آهنربای قدرتمند برای راکتورهای همجوشی آزمایش شد

به گزارش وبلاگ ایتالیا به نقل از دیلی میل، محققان یک آهنربا که 12 بار قدرتمندتر از نمونه های به کار رفته در دستگاه MRI است را آزمایش نموده اند. آنها امیدوارند آهنربای مذکور را تا دهه 2030 میلادی در راکتورها به کار برند.

آهنربای قدرتمند برای راکتورهای همجوشی آزمایش شد

همجوشی هسته ای فعلی برخلاف فناوری های فعلی، فرآیندی را تقلید می نماید که در قلب ستارگان اتفاق می افتد و در نتیجه آن نوعی انرژی تجدیدپذیر بدون دور ریز سمی به وجود می آید.

محققان انستیتو فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری شرکت CFS این آهنربا را ساخته اند. این قدرتمندترین آهن ربای ابررسانا دنیا با دمای بالا است که در ماساچوست آزمایش شده است.

علت اهمیت چنین تستی آن است که آهنربای مذکور با مصرف 30 وات برق، میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی ساخته که مورد احتیاج فرایند همجوشی است. این در حالی است که آهنرباهای مسی که در تحقیقات پیشین MIT به کار رفته اند، 200 میلیون وات برق برای فعالسازی احتیاج داشتند.

علاوه برآن طی آزمایش قدرت آهنربا به 20 تسلا رسید. بنابراین کاهش مصرف انرژی بسیار قابل توجه است و نشان می دهد هنگام استفاده از آهنربا در توکامک (دستگاهی که برای همجوشی به کار می رود)، برق تولیدی دستگاه بسیار بیشتر از اندازه مصرفی آن خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آهنربای قدرتمند برای راکتورهای همجوشی آزمایش شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آهنربای قدرتمند برای راکتورهای همجوشی آزمایش شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید