با پول خرد طرفداران می گردد سرخابی ها را اداره کرد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، اکبر غمخوار، مدیرعامل سابق پرسپولیس درباره خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مشورت هایی به وزیر ورزش داده است و بخشی از این توصیه ها را با ما در میان می گذارد.

با پول خرد طرفداران می گردد سرخابی ها را اداره کرد

غمخوار: اشتباه کنیم، پرسپولیس و استقلال از بین می روند

اکبر غمخوار، مدیرعامل سابق پرسپولیس، کسی است که چندی پیش از سوی مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان برای مشورت در زمینه روند واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، به وزارت ورزش رفته بود و جلسه ای به همین دلیل با وزیر داشت. او که از سال ها پیش با مزایده این دو باشگاه به شدت مخالف بود و بارها در مصاحبه هایش به این موضوع اشاره نمود، در این جلسه هم ورود دو باشگاه به فرابورس و عرضه سهام آن ها را تنها راه چاره مشکل سرخابی ها دانسته است. او به واگذاری با این روش امیدوار است و معتقد است که استقلال و پرسپولیس می توانند هزینه های خود را با پول خرد طرفداران شان تأمین نمایند. به شرطی که اشتباهات در روند خصوصی سازی به کاهش ارزش برند آن ها نیانجامد.

غمخوار بارها پیشنهادهای مفصل خود را درباره واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطرح نموده بود و حالا یکی از مشاورین این پروژه به حساب می آید که به طور کلی با واگذاری به یک شرکت یا فرد مخالف است. اکبر غمخوار در همین رابطه می گوید: من از مدت ها پیش گفته ام که واگذاری استقلال و پرسپولیس به یک شرکت یا فرد اصلاً درست نیست. دو باشگاه باید به فرابورس بروند و سهام شان به صاحبان اصلی شان برسد. -

او پیشکسوتان، مدیران باشگاه ها و طرفداران را صاحبان اصلی سرخابی ها می داند و از این تعبیر برای معرفی شان استفاده می نماید: دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به کسانی برسد که در ساختن این دو باشگاه و بزرگ کردنش نقش داشته اند. پیشکسوتان، مدیران و طرفداران اصلی ترین صاحبان باشگاه های استقلال و پرسپولیس هستند.

از سهام غیرقابل فروش غافل نشوید

بحث واگذاری و خصوصی سازی سرخابی ها، در آخرین مرحله از تصمیم گیری به اینجا رسیده که نمایندگان مجلس، وزارت ورزش را مکلف نموده اند که با همکاری سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و اوراق بهادار تا سرانجام شهریور 98، مقدمات پذیرش در بازار پایه فرابورس را فراهم نمایند. در نهایت پنجاه و یک درصد (51 %) سهام آنها به صورت بلوکی و باقی سهام به صورت خرد عرضه می گردد.

با این حال اما تعدادی از نمایندگان با عرضه 51 درصد به صورت بلوکی و به یک نفر یا یک شرکت مخالف بودند. غمخوار هم البته تا حدودی با این درصدها مخالف است و درباره نحوه عرضه سهام ها می گوید: بخشی از سهام باشگاه باید به شکل سهامی عام در اختیار طرفداران قرار بگیرد و تعدادی هم به صورت بلوک های کوچک و غیرقابل فروش باشد و در اختیار پیشکسوتان و کسانی قرار بگیرد که برای این باشگاه ها زحمت کشیده اند اما اینکه بخش عمده ای از سهام در اختیار یک فرد یا شرکت قرار بگیرد، کار درستی نیست و نباید باشگاه های پرسپولیس و استقلال در تملک یک فرد قرار بگیرد.

بخشی از سهام در دست وزارت بماند

آیا درست است که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در اولین مرحله واگذاری، به طور کامل از زیر نظر دولت خارج شده و مردمی شوند؟ آیا وزارت راضی به این اتفاق می گردد؟ غمخوار معتقد است که: وزارت تمایل صد در صد به خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس ندارد. او می گوید: این موضوع مربوط به یک دولت خاص نمی گردد و این تمایل به حفظ پرسپولیس و استقلال در همه وزارت ها وجود دارد.

مدیرعامل پیشین پرسپولیس البته از پیشنهادی که به همین دلیل به وزیر ورزش داده هم می گوید: البته این تمایل نداشتن دلایل متعددی دارد. مثل اینکه ممکن است این دو باشگاه در اختیار افرادی قرار بگیرد که صلاحیت لازم برای اداره آن ها را نداشته باشند. به همین خاطر در جلسه ای که با آقای سلطانی فر داشتم این پیشنهاد را ارائه کردم که حداقل در سال های اولیه واگذاری، 20 تا 30 درصد از سهام دو باشگاه را در اختیار خود نگه دارد تا بتواند در تصمیم گیری های اولیه تأثیرگذار باشد. اینگونه از خطاهای احتمالی در ابتدای راه خصوصی سازی تا حدودی جلوگیری می گردد.

سهام به پیشکسوتان داده گردد اما اداره باشگاه ها نه!

یکی از اصلی ترین نکاتی که در صحبت های اکبر غمخوار دیده می گردد، عرضه بخشی از سهام به پیشکسوتان به صورت بلوک های غیرقابل فروش است. بخش قابل توجهی از سهام. این موضوع اما وقتی چند ماه پیش بعد از تشکیل شرکت پیشکسوتان پرسپولیس و اعلام تمایل به خرید این باشگاه، مطرح شد با انتقادهای زیادی همراه بود. نقدهایی که اداره باشگاه و تصمیم گیری درباره آن از سوی پیشکسوتان را اقدام اشتباهی می دانست.

غمخوار هم البته موافق این نیست که پیشکسوتان در باشگاه داری دخیل شوند و در این رابطه شرح می دهد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر پیشکسوتان نبودند پرسپولیس و استقلال، پرسپولیس و استقلال نمی شد و این برند چنین ارزشی پیدا نمی کرد. پس باید در این دو باشگاه سهمی داشته باشند اما قطعاً تصمیم گیری های مالی به یک گروه مالی سپرده می گردد و تصمیم گیری های فرهنگی به همین منوال به متخصصین خود واگذار خواهد شد. پیشکسوتان هم می توانند در امور فنی و تخصصی خود تصمیم گیری و اعلام نظر نمایند. ضمن اینکه مجمع عمومی صاحبان سهام، هیأت امنای باشگاه ها را انتخاب می نماید و هیأت مدیره ای که انتخاب می شوند می دانند که دیگر یک بودجه ثابت ندارند و باید برای درآمد و هزینه ها برنامه ریزی درستی داشته باشند.

بدون حق پخش هم می توان استقلال و پرسپولیس را اداره کرد

معضل درآمدزایی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بعد از خصوصی سازی، موضوعی است که خیلی ها به آن اشاره می نمایند. محرومیت این دو باشگاه از حق پخش تلویزیونی، به عنوان یک درآمد قابل توجه، چیزی است که خیلی ها اصلی ترین مانع بر سر راه خصوصی سازی می دانند. اکبر غمخوار اما معتقد است که استقلال و پرسپولیس، بدون حق پخش هم می توانند از پس درآمدزایی برآیند. او می گوید: به نظر من این دو باشگاه می توانند علاوه بر تأمین هزینه های خود، برای تقویت تیم های پایه هم سرمایه گذاری نمایند. به شرط اینکه از ارزش برند خود در راستا درستی استفاده نمایند. تجاری سازی محصولات و برند، همان کاری است که رئال مادرید و بارسلونا سال هاست انجام می دهند و از این طریق درآمدزایی می نمایند.

آیا با روش پیشنهادی غمخوار می توان استقلال و پرسپولیس را اداره کرد؟ او می گوید: چون جمعیت طرفداران این دو باشگاه زیاد است، می گردد. غمخوار شرح می دهد: درآمدزایی باشگاه چند مرحله دارد. باشگاه ها باید به فکر توجه به تیم های پایه و آموزشگاه های فوتبال باشند و محلی برای صادرات بازیکن شوند. جایی که می توان به وسیله آن درآمدهای گزافی به دست آورد. ضمن اینکه باید از برند باشگاه استفاده کرد و محصولاتی مناسب برای اقشار مختلف جامعه، با قیمت های مختلف عرضه گردد. البته که روش های زیادی برای بازاریابی و درآمدزایی وجود دارد اما در مجموع دو باشگاه را با پول خرد طرفداران می توان اداره کرد.

تجربه از بین رفتن باشگاه ها بعد از خصوصی سازی

بزرگ ترین نگرانی که در پروسه خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس وجود دارد این است که اشتباهی در روند واگذاری، باعث نابودی این دو تیم گردد. همان طور که تجربه های تلخی چون صبا، پاس و باشگاه های دیگری که بعد از خصوصی سازی به نابودی کشیده شده اند، هنوز از خاطره فوتبال پاک نشده است. اکبر غمخوار، رییس سابق هیأت مدیره باشگاه صبا به هیچ عنوان این موضوع را دور از ذهن نمی داند و در همین رابطه می گوید: بله، اگر درباره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس درست تصمیم گیری نگردد، از بین رفتن این دو باشگاه را خواهیم دید. اشتباه در روند خصوصی سازی می تواند برند میلیاردی این دو باشگاه را به شدت نزول دهد. وقتی تیم به سمت اداره نادرست رود و نتایج خوبی کسب نکند، خواه نا خواه ارزش برند آن هیچ می گردد.

2

منبع: ایران ورزشی

به "با پول خرد طرفداران می گردد سرخابی ها را اداره کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با پول خرد طرفداران می گردد سرخابی ها را اداره کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید