شروع کاشت گیاه باریجه در مراتع کاشان

به گزارش وبلاگ ایتالیا، خبرنگاران/اصفهان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان از شروع اجرای عملیات کاشت گیاه باریجه در مراتع روستای مرق از توابع این شهرستان اطلاع داد.

شروع کاشت گیاه باریجه در مراتع کاشان

محمد مهدی شریفی در گفت و گو با وبلاگ ایتالیا اظهار کرد: اجرای این طرح در گستره ای به وسعت 500 هکتار اجرا می گردد که 50 هکتار به صورت کپه کاری و 450 هکتار نیز به صورت بذر پاشی خواهد بود.

وی با اشاره به توجیه مالی کاشت و برداشت باریجه اضافه کرد: باریجه کاری برای 100 نفر روز اشتغال زایی ایجاد می نماید که با مشارکت مرتعداران روستای مرق و فعالان حوزه طبیعت اجرا می گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان توضیح داد: باریجه یک گیاه دارویی بومی ایران است که صمغ آن برای صنایع بهداشتی، آرایشی، صنعتی و دارویی کاربرد دارد و در سال گذشته چهار تن صمغ باریجه از مراتع شهرستان کاشان برداشت شد که بخشی از این محصول به کشورهای دیگر از جمله فرانسه و ایتالیا صادر می گردد.

وی گفت: مدت زمان بهره برداری از گیاه باریجه در صورت بارش مناسب سه سال و در صورت بارش کم چهار سال زمان می برد و بعد از برداشت هشت تا 12 سال بسته به نوع آب و هوا و اقلیم عمر نموده و محصول می دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تاکید نمود: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از روان آب ها و تبخیر، تثبیت خاک، افزایش علوفه و کاهش فشار دام در مراتع از جمله مزیت های کاشت باریجه است.

شریفی گفت: کاشت و برداشت گیاهانی مثل باریجه و کتیرا تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی است، زیرا شاخص های اصلی درون زا، برون گرا، عدالت محور، دانش بنیان و مردمی بودن را دارا است و در شرایطی که عایدی دامداران مطلوب نیست کاشت باریجه می تواند برای افزایش عایدی آنها موثر باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "شروع کاشت گیاه باریجه در مراتع کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع کاشت گیاه باریجه در مراتع کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید