خبرنگاران کرونا مانع از آفرود در جنگل های مازندران شد

به گزارش وبلاگ ایتالیا، نوشهر - خبرنگاران - تردد خودروهای آفرود (شیب نورد) در گذرگاه های منتهی به جنگل های غرب مازندران همواره یک معضل برای طبیعت منطقه بودکه با شیوع کرونا و اعمال سازوکارهای سختگیرانه در هفته های اخیر این ترددها بسیار کاهش یافت.

خبرنگاران کرونا مانع از آفرود در جنگل های مازندران شد

شیوع ویروس کرونا در اواخر بهمن ماه در کشور و مازندران اگرچه اقتصاد شنماینده ای به ارمغان آورد و در پی آن خسارت های جبران ناپذیری به سلامت و جنبه های مختلف زندگی مردم وارد کرد اما آنالیز ها نشان داده که حضور این میهمان ناخوانده مزیت های دیگری به همراه داشت که یکی از آنان جلوگیری از ورود وسائط نقلیه آفرودی به محیط زیست و جنگل های منطقه بوده است.

مسئولان و کارشناسان حوزه جنگل و مرتع در غرب مازندران می گویند: از آنجایی که این خودروها از قابلیت توانایی فنی بالایی برخوردار بودند متاسفانه دارندگان این وسائط نقلیه با گذر از راستاهای ناهموار بویژه راستاهای جنگلی و مرتعی خسارت های فراوانی از جمله از بین بردن پوشش گیاهی نظیر بوته ها ، درختچه های علفی ، کوبیدگی خاک و نیز انواع گیاهان دارویی به همراه داشتند و علاوه بر آن با ایجاد آلودگی صوتی و ریختن زباله عامل تهدید زا برای محیط زیست منطقه نیز به شمار می آمدند.

عرصه های جنگلی و مرتعی حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر قسمتی از جنگل های ارزشمند هیرکانی محسوب می گردد که حدود 313 هزار هکتار جنگل و 197هزار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

جنگل های هیرکانی با قدمتی 40 میلیون ساله یکی از ارزشمندترین عرصه های جنگلی ایران و دنیا به شمار می رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می گردد. این جنگل ها پهن برگ به عنوان یک زیست بوم منحصر به فرد در جنوب دریای خزر قرار گرفته و بین کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان مشترک است. تقریباً 2 میلیون هکتار آن در ایران و 20 هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا آغاز می گردد و به 2800 متر می رسد.

یکی از اهالی روستای کوشکسرا بخش مرکزی نوشهر در این باره گفت که به علت همسایگی این روستا با جنگل و نیز جاری شدن رودخانه های جوشان و پرآب در دل این جنگل که به منطقه خانیکان شهرت دارد متاسفانه بارها دیده شد که عده از دارندگان خودروهای آفرود بدون رعایت موازین زیست محیطی و طبیعی ، وارد این روستا شده و از راستای که منتهی به این منطقه جنگلی بود گذر می کردند.

اسماعیل پاشا که دهیار این روستا است در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ ایتالیا اضافه کرد: این دسته از افراد با گذر از راستاهای ناهموار و بسیار سخت ضمن تخریب طبیعت و پوشش گیاهی آن و بدون رعایت محیط زیست حجم انبوه زباله هایشان را نیز در طبیعت رها می کردند.

وی مدعی شد: آنالیز ها به عمل آمده نشان می دهد که بعضی از دارندگان این وسائط نقلیه در قاچاق چوب نیز فعالیت داشتند و خوشبختانه با پی گیری های به عمل آمده موضوع به اطلاع مسئولان منابع طبیعی منطقه رسانده شد اگرچه با اعمال محدودیت ها و اقدامات سختگیرانه تا حدودی از تردد این خودروها جلوگیری شد اما ویروس کرونا نیز بهانه ای شد تا به طور کل این راستا به روی دارندگان این خودروها بسته گردد.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر در این باره به خبرنگار وبلاگ ایتالیا گفت : اگرچه پیش از شیوع ویروس کرونا در نشست های مختلف بویژه در زمان عقد قراردادهای حفاظتی طرح جنگلداری موضوع انسداد گذرگاه تردد خودروهای آفرود در دستورکار بوده و به مجریان این طرح ها توصیه و تاکید شد تحت هیچ شرائطی اجازه ندهند دارندگان این نوع وسائط نقلیه اعم از محلی و غیر محلی گذر نمایند اما ویروس کرونا نیز در این حوزه خیلی یاری نماینده بود.

ستاد ملی مبارزه با کرونا در روز طبیعت سال جاری به خاطر قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ، طی مصوبه ای به سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری ابلاغ کرد که تمامی راستاهای ورودی به جنگل ها ، تفرجگاه ها و بوستان های جنگلی باید به روی مردم بسته گردد.

رامین موسوی اضافه کرد : در پی عبور خودروهای شیب نورد در طبیعت جنگل های این منطقه ، خسارت هایی مانند از بین بردن پوشش گیاهی ، آسیب رسانی به ریشه درختان ، درختچه های علفی ، بوته های گیاهی بویژه گیاهان دارویی و در نهایت کوبیدکی خاک وارد می شد و این شرایط فاجعه بار باعث تشدید در فرسایش خاک و افزایش ریسک پذیری سیل و در نهایت به علت کوبیدکی خاک و از بین رفتن رشد گیاهان امنیت حیات وحش منطقه نیز به خطر انداخته شد.

وی اظهارداشت: متاسفانه در سال های پیش تردد حدود 70 درصد خودروهای افرود به جنگل های این منطقه به شکل افسارگسیخته بود و آنچه آنالیز و گزارش شده بود دارندگان این خودروها که بیشترشان جوانان و مشتاق طبیعت بودند، با گذر از راستاهای ناهموار از شرائط سخت توپوگرافی منطقه لذت می بردند اما خسارت های جبران ناپذیری به عرصه های مرتعی و جنگلی این منطقه وارد می کردند.

رئیس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر شرح داد : وقتی که پوشش گیاهی با تردد این خودروها از بین می رود و رد پای تردد این خودروها بر جای می ماند طبیعتا با بارندگی قسمت های آسیب دیده حالت گالی شکل پیدا می نماید به دنبال آن آب های سطحی خاک عریان را به همراه خود به پائین دست می آورد.

موسوی اضافه کرد : از آنجائی که متولی برخورد با دارندگان این نوع وسائط نقلیه ناظران طرح های جنگلداری هستند در نشست های متعدد یکی از 13 مورد مصوبات پیگیری همین موضوع بوده و با بکارگیری از قرق بانان تمامی راستاها به روی دارندگان این خودروها بسته شده و تا به امروز موردی در این زمینه به یگان حفاظت جنگل گزارش نشده است.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل طرح تفصیلی در قالب مدیریت پایدار جنگل ها تمامی این دغدغه ها در این بخش رفع گردد.

دولت تدبیر و امید از محل صندوق توسعه ملی حدود 500 میلیارد تومان در سال 1397 برای تهیه طرح مدیریت پایدار جنگل ها در راستای قانون طرح تنفس جنگل ها در شمال کشور اختصاص داد و قرار شد در راستای تهیه این طرح مطالعات تفصیلی و نیمه تفصیلی یا به عبارتی آمایش پهنه بندی جنگل های این منطقه انجام گیرد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در چالوس نیز پیش تر گفت که تمامی عرصه های جنگلی و مرتعی کشور تحت مدیریت این سازمان قرار گرفته است ، و این سازمان بی نظمی در جنگل را نمی پذیرد و با آفرود سواری در جنگل برخورد قضایی خواهد نمود.

عباسعلی نوبخت گفت: اکنون در شرایط توقف بهره برداری از جنگل های شمال قرار داریم و از سرانجام سال 96 بهره برداری از جنگل به طور کلی متوقف شده است و جنگل با زادآوری و رویش و زایش گونه های گیاهی روبرو شده است و برای اینکه این تجدید حیات آسیب نبیند اجاره ورود خودرو به جنگل را نمی دهیم.

وی ادامه داد: مدیران مناطق چهارگانه شمال در مورد آفرود سواری در جنگل به دلیل آسیب های وارده حساسیت ویژه ای دارند و هر کانون و سازمانی بخواهد اتومبیل رانی در جنگل راه اندازی کند متخلف شناخته شده و برایش پرونده تخلف صادر می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا مانع از آفرود در جنگل های مازندران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا مانع از آفرود در جنگل های مازندران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید