راه حل هایی کارشناسانه برای کاهش بحران آب ، مدیریت آب به عهده ذینفعان باشد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، کارشناسان معتقدند که بحران آب در صورتی مدیریت می گردد که ذینفعان آب؛ یعنی کشاورزان و صنعتگران در تصمیم گیری ها دخیل باشند.

راه حل هایی کارشناسانه برای کاهش بحران آب ، مدیریت آب به عهده ذینفعان باشد

گروه استان های وبلاگ ایتالیا، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * مساله آب در ایران، صرفا به بحران خشکسالی محدود نمی گردد. تبعات اجتماعی و مالی نبود آب در کشور، باعث شده از بحران آب با عنوان جنگ آب هم یاد گردد؛ بحرانی که هشدار وقوع آن از سال ها قبل داده شده بود، اما هنوز در مدیریت کلان کشور، تغییری در روبروه با این بحران مشاهده نشده است. این در حالی است که خشکسالی های مداوم و پی در پی، تخلیه آب سفره های آب زیرزمینی، تخلیه روستا ها و نابودی اراضی کشاورزی، روز به روز زندگی جمعیت بیشتری از مردم را تهدید می نماید. با این حال، بعضی کارشناسان معتقدند که اگر آب به درستی مدیریت گردد، می توان با وجود کمبود آب، این بحران را مدیریت کرد و چه بسا در آینده به مساله کمبود آب در کشور به طور کلی حل گردد.

یکی از مصادیق بحران آب در کشور که مشخصا می توان نسبت به وقوع اختلافات آبی عمیق بین مردم نگران بود، بحران آب حوضه زاینده رود است. زاینده رود را بزرگترین رودخانه فلات مرکزی ایران می دانند که از زردکوه در چهارمحال و بختیاری سرچشمه می گیرد و در دشت مرکزی ایران به سمت شرق پیش می رود تا به تالاب گاوخونی برسد. در جهت این رود بزرگ، آب از رود پلاسجان و چشمه لنگان و چشمه مرغان هم به آن می پیوندند و با بیشترین حجم آب وارد استان اصفهان می گردد.

پیش از این، بحران مدیریت آب در ایران و به طور خاص درباره حوضه آبی زاینده رود را در مصاحبه با سجاد انتشاری، دکترای مدیریت آب از دانشگاه صنعتی اصفهان، آنالیز کردیم.

آب فروشی دو برابر ظرفیت زاینده رود

در این مصاحبه انتشاری گفت که از حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب زاینده رود، سه میلیارد مترمکعب آب فروش رفته است. بخشی از این آب در سال های دور به کشاورزان فروخته شده، اما فروش آب مازاد بر ظرفیت این رودخانه، در سال های اخیر انجام شده است؛ زمانی که مسئولان تصمیم گرفتند تولیت آب را به شرکت های نیمه خصوصی بدهند و به آنان تکلیف کردند که خرج شان را از فروش آب به دست آوردند.

بیشتر بخوانید:

  • قصه پرغصه حکمرانی آب / چگونه مسئولان آبی برای 2 برابر ظرفیت زاینده رود آب فروختند؟
  • مطالبات مردم اصفهان از رئیس جمهوری آینده / مردم: دیوار کج بردن آب اصفهان رو چه کسی پایه گذاشت؟
  • راه چاره های علمی احیای آب کاشان آنالیز شد / درخواست یاری از خیرین برای تأمین بودجه اجرای طرح های آبی
  • کامو؛ در جهت خوزستان شدن / چنبره معدن کاران بر سرچشمه های قنات کامو، جوشقان قالی و چوگان
  • تهدید زندگی 2 و نیم میلیون نفر روی دشت بحرانی اصفهان / جبران فرونشست زمین در دشت اصفهان-برخوار 50 هزار سال طول می کشد

یک راه چاره دیگر مسئولان در روبرو با بحران آب، انتقال آب از دریا و اقیانوس است. راه چارهی که می تواند باعث تشدید بحران آب گردد.

سوءمدیریت در مساله آب

فیلم زیر، مشروح مصاحبهی دوباره وبلاگ ایتالیا با این کارشناس مدیریت آب است که در آن مسائلی مانند آسیب های سوءمدیریت بر آب در کشور و راه چاره هایی برای مدیریت آب بحث می گردد. در دقایق پایانی این مصاحبه انتشاری توضیح می دهد که انتقال آب چگونه می تواند به یک سیاست ضدمدیریتی تبدیل گردد و بحران آب را شدت دهد.

صدای مردم را بشنوید

انتشاری در ادامه این مصاحبه بیان می نماید که برای کاهش مناقشات آبی کشور و حرکت به سمت حل این مناقشات، ضروری است فضای لازم برای بیان شواهد درباره بحران آب ایجاد گردد.

او می گوید: باید اجازه دهیم صدا هایی که به سکوت کشانده شده اند، روایت خود را از بحران آب ارائه دهند تا این حرف ها در فضا هایی رسمی حفظ و ثبت گردد و مساله اصلی در فضایی که تنش کمتری دارد، دنبال گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "راه حل هایی کارشناسانه برای کاهش بحران آب ، مدیریت آب به عهده ذینفعان باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل هایی کارشناسانه برای کاهش بحران آب ، مدیریت آب به عهده ذینفعان باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید