آیا دویدن باعث آرتروز می گردد؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، آیا آنچنانکه بسیاری از افراد باور دارند، دویدن روزانه با فشاری که بر غضروف های مفاصل می آورد، به استئوآرتریت یا آرتروز می انجامد؟

آیا دویدن باعث آرتروز می گردد؟

شاید گمان کنید که پاسخ واضح است. شاید تصور کنید سال ها دویدن بر روسی سطوح متفاوت (از پیاده روها گرفته تا سطوح نرمتر) می تواند بر مفاصل را تخریب کند، همانطور که تایرها پس از کیلومترها راندن ماشین فرسوده می شوند. استئوآرتریت، شایع ترین نوع آرتریت که در زبان عموم به آن آرتروز می گویند، و معمولا سالمندان را گرفتار می نماید، اغلب به عنوان یک بیماری مربوط به سن و تحلیل برنده عضروف های مفاصل توصیف می گردد.

بنابراین به نظر می رسد در خصوص دویدن هم در درازمدت هم باید با یک شرایط استهلاک و فرسودگی ناشی از استفاده بیش از حد از مفاصل روبرو شویم. اما قضیه به این سادگی نیست.

آسان است در کسی که به طور مداوم می دود و دچار آرتروز شده است، تفصیر را به گردن به دویدن او بیندازیم. برای رسیدن به پاسخ درس در ابتدا باید به این پرسش ها پاسخ دهیم:

  • آیا آسیب ناشی از دویدن به مفاصل به آرتروز می انجامد؟
  • آیا ابتدا آرتروز ایجاد می گردد و بعد با دویدن بروز بیشتری پیدا می نماید؟
  • آیا این رابطه پیچیده تر نیست؟ شاید رابطه ای میان دویدن و آرتروز در اغلب افراد وجود نداشته باشد. اما شاید این افراد از ابتدا (مثلا به دلیل شرایط ژنتیکی شان) محکوم به دچار شدن به آرتروز باشند، و دویدن فقط باعث زودتر ظاهر شدن این بیماری شده باشد.

پژوهش های گسترده ای در این رابطه در طول چند دهه برای پاسخ به این پرسش ها اجرا شده است. با اینکه پاسخ به این پرسش ها هنوز کاملا واضح نیست، اما ما به پاسخ های روشن تر نزدیکتر شده ایم.

پژوهش ها درباره رابطه میان آرتروز و دویدن چه می گویند؟

شواهد فزاینده ای نشان می دهند که دویدن باعث استئوآرتروز یا هیج بیماری فصلی دیگری نمی گردد.

  • یک آنالیز منتشرشده در سال 2017 نشان داد که در دوندگان تفریحی (3/5 درصد) مقدار آرتروز مفاصل لگن و زانو نسبت به دوندگان رقابتی(13/3 درصد) و افرادی که نمی دوند (10/2 درصد) ، پایین تر است.
  • یک آنالیز در سال 2018 نشان داد مقدار آرتروز مفاصل لگن و زانو در میان 675 دونده ماراتون نصف مقدار قابل انتظار این عارضه در جمعیت آمریکا است.
  • یک تجزیه تحلیل 24 آنالیز در سال 2022 نشان داد که شواهد قابل توجهی درباره آسیب تماشا پوشش غضروفی مفاصل زانو در در در ام آرآی هایی که درست پس از دویدن گرفته شده اند، وجود ندارد

اینها فقط چند مورد از آنالیز های پزشکی منتشرشده درباره این موضوع هستند. در مجموع پژوهش ها نشان می دهند که بعید است دویدن باعث آرتروز گردد- و حتی ممکن است اثر محافظتی در برابر آن داشته باشد.

مسائل آنالیز رابطه دویدن و آرتروز

آنالیز رابطه میان دویدن و آرتروز با مسائلی روبرو است، از جمله اینکه:

  • ممکن است سال ها طول بکشد که تا آرتروز بوجود آید: بنابراین پژوهش های متقاعدنماینده در این باره ضروری است برای مدتی طولانی شاید یک دهه یا بیشتر ادامه پیدا نمایند.
  • انجام یک آنالیز ایدئال در این باره ناممکن است: قوی ترین نوع پژوهش پزشکی برای یافتن رابطه سببی کارآزمایی دوسو کور تصادفی شده کنترل شده است. شرکت نمایندگان در این آنالیز ها به دو گروه تقسیم می شوند: گروه درمان (که مثلا داروی تازه را دریافت می نمایند) یا گروه شاهد یا کنترل (که اغلب دارونما دریافت می نمایند).

دوسو کور (double- blind) به معنای آن است که نه پژوهشگران و نه شرکت نمایندگان نمی دانند کدامیک از افراد در گروه درمانی قرار دارند و کدامیک از افراد در گروه دارونما. اما هنگامی درمان مورد آنالیز دویدن است، راهی برای انجام این نوع کارآزمایی دقیق وجود ندارد.

  • متوجه عوامل مخدوش نماینده (confounders) باشید. ممکن است تفاوت های مهمی میان افرادی که می دوند و افرادی که نمی دوند وجود داشته باشد که ربطی به موضوع مورد برررسی یعنی دویدن نداشته باشد. برای مثال، دوندگان ممکن است نسبت به افرادی که نمی دوند، در عین حال رژیم غذایی سالمتری داشته باشند، وزن سالمتری را حفظ نمایند یا سیگار کمتری بکشند. این دو گروه ممکن است از لحاظ چگونگی همراستایی مفاصل، قدرت رباط ها یا لیگامان ها یا ژن هایی که رشد دستگاه عضلانی- اسکلتی را راهنمایی می نمایند، متفاوت باشند. این عوامل در عین حال ممکن است بر خطر آرتروز اثر بگذارند و به این ترتیب تفسیر نتایج آنالیز تاثیر بگذارند. در واقع، همین عوامل به اصطلاح مخدوش نماینده است که ممکن است شرح دهند چرا بعضی از آنالیز ها نشان می دهند که دویدن اثر محافظتی دارد.
  • اثر دویدن بر افراد ممکن است متفاوت باشد: برای مثال، ممکن است (گرچه هنوز ثابت نشده است) که افراد دچار چاقی که به طور مداوم می دوند در معرض خطر بالاتر آرتروز ناشی از فشار وزن اضافی بر روی مفاصل هستند.

نتیجه گیری

پژوهش های اخیر در مجموع نشان می دهند که دویدن باعث استهلاک و فرسودگی مفاصل نمی شوند. این یافته ها برای افرادی که از دویدن لذت می برند، اطمینان بخش هستند. اگر علاقه ای به دویدن ندارید، مسئله ای نیست: سعی کنید اشکالی از ورزش پیدا کنید که از آنها لذت می برید. فقط این تصمیم تان را بر این اساس یا این بهانه نگیرید که دویدن مفاصل را تخریب خواهد نمود.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا دویدن باعث آرتروز می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دویدن باعث آرتروز می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید