتشفشان ها در اروپا بیشترین فوران ها را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام آتشفشان ها در اروپا بیشترین فوران ها را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید