انتقاد از نوع نگاه وزارت کشور بر تشکل های محیط زیستی

به گزارش وبلاگ ایتالیا، دبیر تشکل های مردمی محیط زیست و منابع طبیعی کشور گفت: متاسفانه نمایندگان شبکه ملی محیط زیست و منابع طبیعی نمی توانند در شورای برنامه ریزی استان ها حضور داشته باشند.

انتقاد از نوع نگاه وزارت کشور بر تشکل های محیط زیستی

به گزارش وبلاگ ایتالیا، محمد الموتی - دبیر تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور در پنجمین نشست شورای هماهنگی تشکل ها که امروز سوم مردادماه در سازمان محیط زیست با حضور عیسی کلانتری - رئیس سازمان محیط زیست و علی ربیعی - سخنگوی دولت برگزار گردید، گفت: متاسفانه بر اساس ماده 182 قانون برنامه سوم توسعه که در سال 1379 به تصویب رسید، رتق و فتق امور مربوط به سازمان های مردم نهاد به وزارت کشور سپرده شده است که از نظر من این اولین انحراف در مدیریت سازمان های مردم نهاد به حساب می آید.

وی ادامه داد: در 20 سال گذشته با وجود کوشش های بسیاری که اجرا شده هنوز پیروز نشدیم قانونی را وضع کنیم که مدیریت سازمان های مردم نهاد را از وزارت کشور جدا کند و متأسفانه نگاه امنیتی به سازمان های مردم نهاد غالب بوده است.

دبیر تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی کشور ضمن تشریح آیین نامه ها و مواد مربوط به تأسیس و توسعه فعالیت های سازمان های غیردولتی و مردم نهاد گفت: در ماده 98 قانون برنامه چهارم توسعه مصوب سال 1383 به تاسیس و تشکیل سازمان های غیردولتی اشاره شده است. همچنین در همان سال آیین نامه تاسیس و فعالیت های سازمان های غیردولتی به تصویب رسید که با وجود تصویب آیین نامه در سال 1384 نمایندگان محیط زیست در شوراهای برنامه ریزی و توسعه استان ها حق رای نداشتند و از سال 85 تا 92 حتی با حضور فعالان محیط زیست در شوراهای برنامه ریزی مخالفت شد و به نوعی در بایکوت به سر می بردیم.

وی ادامه داد: تا اینکه در سال 92 تغییرات و گشایشی در زمینه حضور فعالان محیط زیستی در تصمیم گیری ها از جمله شورای برنامه ریزی استانها ایجاد شد و حتی آیین نامه ای در این باره به تصویب رسید، اما متاسفانه در خردادماه سال 1389 این فرصت از فعالان گرفته شد و نمایندگان سازمان های مردم نهاد نمی توانند در شورای برنامه ریزی استانها حضور داشته باشند.

الموتی با بیان اینکه در شورای برنامه ریزی استانها نمی توانیم با شفافیت و راحتی حرف بزنیم، گفت: با اینکه در شورای هماهنگی تشکل های مردم نهاد که با حضور رئیس سازمان محیط زیست برگزار می گردد، می توانیم به راحتی حرف هایمان را بزنیم؛ متاسفانه این امکان و فرصت در شورای برنامه ریزی استانها وجود ندارد و در استان ها ما با این مشکل بزرگ دست و پنجه نرم می کنیم.

وی تاکید نمود: در دو دهه گذشته کوشش های بسیاری اجرا شده تا سازمان های مردم نهاد پای کار باشند، اما متاسفانه مقاومت هایی هم در این باره وجود داشته است. مهم ترین مقاومت همان است که مدیریت سازمان های مردم نهاد، برعهده وزارت کشور گذاشته است که اصلا نگاه اجتماعی ندارد و نگاه سیاسی بر آن غالب است.

دبیر تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی کشور در ادامه با اشاره به ساختار این شبکه، توضیح داد: 93 نفر از استان های مختلف، عضو شورای عالی شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی هستند. 964 تشکل محیط زیستی رسمی و ثبت شده در کشور وجود دارد که از این تعداد 179 سازمان تخصصی هستند. افزون بر این 2000 پویش، کمپین و مجموعه ثبت نشده نیز به طور غیر رسمی در کشور فعال هستند.

الموتی گفت: در حال حاضر 31 شبکه استانی در سطح کشور وجود دارد که همه سازمان های مردم نهاد در قالب پنج کمیته تخصصی حقوق آب و انرژی، معادن، مدیریت پسماند، آلودگی هوا و آموزش و توان افزایی فعالیت می نمایند.

دبیر شبکه ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی با اشاره به گستره همکاری های فعالان سازمان محیط زیست گفت: سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی با کمیسیون های تخصصی مجلس و با بعضی نهادهای بین المللی همکاری دارند. همچنین در قالب کارگروه های مشورتی در سازمان ها و وزارتخانه ها فعال هستند، افزون بر این در تهیه اسناد چشم انداز جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت دارند.

الموتی گفت: سازمان های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی در پروژه های کنوانسیون رامسر حضور دارند و با فائو، جف، آی یو سی ان ارتباط و مشارکت دارند.

دبیر ملی تشکل های محیط زیست و منابع طبیعی در ادامه با اشاره به فعالیت های سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی در سال 97 و 96 گفت: در سال 96، 11082 برنامه میدانی، کارگاه، همایش و جشنواره توسط سازمان های مردم نهاد محیط زیستی و منابع طبیعی در سطح کشور برگزار گردیده است، اما متاسفانه در سال 97 این رقم به 6150 رسیده که نشان دهنده کاهش چشمگیر این برنامه ها بوده است که که از نظر من غالب بودن نگاه امنیتی به فعالیت سازمان های مردم نهاد چنین روندی شده است.

الموتی در انتها گفت: نشست ملی تشکل های مردمی محیط زیست و منابع طبیعی در 15 تا 17 مردادماه در اردبیل برگزار خواهد شد.

به گزارش وبلاگ ایتالیا، مسعود مولانا - دبیر شبکه تشکل های محیط زیستی و منابع طبیعی استان مازندران نیز در این نشست گفت: در پنج سال اخیر علیرغم درخواست های متعدد نتوانستیم حتی یک جلسه با رئیس سازمان جنگل ها داشته باشیم و همچنین با اینکه ما در استان مازندران و فعالیت داریم و در پنج سال گذشته چند بار استاندار تغییر نموده، هنوز پیروز نشده ایم حتی یک بار یکی از استانداران مازندران را ببینیم و با آنها جلسه داشته باشیم.

وی تاکید نمود: توقع داریم که استانداران، سازمان های مردم نهاد را به رسمیت بشناسند و از نظرات کارشناسی این تشکل های محیط زیستی در تصمیم گیری ها استفاده نمایند.

این فعال محیط زیست همچنین از سدسازی های بی رویه و غیراصولی انتقاد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انتقاد از نوع نگاه وزارت کشور بر تشکل های محیط زیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از نوع نگاه وزارت کشور بر تشکل های محیط زیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید