بازگشت شهر های قرمز پس از نوروز

به گزارش وبلاگ ایتالیا، با انتها یافتن ایام نوروز آمار قرمزشدن شهر های کشور و ابتلا به کرونا افزایش چشمگیری پیدا نموده است، در شبانه روز منتهی به 13 فروردین 1401 عدد شهر های قرمز به 36 رسید. در حال حاضر استان های یزد، اصفهان، خراسان رضوی، کرمانشاه، خراسان شمالی، مرکزی، کهگیلویه وبویراحمد، کرمان، ایلام، چهارمحال وبختیاری، فارس، تهران، خراسان جنوبی و مازندران شهر های قرمز کرونایی دارند، هرچند استان های اصفهان و یزد با داشتن 6 شهر قرمز گوی سبقت را از دیگر استان ها در این زمینه ربوده اند.

بازگشت شهر های قرمز پس از نوروز

به گزارش همشهری، در این شرایط قرمزشدن شهر هایی در خراسان رضوی و کرمانشاه که تا چند روز قبل شرایط آن ها نارنجی و زرد بود، می تواند خبر از بغرنج شدن شرایط کرونایی کشور دهد.

افزایش شهر های قرمز اصفهان

اصفهان از جمله استان های گردشگرپذیر است که موج بزرگ مسافران نوروزی را می توان علت تغییر شرایط کرونایی آن دانست. در طول 2 هفته گذشته 6 شهر این استان قرمز شده اند. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این باره به همشهری می گوید: در یک هفته گذشته تعداد شهر های قرمز استان به 6 شهر افزایش پیدا نموده است، 3 شهر در ابتدای سال 1401 شرایط قرمز پیدا کردند.3 شهر دیگر هم در روز های اخیر به رنگ قرمز درآمده اند. یکی از دلایل مهم این افزایش آمار، تردد های بیشتر در روز های منتهی به تعطیلات نوروز و حضور مردم در مکان های عمومی به قصد خرید و دید و بازدید های نوروزی است.

با این حال سفر های نوروزی و رعایت نکردن پروتکل ها در ایام تعطیلات را هم باید از دیگر دلایل مهم شرایط کنونی شهر های قرمز استان اصفهان دانست. پژمان عقدک با بیان اینکه امکان شدت یافتن این شرایط وجود دارد، می افزاید: ممکن است تعداد شهر های بیشتری قرمز گردد، هرچند این شرایط مختص به اصفهان نیست و قرمز شدن شهر ها در همه جای کشور در حال وقوع است. به گفته وی هیچ توصیه نوی درباره کرونا وجود ندارد و همانطور که در 2 سال گذشته مدام گفته شده، رعایت پروتکل های بهداشتی مهم ترین عامل کنترل کرونا است. سخنگوی ستاد کرونای اصفهان درباره اینکه آیا مجازشدن سفر های نوروزی سال جاری کار درستی بوده یا خیر، اظهار می نماید: وقتی همه فعالیت های اجتماعی در حال اجرا است، سفر نوروزی و بازشدن مراکز آموزشی هم می تواند اتفاق بیفتد. به عنوان مثال بازگشایی مدارس در شرایطی که واکسیناسیون بچه ها در حال اجرا است و شرایط بهداشتی هم در محیط های تحصیلی فراهم شده، قابل اجراست و در صورت بروز مشکل می توان با وضع مقررات نو مسائل را حل کرد.

مسافران جمعیت کرونایی خراسان رضوی را افزایش دادند

سفر های نوروزی سال جاری چنان در خراسان رضوی چشمگیر بود که بر اساس اعلام روابط عمومی علوم پزشکی استان، جمعیت شهر مشهد 2 برابر شد. موضوعی که با توجه به رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی در ایام سفر، موجب افزایش بیماران مبتلا به کرونا در 2 هفته گذشته و افتادن بار این بیماران به دوش سیستم درمانی این شهر شد.

محمد پهلوان با بیان اینکه کوهسرخ و نیشابور 2 شهر قرمز خراسان رضوی هستند، درباره این شرایط به همشهری می گوید: در تعطیلات نوروز به علت حضور انبوه مسافران، جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از 4 میلیون به 8 میلیون نفر رسید، بنابراین بخشی از مبتلایان به کرونا در استان را مسافران تشکیل دادند و به آمار استان اضافه شدند. به طور کلی در ایام تعطیلات و مسافرت،

رعایت پروتکل ها کاهش پیدا می نماید و ریسک ابتلا به کووید بیشتر می گردد.

وی با بیان اینکه درباره شرایط روز های آینده کرونا در استان نمی توان پیش بینی مشخصی داشت، اظهار می نماید: نمودار های شرایط ابتلا به کرونای استان در 10 روز آینده می تواند به ما نشان دهد که آیا موارد ابتلا افزایشی است و با موج نوی از بیماری در استان روبرو هستیم یا شیب ملایم ابتلا به کرونا در ایام نوروز، یک شرایط موقتی است.

گرچه در شبانه روز گذشته آمار فوتی کرونا درکشور تک رقمی شد و به 7 مورد رسید، اما این شرایط با توجه به افزایش مسافرت ها و تردد ها در روز های پایانی تعطیلات می تواند تغییر کند.

سفر های نوروزی بدون شک یکی از عوامل افزایش آمار ابتلا به کرونا در روز های گذشته است، با این حال باید امیدوار بود که علت افزایش ابتلا فقط تعطیلات نوروز باشد و موج نوی از کرونا در راه نباشد.

منبع: فرارو

به "بازگشت شهر های قرمز پس از نوروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت شهر های قرمز پس از نوروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید