آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می گردد؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، یبوست و تهوع اغلب با یکدیگر ارتباط دارند و فرد مبتلا ممکن است همزمان آنها را تجربه کند. به وسیله این مقاله، اجازه دهید به این سئوال که آیا یبوست موجب بروز تهوع می گردد؟ پاسخ دهیم.

آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می گردد؟

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

یبوست و تهوع اغلب با یکدیگر ارتباط دارند و فرد مبتلا ممکن است همزمان آنها را تجربه کند. به وسیله این مقاله، اجازه دهید به این سئوال که آیا یبوست موجب بروز تهوع می گردد؟ پاسخ دهیم.

اغلب برای بسیاری این سئوال پیش می آید که آیا یبوست، باعث ایجاد حالت تهوع می گردد؟ آیا ارتباطی میان این دو اختلال وجود دارد؟. خوب بایستی گفت که ارتباط میان این دو اختلال کاملاً مشهود است، به این علت که هر دو به دستگاه گوارش ارتباط می یابند. هنگامی که یبوست بسیار شدید می گردد، بعلاوه می تواند موجب ایجاد تهوع گردد. از آنجا که این عوارض ناشی از رژیم غذایی نامناسب هستند، ارتباطی میان آنها وجود دارد. نه تنها این مورد، تحقیقات اجرا شده نشان می دهند که بعلاوه ارتباطی میان یبوست و افزایش وزن وجود دارد. تعاریف بسیاری برای یبوست وجود دارد. بعضی افراد ممکن است آن را به عنوان اجابت مزاج کم تعریف نمایند. از سوی دیگر، افراد دیگری عنوان می نمایند که این شرایطی است که مدفوع خشک و سفتی دفع می نمایند. در اصطلاح پزشکی، یبوست عارضه ای است که در آن اجابت مزاج نامکرر بوده یعنی کمتر از سه مرتبه در هفته را شامل گردد. هنگامی که این عارضه تبدیل به حالت مزمن گردد، بعلاوه می تواند موجب ایجاد حالت تهوع منجر به استفراغ گردد. اجازه دهید به بعضی اقدامات درمانی به منظور فرونشاندن هر دو این اختلالات دستگاه گوارش نگاهی بیاندازیم.

عوامل مسبب

متداول ترین علت بروز این دو مشکل به طور همزمان ناشی از رژیم غذایی است. اتخاذ رژیم غذایی که اندازه فیبر آن پایین بوده و دچار شدن به کم آبی در بدن یکی از دلایل آن است. در ذیل بعضی دیگر از عواملی که موجب بروز این حالت می گردد را آورده ایم.

جذب بیش از حد آب به وسیله روده بزرگ به علت کاهش انقباض می تواند منجر به سخت شدن مدفوع گشته، دفع آن از بدن را مشکل سازد. این امر بعلاوه می تواند منجر گردد که مدفوع خشک شده و فشار زیادی به فرد جهت دفع آن وارد گردد.

این شرایط بعلاوه می تواند در نتیجه یک آلرژی غذایی مانند عدم تحمل لاکتوز و یا آلرژی نسبت به گلوتن باشد. افرادی که نسبت به گلوتن و یا محصولات لبنی حساسیت دارند، معمولاً پس از مصرف این مواد غذایی دچار نامنظم شدن اجابت مزاج و استفراغ می شوند.

خوردن غذاهای ناسالم یا غذاهای فرآوری شده، مثل چیپس سیب زمینی، تنقلات، و یا غذاهای کنسرو شده می تواند موجب سوء هاضمه گشته که معمولاً به یبوست و تهوع ختم می گردد.

طبق تحقیقی انجام شده، استرس هم در این امر دخیل است. قرار گرفتن در شرایطهای استرس زایی مانند اضطراب، تنش و غیره می تواند عملکرد بدن را تغییر داده و منجر به ایجاد حالت تهوع همراه با استفراغ گردد.

بعلاوه داروهایی وجود داشته که می توانند موجب بروز این مسائل مرتبط با هضم شوند. داروهایی مانند داروهای آنتی اسید، ضد افسردگی، دیوریتیک و غیره می توانند منجر به نامنظم شدن اجابت مزاج شوند. مصرف بیش از حد مکمل های آهن و دیگر مکمل های غذایی موجب بوجود آمدن طعم بد در دهان شده و منجر به ایجاد حالت تهوع در فرد می گردد.

درمان

می توانید داروهایی در خانه بیابید تا با این مشکل مقابله نمایید. در این بخش چند اقدام درمانی که در فرونشاندن این دو اختلال بسیار مؤثر می باشند را به اطلاعتان می رسانیم.

برترین درمان وارد نمودن مواد غذایی غنی از فیبر به رژیم غذایی است. بعضی از مواد غذایی حاوی فیبرهای نامحلول بوده که به حجم مدفوع افزوده دفع آن را از بدن آسان تر ساخته و بعلاوه ناراحتی را کاهش می دهند.

نوشیدن میزان کافی آب و دیگر مایعات یکی از برترین راه ها است. به منظور تسهیل بخشیدن به دفع مدفوع، آب گرم را می توان در فواصل منظم مصرف نمود. این کار بعلاوه به بهبود اجابت مزاج یاری خواهد نمود.

در صورت داشتن حالت تهوع، بو کردن قاچهایی از لیمو و یا قرار گرفتن تحت آروماتراپی (معالجه به وسیله ماساژ با روغن معطر) به فرونشاندن این احساس یاری خواهد نمود. بعلاوه می توانید آب لیمو، آب انبه، آب کران بری و غیره را بنوشید.

در پیش داشتن سبک زندگی ساکن بعلاوه یکی از دلایل بروز گاه به گاه یبوست در افراد است. انجام تمرینات ورزشی ملایم می تواند روده بزرگ را تحریک ساخته و دفع بی دردسر مدفوع را تسهیل بخشد. ماساژ دادن شکم هم به شل شدن یا انبساط ماهیچه ها یاری نموده و فشار وارده را رفع می سازد.

گرچه مواجهه با این دو مشکل با هم نبایستی نگرانی شدیدی به همراه داشته باشد، اما بسیار آزار دهنده است. بنابراین لازم است که به منظور خلاص شدن از شر این بیماریها از یک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید. امیدوارم که این مقاله برایتان مفید و آموزنده بوده باشد.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا یبوست موجب ایجاد حالت تهوع می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید