جای کار زیادی در حوزه صنایع غذایی کرمان وجود دارد
به گزارش وبلاگ ایتالیا، ایرنا/ براساس خبرهای منتشر گشته و گزارشات بدست رسیده، جای کار زیادی در حوزه صنایع غذایی کرمان وجود دارد.
صرف نظر از حضور گردشگران در هر خطه برای آشنایی با این مظاهر سبک زندگی هر منطقه، برپایی نمایشگاه های داخلی و خارجی از جمله مهمترین خاستگاه های جلوه گوشه های این خرده فرهنگ ها و البته توسعه اشتغال و کسب و کارهای مرتبط با آنهاست.
لذا توانمندی های منحصر بفرد و طعم شیرین سوغات سنتی کرمان مثل کُلُمپه، قاووت، کماچ سهن و سایر فرآورده های فراوریی مرتبط با حوزه کشاورزی در حالی در سی امین نمایشگاه بین المللی اگروفود 2023 مرکز عرضه شده که 13 شرکت تخصصی این ظرفیت های بی بدیل کویر را به مردم ایران و جهان معرفی می نمایند.
استان کرمان با وجود 25 درصد باغ های کشور، بیشترین ظرفیت های فراوری مواد غذایی، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است و محصولاتی همانند پسته، خرما، گردو، جالیز و مرکبات در استان کرمان کشت می گردد که میتوان در پیوند با صنعت، فراوریات تازه از طعم باغات این استان را به جهان معرفی کرد.
به عنوان مثال محصولات فراوریی همانند کلمپه، قاووت، کماچ سهن دیار کریمان برگرفته از حوزه کشاورزی این خطه است که سالها ریشه در سنت مردم این مرز و بوم داشته و کمتر گردشگری وجود دارد که به کرمان بیاید و طعم قاووت (قُوَتو به گویش کرمانی) و کلمپه کرمانی را نچشیده باشد و اینها غیر از انواع غذاهای سنتی این دیار به شمار می رود.
ظرفیت های بی بدیل کشاورزی از یک سو و مواد غذایی فراوریی و سوغات این استان از سوی دیگر ضرورت معرفی، توسعه و پرداختن به صنایع غذایی این استان و جای توسعه سرمایه گذاری در این بخش را گوشزد می نماید؛ صنایعی که در صورت حمایت می تواند بر حوزه های مختلف گردشگری، مالی، صادرات و اشتغال منطقه نیز اثرگذار باشد.
کارشناسان معتقدند صنایع غذایی و تبدیلی دیار کریمان متناسب با ظرفیتهای این استان در جهان و حتی کشور شهرتی که باید نیافته و جای کار و معرفی آن همچنان وجود دارد.
به همین منظور 13 شرکت تخصصی استان کرمان مرتبط با حوزه های صنایع غذایی با حمایت شرکت شهرکهای صنعتی استان، خانه صمت و انجمن صنایع غذایی در فضای 300 مترمربع، خروجی متنوع صنایع غذایی دیار کریمان را در یک پاویون (سازه) تخصصی به مردم ایران و سراسر جهان معرفی کردند تا رایحه شیرین غذای کرمانی در بین علاقمندان، حتی دورترین نقاط جهان هم استشمام گردد.
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمان درباره نحوه حضور صنایع غذایی کرمان در این نمایشگاه به صورت گروهی شرح داد: این شیوه حضور در نمایشگاه که پیش از این هم تجربه شده با هدف تمرکز بر توان شرکتهای استان کرمان با هدف معرفی بهتر به بازدیدنمایندگان و فعالان این حوزه اجرا شده است.
کیان سیدی ادامه داد: یکی از هدف های نمایشگاه برندینگ و معرفی شرکتهاست که به نظر می رسد شرکتها و برندهای (نمانام های) ما در استان در این زمینه راه نرفته زیادی دارند.
وی پیرامون اینکه جای کار زیادی در حوزه صنایع غذایی کرمان وجود دارد، گفت: حضور زنجیره ای می تواند هم به منزله انتقال تجربه میان صاحبان شرکتها باشد و هم فرصتی را فراهم کند که متقاضی همکاری با صنایع غذایی استان کرمان با سایر فراوریات این استان آشنا گردد.
نایب رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان نیز گفت: پاویون سی امین نمایشگاه بین المللی کشاورزی، مواد غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته انجمن صنایع غذایی (اگروفود) به ابتکار ابتکار انجمن صنایع غذایی استان کرمان برگزار گردید و سال جاری 13 شرکت از مجموعه از این استان در نمایشگاه شرکت کردند.
حامد بدر آبادی اضافه کرد: شرکت های کرمانی حاضر در نمایشگاه اگروفود از بهترین صنایع استان بودند و سال جاری دومین تجربه کرمان در این نمایشگاه بین المللی بود که تعداد شرکتهای کرمانی از هفت شرکت در 70 متر سال گذشته، سال جاری به 13 مورد در متراژ حدود 300 متر رسید.
وی بیان نمود: کرمان استانی با ظرفیتهای فراوان در حوزه های کشاورزی و معدنی است و ظرفیتهای حوزه کشاورزی دیار کریمان باعث شده که صنایع جنبی این حوزه بسیار فعال باشد.
نایب رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان گفت: محصولاتی در حوزه های مرتبط با خرما، پسته و محصولات جالیزی در این نمایشگاه عرضه شد اما به نظر می رسد هنوز جای کار زیادی در ابعاد مختلف صنایع غذایی این استان وجود دارد، زیرا سرمایه گذاران همچنان رغبتی به سرمایه گذاری در این حوزه ها ندارند.
وی ادامه داد: هدف از تشکیل یک پاویون در نمایشگاه بین المللی تهران این بود که شرکت های کوچک و میانه رشد داده شوند و در برندینگ فعالیت داشته باشند تا به وسیله جهان و کشور دیده گردد و حداقل بتوانیم سطح فعالیت این شرکت ها را از مرحله فعالیت استانی به سطح ملی ارتقا دهیم.
بدرآبادی اضافه کرد: این پاویون بعلاوه اهدافی همانند رشد شرکت های صنایع غذایی استان کرمان داشت، ضمن آنکه باید سرمایه گذاران را با توجه به ظرفیت های کشاورزی، گردشگری، صنعتی، معدنی و نیروی انسانی استان کرمان جذب کنیم.
وی در پاسخ به اینکه چه ظرفیت های در حوزه صنایع غذایی استان کرمان وجود دارد که نیازمند معرفی در سطح ملی و جهانی است؟ گفت: در صنایع جانبی کشاورزی و محصولات خاص سنتی، کلوچه ها و کلمپه سنتی، قاووت، میوه خشک و فرآورده های مرتبط با پسته، خرما و لبنیات، فراوری گیاهان دارویی، گلاب و غنچه های گل سرخ ظرفیت خوبی داریم که شرکتهایی در نمایشگاه بین المللی تهران آنها را به نمایش گذاشتند.
نایب رئیس انجمن صنایع غذایی استان کرمان ابراز داشت: اگروفود بزرگترین نمایشگاه صنایع کشاورزی کشور است که در حوزه فراوری و توزیع جایگاه خوبی دارد و بخشی از یکی از سالن های این نمایشگاه به کرمان اختصاص یافت که استقبال خوبی هم از این بخش انجام شد.
وی توضیح داد: در جریان بازدید مسئولان استانی، کشوری و مصاحبه با شرکت نمایندگان، همه از عملکرد کرمان در این نمایشگاه رضایت داشتند و امیدوارم سال آینده تعداد بیشتری از شرکت های صنایع غذایی مشارکت داشته باشند تا ظرفیت مغفول حوزه صنایع غذایی کرمان بیش از گذشته در سطوح ملی و بین المللی معرفی گردد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور مالی استانداری کرمان نیز در جریان بازدید از نمایشگاه بین المللی آگروفود 2023 گفت: واحدهای فراوریی استان کرمان محصولات اختصاصی ارائه می نمایند که ضرورت معرفی آنها هم در استان و هم در کشور احساس می گردد.
امیر حسن زاده اظهار کرد: تنها استانی که به صورت گروهی در این نمایشگاه شرکت کرد کرمان بود و این امر را به فال نیک می گیریم.
سرپرست معاونت مالی استانداری کرمان در ادامه بیان نمود: بعضی از این واحدهای فراوریی حاضر در سی امین نمایشگاه آگروفود 2023 از افزایش قیمت اولیه و مسائل مرتبط با ارز سخن گفتند که در چارچوبهای قانونی حمایتهایی بین آنها توزیع خواهد شد.
حسن زاده با اشاره به اینکه رمز موفقیت در اقتصاد امروز کار گروهی و اشتراکی است، گفت: در کرمان دو بهشت کشاورزی و معادن وجود دارد، سعی کردیم علاوه بر حوزه معدن به کشاورزی نیز نگاه ویژه ای داشته باشیم و امیدوارم با کار گروهی آینده خوبی را برای استان و کشور رقم بزنیم.
منبع: همگردی