اورواچ 2 یک بازی تازه نیست؛ عرضه دوباره اورواچ با مدل تجاری تازه است

به گزارش وبلاگ ایتالیا، بازی اورواچ 2 (Overwatch 2) یکی از مهم ترین عناوین سال 2022 است. این بازی برای شرکت سازنده آن یعنی بلیزارد نیز اهمیت زیادی داشته و به همین علت این شرکت تمام تمرکز خود را روی آن گذاشته است. چندی پیش نسخه آزمایشی اورواچ 2 عرضه شد و نشان داد که در زمینه بازیکن علیه بازیکن (PvP) تغییر چندانی نکرده است. به همین علت است که افراد زیادی معتقدند اورواچ 2 لیاقت شماره 2 را ندارد. البته رایگان بودن این بازی باعث شد که اندازه نقدها نسبت به آن کاهش پیدا کند.

اورواچ 2 یک بازی تازه نیست؛ عرضه دوباره اورواچ با مدل تجاری تازه است

در آخر ماه جاری میلادی، بلیزارد فروش لوت باکس (Loot Box) را برای بازی اورواچ 1 به اتمام می رساند. این یک قدم مهم دیگر به سمت عرضه شماره 2 این مجموعه است. اورواچ 2 در اصل یک بازسازی کامل تجاری برای مجموعه اورواچ بوده و در 12 مهر عرضه خواهد شد. این حرکت اصلاً چیز نوی نیست. به علت اینکه اورواچ 2 به طور کامل جایگزین شماره 1 شده و در گذشته هم این موضوع در خصوص بازی های دیگر وجود داشته است. شرکت سازنده برای اینکه انتها راه یک بازی آنلاین را نشان دهد به مرور زمان خدمات آنلاین آن را حذف می نماید.

چرا بلیزارد فروش لوت باکس اورواچ 1 را از بین می برد؟

علت این موضوع کاملاً واضح است. اگر از کاربران بخواهید که یک خدمات را برای عنوانی که تنها چند ماه دیگر زنده است، بخرد قطعاً اعتراض خواهد نمود. رضایت مشتری برای عناوینی مثل اورواچ بسیار مهم است. به علت اینکه این عناوین آنلاین بوده و احتیاج به کاربران فعال دارند. یکی از نکات مثبت مجموعه اورواچ این است که آیتم های داخل لوت باکس ها در شماره 2 هم قابل استفاده هستند. پس اینجا این سؤال مطرح است که چرا بلیزارد چنین کاری را می نماید؟ بازیکنان عملاً چیزی را با خرید لوت باکس از دست نمی دهند.

بازی اورواچ 2 دارای این سیستم خرید لوت باکس نیست. به این معنا که افرادی که می خواهند لوت باکس های رندوم مثل اورواچ 1 را داشته باشند درون بازی آن را بدست خواهند آورد. خرید آیتم های دیگر به صورت مستقیم امکان پذیر بوده و احتیاجی به خرید این بسته های رندوم نیست. پس بحث اصلی اینجاست، اگر فردی لوت باکس اورواچ 1 را الان خریداری کند، امکان دارد که حس کند از او کلاهبرداری شده است.

نکته دیگر این است که با اینکار بلیزارد منتقدان این سیستم خرید لوت باکس را هم راضی می نماید. در اصل این سیستم به شدت مورد انتقاد جامعه گیمر بوده و اصلاً از لحاظ اخلاقی درست نیست. به همین علت بلیزارد تصمیم دارد با اینکار دیدگاه ها را نسبت به خود بهتر کند.

اورواچ 2 یک بازی بسیار مهم در سال 2022 است. به علت اینکه یک دنباله برای یک عنوان بسیار پیروز است. بسیاری از افراد اورواچ 1 را رجحانن بازی شوتر چند سال اخیر می دانند. همینطور اینکه در بازه زمانی ای که اورواچ 2 عرضه می گردد ما شاهد بازی دیگری نیستیم. همینطور اینکه این بازی رایگان است. به همین علت اورواچ 2 در شرایط بسیار خوبی واقع شده است تا پیروز عمل کند. مخصوصاً اینکه اورواچ فرصت این را دارد تا بازیکنان نوی را جذب کند.

اورواچ 2 چرا وجود دارد؟

علت ساخته شدن اورواچ با تمام دنباله های دیگر تفاوت دارد. در اصل این بازی با عرضه قسمت بازیکن علیه هوش مصنوعی (PvE) بیشتر به یک دنباله شبیه خواهد شد. در حال حاضر شرایط اورواچ به این شکل است که چندان مثل یک دنباله نیست. اورواچ 2 در حال حاضر بیشتر شبیه به یک عرضه دوباره اورواچ است. به این معنا که بلیزارد مشکلاتی که در شماره 1 وجود داشته را رفع نموده و این بازی را دوباره عرضه نموده است.

این حرکت از سمت بلیزارد بسیار ریسکی است. به علت اینکه اورواچ حالت سرویس آنلاین بودن خود را حفظ می نماید اما فرایند تجارتی بازی به طور کلی تغییر نموده است. این کار بلیزارد را تنها زمانی شرکت های دیگر انجام می دهند که شرایط یک بازی بسیار بد باشد. برای تجربه اولین بازی اورواچ شما باید به طور کامل هزینه را در ابتدا پرداخت می کردید. با اینحال شماره 2 به صورت یک بازی رایگان بوده و اصلاً با این موضوع تبلیغ می گردد.

ما این تغییر از حالت پولی به رایگان را در عناوین نقش آفرینی آنلاین گسترده (MMORPG) مشاهده نموده ایم. برای مثال زمانی که یک بازی مخاطبان خود را از دست می دهد، بخش از آن را رایگان نموده تا افراد را به آن جذب نمایند. به طور کلی این موضوع نشانه چندان خوبی برای کاربران بازی نیست.

بلیزارد باید کوشش کند تا هواداران خود را راضی نگه دارد. به همین علت روش های زیادی را باید به کار بگیرد. از طرفی جذب کردن مخاطبان نو برای اورواچ برای بلیزارد بسیار خوب است. تنها نکته اینجاست که حال بلیزارد باید هم کاربران قدیمی و هم نو را راضی نگه دارد.

در خصوص بلیزارد باید گفت که اورواچ شرایط بسیار خوبی از لحاظ فروش داشت. در ابتدای عرضه این بازی پیروزیت بسیار خوبی کسب کرد و مخاطبان زیادی پیدا کرد. بحث اصلی اینجاست که پس از عرضه عناوینی مثل فورتنایت (Fortnite) قوانین بازی های آنلاین سرویس به طور کامل تغییر کرد. در بازی ها سیستمی به نام متا (Meta) وجود دارد. این سیستم مشخص می نماید که سلاح ها و ابزارها بر چه اساسی در بازی تغییر نمایند. متا به شدت تحت تأثیر استراتژی بازیکنان است. حال بحث مدل تجارتی هم چیزی مانند متا را دارد.

تأثیر فورتنایت روی اورواچ!

فورتنایت تأثیر بسیار زیادی در متای تجارت داشت. به این معنا که بحث پرداخت اولیه اورواچ را به طور کامل بی معنا کرد. از طرفی لوت باکس ها هم بی اهمیت شده و قوانین به طور کامل تغییر کرد. مدل تجارتی فورتنایت آنقدر خوب بود که بلیزارد نتوانست به آن بی توجهی کند.

اولین نکته مثبت فورتنایت این است که بحث کراس پلی (Cross Play) را برای کاربران بسیار راحت می نماید. این در صورتی است که در اورواچ بازیکنان باید این عنوان را روی هر پلتفرم به صورت جداگانه خریداری می کردند. همینطور اینکه دسترسی افراد به بازی بیشتر شده و برای ورود به بازی افراد بیشتری مشتاق هستند. بحث اصلی اینجاست که اورواچ 1 نکات منفی تجارتی زیادی داشت. بازیکنان باید برای تجربه اولیه بازی هزینه پرداخت نموده و از طرفی باید برای گرفتن آیتم بیشتر لوت باکس خریداری می کرد.

اورواچ 2 می توانست یک آپدیت بزرگ باشد

اورواچ 2 می توانست یک به روزرسانی بزرگ برای اورواچ 1 باشد. حتی می توانست یک فصل نو باشد. البته اینطور که به نظر می رسد بلیزارد میخواهد تا به صورت فصلی بازی را به طور کامل تغییر دهد. به همین علت ما به احتمال زیاد شاهد اورواچ 3 یا 4 نخواهیم بود. علت اینکه اورواچ 2 وجود دارد این است که بلیزارد بتواند بیشتر با جامعه این بازی در ارتباط باشد. از طرفی با توجه به تغییرات تجارتی اتفاق افتاده، کاربران حال حاضر بازی حس ننمایند که ضرر نموده اند.

همینطور اینکه بلیزارد به طور رسمی بیان کرد در اورواچ 2 سیستم لوت باکس شماره 1 وجود ندارد. این شرکت باید به هواداران این حس اطمینان را می داد که روش تجارتی نو به نفع بازی است. به همین علت سیستم پرداختی بازی را به طور کامل تغییر داده است.

سیستم بتل پس اورواچ 2 باید عادلانه طراحی گردد

در اصل پس از عرضه اورواچ 2 ما با یک اورواچ تغییر یافته روبرو هستیم که با سیستم های تجارتی نو به روز شده است. بحث اصلی اینجاست که این سیستم تجارتی تغییر یافته به خودی خود بسیار پیچیده است. ما در حال حاضر آنقدر با بحث سیزن پس (Season Pass) روبرو شده ایم که یک مورد عادی شده است. نام سیزن پس بیشتر برای بازی های داستانی و آفلاین استفاده می گردد. برای مثال بازیکنان به یک داستان جانبی یا مواردی از این دسته دسترسی پیدا می نمایند.

همین سیستم در خصوص عناوین سرویس آنلاین هم وجود دارد. تنها نام آن بتل پس (Battle Pass) است. با این بسته شما به تعداد بیشتری آیتم مثل اسکین یا موارد دیگر دسترسی خواهید داشت. حال بحث اصلی اینجاست که شرکت سازنده باید بتواند تعادل را رعایت کند. یعنی سیستم بتل پس رجحان عملکردی به خریدار ندهد. بیشتراً بتل پس ها به صورت فصلی بوده و تعدادی چالش هم در اختیار کاربران قرار می دهند.

استفاده از سیستم بتل پس مشابه خرید اشتراک است. اگر هم دقت کنید این موضوع برای شما آشکار می گردد. کاربر برای هر فصل باید یک بسته نو خریده و از امکانات آن استفاده کند. عناوین اشتراکی برای مدت زیادی در بازار وجود دارند و هواداران مخصوص خود را دارند. محبوب ترین آن دنیای وارکرفت (World of Warcraft) بوده که به وسیله بلیزارد هم ساخته شده است.

در اورواچ 2 خرید لوت باکس وجود ندارد. این موضوع را چندین بار گفتیم. در این بازی شما اگر چیزی را بخواهید به طور مستقیم می توانید بخرید. بحث اصلی اینجاست که بلیزارد نباید آیتم های غیر ظاهری را در این سیستم خریداری قرار دهد. به علت اینکه افرادی که در بازی هزینه می نمایند، رجحان زیادی نسبت به افراد دیگر خواهند داشت. در این زمان بازی ناعادلانه خواهد شد. این مشکل در بازی بتل فرانت 2 (Battlefront 2) به طور مشهود وجود داشت. کارت های ارتقاء در این بازی یک رجحان مشخصی به فرد دارنده می دادند.

دوران خلاقیت بی حد و مرز در عناوین رایگان گذشته است

در یک بازه زمانی شرکت های مختلف کارهای عجیبی روی عناوین رایگان خود می کردند. به علت اینکه هنوز این عناوین چندان جدی نبوده و گیمرها به آن توجه نمی کردند. حال این دوران گذشته است. بازی های رایگان هرروز بهتر شده و رقابت در این زمینه بسیار زیاد است. بحث لوب باکس به شدت در این موضوع مهم است. به علت اینکه این مقوله در عناوین رایگان بوجود آمد و یکی از راه های کسب عایدی از این عناوین بود.

لوت باکس از بین نرفته است و همچنان وجود دارد. حتی بلیزارد که با تمامی نشانه ها به رسانه اثبات کرد لوت باکس در اورواچ وجود ندارد، اخیراً بازی دیابلو ایمورتال (Diablo Immortal) را عرضه کرد. این بازی با وجود رایگان بودن دارای سیستم لوت باکس بوده و نقدها زیادی به آن وارد شد. با وجود هوادار داشتن ایمورتال، دیدگاه ها نسبت به آن بسیار بد شد. به همین علت شرکت ها در مرحله ای قرار دارند که باید منطقی برای عناوین خود تصمیم بگیرند.

در حال حاضر بیشتر بازیکنان انتظار سیزن پس را دارند. سیزن پس قطعاً بدون ایراد نیست. مخصوصاً اینکه مانع از این می گردد تا بازیکنان نو شجاعت بیش از حد به خرج دهند. با اینحال در حال حاضر یکی از معقول ترین سیستم ها همین سیزن پس است. نکته مثبت عناوین سرویس آنلاین این است که همیشه زنده هستند. به همین علت شرکت های سازنده می توانند خلاقانه عمل نموده و خیلی سریع نتیجه آن را ببینند. دنیای گیمینگ در حال پیشرفت است و عناوین بازی نیز باید کوشش نمایند تا با آن همگام باشند.

اورواچ 2 یک عرضه دوباره است

در این مقاله کوشش کردیم تا علت اینکه چرا اورواچ 2 وجود دارد را بگوییم. بحث اصلی اینجاست که شاید این بازی یک دنباله نباشد اما به علت اینکه به طور کلی استراتژی بلیزارد برای مجموعه اورواچ تغییر نموده است، احتیاج است که دوباره این بازی عرضه گردد. اگر یک به روزرسانی بود قطعاً توجه کمتری به آن می شد. به همین علت اورواچ 2 برای زنده مانند این فرنچایز الزامی بوده و باید عرضه گردد. حتی با وجود مشکلاتی که در آن وجود دارد، برای نجات مجموعه بسیار مهم است.

منبع: Gamesindustry.biz

منبع: دیجیکالا مگ

به "اورواچ 2 یک بازی تازه نیست؛ عرضه دوباره اورواچ با مدل تجاری تازه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اورواچ 2 یک بازی تازه نیست؛ عرضه دوباره اورواچ با مدل تجاری تازه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید