راهنمای استفاده و مسائل سامسونگ گلکسی A14؛ هر آنچه باید بدانید

به گزارش وبلاگ ایتالیا، گلکسی A14 از جمله گوشی های مالی سامسونگ به شمار میرود که اخیرا راهی بازار شده و با توجه به قیمت، امکانات خوبی را هم در اختیار کاربران قرار می دهد. از آن جایی که طی همین مدت کوتاه، استقبال خوبی هم از این گوشی شده، تصمیم گرفتیم در این مطلب به راهنمای استفاده و مسائل رایج این گوشی بپردازیم تا کاربران با دید بیشتر و بهتری به خرید آن اقدام نمایند. توجه داشته باشید در این مطلب، مسائل رایج گلکسی A14 5G هم لحاظ شده است.

راهنمای استفاده و مسائل سامسونگ گلکسی A14؛ هر آنچه باید بدانید

راهنمای استفاده از گلکسی A14

1. نگاهی کوتاه به گلکسی A14 و مشخصات فنی آن

گلکسی A14 در دو مدل 4G و 5G راهی بازار شده که هر دو مدل آن، در سال 2023 هم معرفی و عرضه شده اند. از لحاظ ابعاد و انداز، کیفیت ساخت، وضوح نمایشگر (مدل 4G رفرش ریت 60 هرتزی دارد ولی مدل 5G از رفرش ریت 90 هرتز بهره می برد)، سیستم عامل و رابط کاربری و مدت زمان پشتیبانی نرم افزاری (3 ساله)، دوربین، باتری و سرعت شارژر، با یکدیگر برابر هستند. مدل 5G اما از پردازنده بسیار قدرتمندتری بهره می برد و بعلاوه در مدلی با 8 گیگابایت رم هم در دسترس واقع شده است در حالی که مدل 4G در نهایت با رم 6 گیگابایتی به بازار عرضه شده است. از آن جایی که این دو گوشی پردازنده متفاوتی دارند، طبیعتا مسائل مختلفی را ممکن است با آن ها تجربه کنید اما در این مطلب تا جایی که امکان دارد، مسائل هر دو مدل را پوشش خواهیم داد.

2. اتصال سیم کارت در گلکسی A14

صرف نظر از مدلی که خریداری می کنید، درگاه سیم کارت در قسمت بالای فریم سمت چپ تعبیه شده است که بعد از وارد کردم سیم کارت به درون دستگاه، باید روند فعال سازی را هم انجام دهید که این کار معمولا به وسیله خود فروشنده صورت می گیرد، اما کاربر هم به تنهایی قادر به انجام آن خواهد بود.

4. تنظیمات اولیه

پس از اینکه گوشی را روشن کردید، با صفحه تنظیمات اولیه روبرو خواهید شد که می توانید در این قسمت ها، زبان مورد نظر، حساب کاربری، شبکه وای فای و… را به گوشی معرفی کنید. شما بعلاوه می توانید از یک سری از فرایندها صرف نظر نموده و بعدا آن ها را انجام دهید.

5. چک کردن حافظه داخلی و رم

گلکسی A14 در مدل 4G، حداکثر با 6 گیگابایت حافظه رم در دسترس قرار می گیرد و در مدل 5G هم با 8 گیگابایت رم. حافظه پایه هر دو مدل هم 4/64 گیگابایت است اما صرف نظر از مدل، شما می توانید تا 1 ترابایت حافظه جانبی microSD هم به آن اضافه کنید. برای چک کردن شرایط حافظه و در دسترس بودن رم برای استفاده کافی است به پوشه My Files رفته و سپس به سمت پایین اسکرول کنید. می بینید که تمام حافظه های فعال شما اعم از حافظه داخلی، کارت حافظه، حافظه ابری مایکروسافت وان درایو و گوگل درایو و… به نمایش گذاشته می گردد.

6. چک کردن بخش امنیت

از آن جایی که گلکسی A14 از حسگر اثر انگشت پشتیبانی می نماید، بنابراین احتمالا می خواهید بلافاصله پس از خریداری، آن را فعال کنید تا امنیت گوشی شما دوچندان گردد. برای این منظور کافی است به تنظیمات اصلی گوشی مراجعه نموده و در بخش biometric یا همان بیومتریک و امنیت، اثر انگشت خود را به گوشی شناسایی کنید. بعلاوه در این بخش امکان تنظیم رمز عبور، الگو و… هم به عنوان راهکار امنیتی برای ورود به گوشی یا استفاده از بخش های مختلف آن وجود دارد.

7. اپلیکیشن دوربین

برای اینکه بتوانید از اپلیکیشن دوربین بهره ببرید، کافی است روی آیکون مربوط به آن کلیک نموده و وارد آن شوید. گلکسی A14 سه دوربین دارد که شامل 50 مگاپیکسلی اصلی و دو دوربین 2 مگاپیکسلی سنجش عمق و ماکرو می گردد. دوربین سلفی هم سنسوری به بزرگی 13 مگاپیکسل دارد. شما در منوی برنامه دوربین می توانید بین این چهار دوربین سوییچ نموده و تصاویر خوبی ثبت و ضبط کنید. با نگه داشتن شاتر، حالت فیلم برداری شروع می گردد که راهکاری سریع برای این کار است. در کنار شاتر، یک دایره دیده می گردد که با کلیک روی آن، بین دوربین اصلی و سلفی سوییچ خواهید کرد.

برای این گوشی حالت شب هم در نظر گرفته شده که به وسیله همان گزینه های بالای شاتر یا در قسمت More (بیشتر) در دسترس است. برای دسترسی به منوی More یا بیشتر کافی است گزینه ها را تا خاتمه سوایپ کنید. آن وقت با کلیک روی آن، می بینید که یک سری گزینه های دیگر هم وجود دارند که می توانید آن ها را به منوی اصلی اضافه کنید.

8. امکانات شخصی سازی گلکسی A14

گلکسی A14 5G یکی از گوشی های مالی سامسونگ به شمار میرود که می توانید آن را مطابق سلیقه خود شخصی سازی کنید. برای این منظور هم امکانات زیادی در دسترس تان واقع شده است که از جمله این موارد می توان به امکان تغییر تم، امکان تغییر پالت رنگی، تغییر آیکون ها، تغییر تم صفحه قفل و… اشاره نمود. متأسفانه این گوشی به علت بهره مندی از نمایشگر LCD، از نمایشگر همواره روشن پشتیبانی نمی نماید.

برای اعمال تنظیمات مختلف کافی است روی صفحه هوم در یک فضای خالی ضربه زده و نگه دارید. در بین گزینه های مختلف به بخش تم، تصویر زمینه و… رجوع نموده و مطابق سلیقه خود، گوشی را تغییر دهید. بعلاوه با ورود به بخش Motions and Gestures به معنای (ژست ها و حرکت ها)، نحوه تعامل خود با گوشی را هم شخصی سازی کنید.

مسائل رایج گلکسی A14 و راهکار آن ها

1. مصرف بالای باتری (به خصوص در مدل 5G)

از آن جایی که گوشی های 5G مودم سریع تری دارند و باید پردازنده قدرتمندتری هم داشته باشند، عموما گوشی های پرمصرف تری به حساب می آیند. بنابراین گلکسی A14 5G شاید بیشتر با این مشکل روبرو گردد تا مدل 4G. این گوشی بعلاوه به علت بهره مندی از پردازنده اگزینوس 1330 و در یک سری از مدل ها، دایمنسیتی 700، گوشی نسبتا قدرتمندی به شمار میرود که به راحتی می تواند فعالیت های نسبتا سنگینی نظیر مولتی تسکینگ، جلسات گیمینگ طولانی و… را مدیریت کند.

البته مدل مجهز به اگزینوس به علت بهره مندی از هسته های قدرتمندتر، اندکی پرمصرف تر است اما به صورت کلی A14 نباید مشکل خالی شدن باتری را تجربه کند. اگر با این مشکل روبرو شدید، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

  • به تنظیمات رفته و در بخش باتری، Show full device usage (نمایش استفاده کلی گوشی) را انتخاب کنید تا ببینید گوشی چقدر روشن بوده است.
  • روشنایی اتوماتیک را غیرفعال کنید.
  • تنظیمات را باز نموده و به بخش Apps یا برنامه ها بروید. تیک گزینه Show Notification را بردارید.
  • وای فای، بلوتوث، GPS و هات اسپات را غیرفعال کنید و ببینید آیا مشکل حل می گردد یا خیر.
  • زمان روشن بودن صفحه در حالت عدم تعامل با گوشی را کمتر از 1 دقیقه تنظیم کنید.
  • منتظر آپدیت بمانید.
  • اجازه ندهید گوشی خیلی شارژ گردد.

طبیعتا نمی توان انتظار داشت گوشی همواره بدون وای فای، هات اسپات و یا اینترنت داده کار کند. اگر با غیرفعال کردن این گزینه ها گوشی کاملا به شکل سابق بازگشت، حتما باید به نمایندگی مراجعه کنید چون در هر صورت نباید شارژ آن خیلی زود تمام گردد. اما اگر فکر می کنید شارژ گوشی کمی زودتر از حد معمول خالی می گردد، اجازه ندهید زمان هایی که از آن استفاده نمی کنید، این گزینه ها روشن بمانند چون روی طول عمر باتری تأثیر منفی می گذارند. توجه داشته باشید منظور از زود خالی شدن باتری این است که گوشی حتی یک روز هم نتواند در حالت عادی کار کند. این یک مشکل تلقی می گردد.

2. هنگ کردن نمایشگر و کار نکردن لمس

اگر مشکل هنگ کردم صفحه برای گوشی شما پیش آمده، باید ببینید آیا برنامه نوی روی آن نصب نموده اید یا خیر. آن را پاک نموده و چک کنید ببینید شرایط بهتر می گردد یا نه. بعلاوه اگر گوشی ضربه دیده باشد، می تواند به این مشکل دچار گردد که در این صورت باید حتما به تعمیرکار مراجعه کنید. به صورت کلی برای رفع کردن این مشکل باید روش های زیر را دنبال کنید.

  • گوشی را ریستارت نموده و ببینید شرایط بهتر می گردد یا خیر.
  • گوشی را در حالت سیف مود اجرا کنید. اگر مشکل پابرجا بود، احتمالا سخت افزاری است، در غیر این صورت نرم افزاری است و حل می گردد.
  • اپلیکیشن Display Tester را روی گوشی نصب نموده و ببینید آیا نمایشگر را سالم تشخیص می دهد یا خیر.
  • گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید و ببینید شرایط چقدر تغییر می نماید.

3. ماندن گوشی در صفحه بوت

شاید برای هر کسی این مشکل پیش نیاید اما گاهی اوقات بعد از انجام یک آپدیت در شرایط نه چندان خوب و مطلوب، ممکن است گوشی در صفحه بوت بماند و دیگر روشن نگردد. بعلاوه به خاطر باگ دار بودن گوشی یا باز کردن قفل بوت لودر برای فلش رام سفارشی هم ممکن است این مشکل به وجود بیاید. در این صورت پیشنهاد می کنیم روش های زیر را انجام دهید.

  • کلیدهای پاور و افزایش صدا را همزمان نگه دارید تا زمانی که گوشی خاموش گردد.
  • حالا گوشی را ریستارت کنید.
  • گوشی را در حالت سیف مود اجرا کنید ببینید آیا از صفحه بوت خارج می گردد یا خیر.
  • گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید.
  • در صورتی که به منوی سیستم عامل دسترسی ندارید کافی است کلید کاهش یا افزایش صدا را به همراه کلید پاور نگه داشته تا لوگوی سامسونگ به نمایش در بیاید.
  • حالا کلیدها را رها کنید.
  • یک منو برای شما به نمایش در می آید که با کلید افزایش و کاهش صدا می توایند بین آن ها حرکت کنید.
  • در اینجا با رفتن روی wipe cache partition و زدن کلید پاور، می توانید حافظه کش پارتیشن گوشی را پاک نموده و گوشی را ریستارت کنید و ببینید مشکل حل می گردد یا خیر.
  • اما در صورت تمایل به انجام هارد ریست، wipe data / factory reset را انتخاب کنید.

4. مشکل داغ کردن گلکسی A14 (به خصوص در مدل 5G)

مدل 4G گلکسی A14 پردازنده قدرتمندی ندارد که داغ کند اما مدل 5G چرا. خصوصا اینکه اگزینوس 1330، پردازنده مطرحی در مدیریت مصرف انرژی نیست و شاید با داغی روبرو شوید. اما در حالت عادی، این داغی باید در شرایطی به وجود بیاید که زیاد با گوشی کار کنید یا بازی کنید. آن هم باید به مقدار ای باشد که دستتان نسوزد. هر گونه داغی بیش از این اندازه، مشکل تلقی شده و باید حتما به نمایندگی مراجعه کنید. با این حال اگر در پی راهکار خوبی برای رفع کردن این مشکل هستید، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • حتما از شارژر اصلی خود گوشی بهره ببرید.
  • گوشی را یک بار ریستارت کنید.
  • برنامه های اضافی و یا مشکوک را از سیستم حذف کنید.
  • در حالت عادی، قابلیت هایی نظیر وای فای، هات اسپات و… را غیرفعال کنید.
  • تمام اپ های پس زمینه را ببندید.
  • منتظر دریافت آپدیت نرم افزاری باشید.
  • گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

اگر با انجام این کارها باز هم مشکل حل نشد، گوشی قطعا مشکل دارد و باید به نمایندگی مراجعه کنید.

5. عدم اتصال به وای فای

این مشکل خیلی جدی نیست و اگر سخت افزاری نباشد، به راحتی قابل حل است. اگر گوشی به وای فای متصل نمی گردد، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

  • گوشی را ریستارت کنید.
  • تنظیمات شبکه را ریست کنید.
  • اطمینان حاصل کنید در محدوده وای فای هستید.
  • با دستگاه های دیگر به مودم متصل شوید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • گوشی را به وسیله هات اسپات به گوشی های دیگر متصل کنید.

اگر گوشی به وای فای متصل شده و قطع می گردد، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • روی آیکون وای فای ضربه زده و نگه دارید.
  • روی تنظیمات وای فای مورد نظر کلیک نموده و سپس با کلیک روی گزینه View More، گزینه IP را از DHCP به Static تغییر دهید.
  • مجددا اتصال را آنالیز کنید.

6. عدم ارسال پیغام کوتاه

اگر گوشی پیغام کوتاه ارسال نمی نماید، باید با سرویس دهنده خود تماس بگیرید. اما در صورتی که مشکل از خود گوشی باشد، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • یک بار گوشی را ریستارت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید سیم کارت تان سالم است.
  • سیم کارت را درون گوشی دیگری قرار دهید و ببینید کار می نماید یا خیر.
  • سیم کارت را در درگاه شماره دو گوشی قرا ردهید.
  • روی اپلیکیشن پیغام رسان در بخش تنظیمات برنامه کلیک نموده و آن را حذف و نصب یا Force Stop کنید.
  • حافظه کش و دیتای اپلیکیشن پیغام رسان را پاک کنید.
  • تنظیمات شبکه را ریست کنید.

اگر مراحل بالا کار نکرد و قبل از آن، اتصال را با سرویس دهنده هم آنالیز نموده بودید، باید گوشی را به نمایندگی ببرید.

7. مسائل دوربین گلکسی A14

اگر دوربین گلکسی A14 با مشکل روبرو شده، یعنی کار نمی نماید یا باز نمی گردد یا سوییچ نمی نماید، کافی است در ابتدا هر برنامه ای که ممکن است دوربین را درگیر کند ببندید. اگر مشکل حل نشد، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • به تنظیمات خود گوشی و به بخش Apps یا برنامه ها بروید.
  • اپلیکیشن دوربین را پیدا نموده و روی آن کلیک کنید.
  • به بخش Storage رفته و حافظه کش و دیتای آن را پاک کنید.
  • یک مرحله به عقب برگشته و اپلیکیشن را Force Stop یا به صورت اجباری متوقف کنید.
  • منتظر آپدیت باشید.
  • گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

اگر با انجام روش های بالا، باز هم مشکل حل نشد، گوشی را به نمایندگی ببرید.

8. خاموش شدن اتوماتیک گلکسی A14

اگر گلکسی A14 شما به صورت اتوماتیک خاموش و روشن می گردد یا خاموش شده و روشن نمی گردد، به احتمال زیاد مشکل باید سخت افزاری باشد و بهتر است هرچه زودتر به نمایندگی یا تعمیرکار مراجعه کنید. اما در موارد بسیار نادری، ممکن است مشکل نرم افزاری باشد که در این صورت فقط باید گوشی را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

زمانی که این مشکل برای گوشی پیش می آید، احتمالا برد آن صدمه دیده است. یا از قبل خراب بوده و یا در معرض رطوبت بوده یا ضربه خورده است. اگر این اتفاق ها برای گوشی پیش آمده، ریست کردن آن هم مشکل را رفع نمی نماید و حتما باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

9. کار نکردن حسگر اثر انگشت و اشتباه دانستن رمز عبور

رایج ترین مشکل گلکسی A14 در بین تمامی موارد گفته شده، همین است که حتی در انجام خود سامسونگ هم به آن اشاره شده است. اگر گوشی اثر انگشت شما را شناسایی نمی نماید یا رمز عبور را هم نادرست می داند، کافی است مراحل زیر را دنبال کنید.

  • سنسور اثر انگشت را تمیز نموده و دوباره آن را با یک انگشت دیگر تنظیم کنید (ترجیحا سه بار با همان انگشت).
  • اگر اثر انگشت ثبت شده دارید، آن را پاک نموده و مجددا یک اثر انگشت نو قرار دهید.
  • اگر مشکل به عدم شناسایی رمز عبور مربوط می گردد، گوشی را ریستارت نموده یا به تنظیمات کارخانه برگردانید.
  • اگر با زهم مشکل حل نشد، باید منتظر آپدیت نرم افزاری باشید.

10. آهسته باز شدن اپلیکیشن ها در گلکسی A14 و کند بودن رابط کاربری (به خصوص در مدل 4G)

در نهایت می رسیم به کند بودن و آهسته بودن رابط کاربری یا اجرای اپلیکیشن ها. در این صورت، گوشی به احتمال زیاد مشکل سخت افزاری ندارد و بهتر است نگران نباشید. اگر اپلیکیشنی اخیرا نصب نموده اید، پاک نموده و ببینید شرایط چگونه تغییر می نماید. اگر مشکل حل نشد، مراحل زیر را دنبال کنید.

  • چک کنید ببینید آیا فضای خالی درون گوشی وجود دارد یا خیر.
  • ببینید آیا رم در شرایط خالی واقع شده است یا خیر. برای این منظور، برنامه های پس زمینه را ببندید یا از اپ های رم بوستر بهره ببرید.
  • از نسخه لایت اپلیکیشن ها بهره ببرید.
  • اگر باز هم مشکل پابرجا بود، گوشی را ریستارت نموده یا بعد از نتیجه نگرفتن، آن را به تنظیمات کارخانه برگردانید.

سخن پایانی

در این مطلب به راهنمای استفاده و مسائل رایج گوشی سامسونگ گلکسی A14 پرداختیم. اگرچه سعی کردیم تا جایی که امکان دارد به مواردی که باید، اشاره کنیم اما با این حال ممکن است یکی دو مورد را جا انداخته باشیم. در صورتی که نکته یا نکات خاصی در رابطه با این گوشی وجود دارد که در این متن به آن اشاره نشده، شاد می شویم در بخش نظرات آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Samsung، Rrooting Steps

منبع: دیجیکالا مگ

به "راهنمای استفاده و مسائل سامسونگ گلکسی A14؛ هر آنچه باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای استفاده و مسائل سامسونگ گلکسی A14؛ هر آنچه باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید