این همراه خطرناک!

به گزارش وبلاگ ایتالیا، تلفن های همراه احتیاج به معرفی ندارند. این روزها تقریبا همه ی بزرگسالان و بسیاری از نوجوانان و حتی بچه ها موبایل یا همان تلفن همراه دارند. این فناوری هر روز پیشرفت می نماید و به امکانات و تجهیزات آن افزوده و روز به روز هم تعداد مشترکان آن بیشتر و بیشتر می گردد. در سال 1988 تعداد مشترکان تلفن همراه در ایالات متحده ی آمریکا

این همراه خطرناک!

این همراه خطرناک!

نویسنده: آذین صحابی

امواجی که سلامت شما را نشانه می فرایند

تلفن های همراه احتیاج به معرفی ندارند. این روزها تقریبا همه ی عظیمسالان و بسیاری از نوجوانان و حتی بچه ها موبایل یا همان تلفن همراه دارند. این فناوری هر روز پیشرفت می نماید و به امکانات و تجهیزات آن افزوده و روز به روز هم تعداد مشترکان آن بیشتر و بیشتر می شود. در سال 1988 تعداد مشترکان تلفن همراه در ایالات متحده ی آمریکا حدود 500 هزار نفر بود. این تعداد در سال 1993 به 13 میلیون نفر رسید. مطابق آمار در سال 2006، نزدیک به 223 میلیون نفر مشترک تلفن همراه بودند. ولی این وسیله هم مانند هر ابزار دیگر ساخت انسان، مزایا و معایب خاص خودش را دارد و مانند یک شمشیر دو لبه عمل می نماید که هم می تواند به ما سود برساند و هم آسیب رسان باشد. واقعیت این است که دانشمندان به حقایقی درباره ی ویژگی های مضر تلفن همراه پی برده اند که نشان می دهد این وسیله ی مدرن ارتباط خیلی هم بی ضرر نیست. در اینجا با برخی مضرات استفاده از تلفن همراه آشنا می شوید. تلفن همراه برای برقراری ارتباط، سیگنال های فرکانس رادیویی را منتقل می نماید. فرکانس های رادیویی تلفن همراه در بخش مایکروویو طیف امواج الکترومغناطیس قرار دارند و به عبارت ساده این وسیله ی ارتباطی برای برقراری ارتباط از مایکروویو استفاده می نماید. از طرفی در گوشه گوشه ی شهر ما آنتن های تلفن همراه کار گذاشته شده است که آنها هم به نوبه ی خود این امواج را منتشر می نمایند.

اثرات مخرب امواج مایکروویو بر بدن انسان

از سردرد تا سرطان

امواج مایکروویو برای بدن ما مضر هستند و پژوهش های گوناگون اثرات مخرب این امواج را تایید نموده اند. از جمله اینکه:

این امواج روی فعالیت الکتریکی مغز اثر می گذارند و باعث برهم خوردن خواب می شوند، تمرکز فرد را با اشکال روبه رو می نمایند و خستگی و سردرد می آورند. بعلاوه، زمان واکنش افرادی که به طور مرتب از تلفن همراه استفاده می نمایند به مروز زمان کاهش می یابد و این می تواند باعث بروز حوادثی چون سوانح رانندگی شود. ضمناً ثابت شده فشار خون در حال استراحت کسانی که مدام از تلفن همراه استفاده می نمایند به مرور زمان افزایش می یابد. یافته ی مهم تری هم درباره ی استفاده از تلفن همراه و اثر آن روی مغز وجود دارد که مربوط به بیماری آلزایمر است. پژوهشی که به وسیله محققان سوئدی صورت گرفته این رابطه را نشان می دهد. امواج ساطع شده از تلفن همراه باعث می شود نقاط حساسی از مغز که مربوط به یادگیری، حافظه و حرکت است، دچار صدمه شوند و همین خطر بروز زودهنگام آلزایمر را افزایش می دهد. این آزمایش بر روی موش ها انجام شد که تنها به مدت دو ساعت تحت تأثیر امواجی مشابه امواج تلفن همراه قرار گرفته بودند. پس از گذشت پنجاه روز دیده شد که در مغز این موش ها انبوهی از سلول های مرده ی مغزی وجود دارد. فرایند رشد مغزی این موش ها مشابه فرایند رشد مغز یک نوجوان است و به همین دلیل است که دانشمندان در خصوص اثرات مخرب تلفن همراه برای نوجوانان هشدار می دهند. علاوه بر این، مطالعات بیشتر نشان داده اند که خطر ابتلا به بیماری سرطان مغز، سرطان دهان و سرطان خون (لوسمی) هم در کاربران تلفن همراه بالا می رود. ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا نتایج پژوهشی را چاپ کرد که درباره ی اثرات امواج تلفن همراه روی بدن انسان صورت گرفته بود. بنا به یافته های این پژوهش کسانی که در روز ساعت ها با تلفن همراه حرف می زنند، 50 درصد بیش از کسانی که اصلا با موبایل صحبت نمی نمایند در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان قرار دارند. در سال 2002 پژوهشی دیگر روی تلفن های بی سیم و همراه و ریسک ابتلا به تومورهای مغزی منتشر و در ژورنال پیشگیری از سرطان اروپا به چاپ رسید. پژوهشگران دریافتند کسانی که ساعت ها در روز با تلفن همراه صحبت می نمایند، دو و نیم برابر بیش از دیگران درمعرض خطر ابتلا به تومورهای مغزی در لوب تمپورال و در همان طرفی که گوشی تلفن را قرار می دهند، هستند. در خصوص تومورهای عصب شنوایی که گوش را به مغز مرتبط می نماید ، اندازه این خطر بیش از سه برابر است. ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و بروز سرطان یا آلزایمر هنوز به تحقیقات بیشتری احتیاج دارد و مطالعاتی که سعی دارند وجود این رابطه را تأیید نمایند هم رو به افزایش است. پژوهش های بیشتری باید انجام شود تا مکانیسم اثر این امواج مخرب بر سلول های بدن و بروز مسائل کوچک و عظیم، از سردرد و بی خوابی گرفته تا سرطان ها، به طور کامل تعیین شود.

ناباروری مردان

حدود 15 درصد از زوج ها نابارور هستند که نیمی از این ناباروری ها مربوط به مردان است. مطالعه ای که در سال 2008 با اسم اثرات استفاده از تلفن همراه روی مایع منی انجام شد، نشان داد که امواج تلفن همراه روی کیفیت مایع منی تأثیر منفی دارد. اندازه کاهش تعداد اسپرم و شدت اثر روی اندازه حرکت، دوام و ساختار طبیعی آن به مدت قرارگیری در معرض این امواج بستگی دارد. پژوهش های دیگری باز هم به ملاحظات رو به افزایش درباره ی ایمنی تلفن همراه و باروری مردان پرداخته اند. با توجه به اثرات منفی و آسیب های بالقوه به سیستم باروری مذکر، دانشمندان، مطالعات بسیاری روی حیوانات انجام داده اند و این مطالعات، گستره ی وسیعی از آسیب های مختلف را در اثر امواج تلفن همراه یافته اند. البته تعداد مطالعاتی که روی مردان کاربر تلفن همراه صورت گرفته هم کم نیستند. امواج مایکروویو ساطع شده از تلفن همراه می تواند روی ساختار طبیعی اسپرم هم تأثیر بگذارد. مطالعه ای در لهستان که در ژوئن 2004 تا می 2006 روی 304 مرد انجام شد، نشان داده هر قدر فرد بیشتر از تلفن همراهش استفاده کند، تعداد سلول های اسپرمی که ساختار غیرعادی دارند، افزایش می یابد. بعلاوه تعیین شد کاهش تعداد اسپرم هایی که تحرک کافی دارند به فرکانس امواج ساطع شده از تلفن همراه بستگی دارد. همه ی پژوهش های بالا و مطالعات مشابه نشان می دهند که امواج مایکروویو تلفن های همراه می تواند عاملی برای ناباروری مردان باشد. علاوه بر این، امواج تلفن همراه روی DNA اسپرم هم تأثیر منفی می گذارد. مطالعه ای که در سال 2005 روی موش ها انجام شد، این فرضیه را تایید کرد. نتایج این پژوهش ها در ژورنال آندرولوژی به چاپ رسید. آندرولوژی به سلامت مردان به خصوص سلامت و بیماری های دستگاه تناسلی آنها، ناباروری و مسائلی که خاص مردان است، می پردازد. تعیین شد که امواج تلفن همراه می توانند به ساختار DNA اسپرم در حال رشد آسیب بزنند. اسپرمی که DNA آن آسیب دیده باشد، بر سلامت نوزاد متولد شده تاثیر خواهد گذارد و او را مستعد ابتلا به بیماری های ژنتیکی، نقص های مادرزادی و سرطان در دوره ی کودکی خواهد نمود. گفتنی است که امواج مایکروویو به کار رفته در این مطالعه بسیار ضعیف تر از امواجی بود که از تلفن های همراه ساطع می شود. جلوگیری از تابش این امواج می تواند اثرات منفی را خنثی و از بروز نقص در DNA پیشگیری کند.

تلفن همراه و بچه ها

اثرات امواج مایکروویو تلفن همراه روی بچه ها بسیار نگران نماینده است. بچه ها در مقایسه با عظیمسالان در مقابل اثرات منفی همراه بسیار آسیب پذیرترند؛ زیرا قطر جمجمه ی آنها کمتر است، سیستم اعصاب آنها در حال شکل گیری است، تقسیم های سلولی در بدن شان رو به افزایش و توان سیستم ایمنی شان هم پایین تر است. بچه ها از همان زمانی که در رحم مادر هستند در معرض این امواج قرار دارند؛ با این وجود اثرات منفی و مخرب این امواج برای والدین چندان شناخته شده نیست. یک کودک یکساله حدود دو برابر بیش از یک عظیمسال و یک کودک پنج ساله حدود 65 درصد بیش از یک عظیمسال امواج مایکروویو را به خود جذب می نماید. از آنجایی که بچه ها از همان بدو تولد در معرض تابش امواج ساطع شده از آنتن های تلفن همراه قرار دارند، مدت زمانی که آنها در طول زنگی شان این امواج را دریافت می نمایند، بیشتر از عظیمسالان خواهد بود. هر قدر شما دورتر از آنتن تلفن همراه زندگی کنید، کمتر تحت تأثیر این امواج قرار خواهید گرفت. پژوهشی در اسپانیا نشان داده است افرادی که نزدیک به آنتن تلفن همراه زندگی می نمایند، بیش از دیگران دچار افسردگی، خستگی مزمن و کاهش اشتها می شوند. بعلاوه دانشمندان آلمانی ثابت نموده اند کسانی که به مدت پنج سال در محدوده ی 400 متری آنتن تلفن همراه زندگی می نمایند، سه برابر بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند. اثرات مخرب این امواج روی بچه ها به مراتب بیشتر از عظیمسالان است. بروز تومورهای مغزی و سرطان خون (لوسمی) هم با این امواج ارتباط دارد. لوسمی شایع ترین نوع سرطان در بچه ها می باشد که اندازه بروز آن در آمریکا از سال 1977 تا 1995 در بین بچه ها سالی یک درصد افزایش یافته است. سرطان های دستگاه عصبی مرکزی هم در بچه ها زیر هفت سال بسیار شایع است که به شکل تومورهای روی مغز و نخاع ظاهر می شوند. اندازه بروز این سرطان هم از سال 1973 تا 1994 در بین بچه ها زیر 15 سال سالی 1/8 درصد افزایش داشته است. با آگاهی از بروز سرطان های عظیمسالان به وسیله دریافت این امواج مخرب و با دانستن اینکه بچه ها بسیار بیشتر از عظیمسالان از این امواج تأثیر می گیرند، می توان به رابطه ی بین امواج الکترومغناطیس ساطع شده از تلفن همراه و بروز سرطان در بچه ها پی برد.

منبع:ماهنامه ی تخصصی دنیای سلامت، شماره ی 51

منبع: راسخون

به "این همراه خطرناک!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این همراه خطرناک!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید