راهنمای خرید ون

به گزارش وبلاگ ایتالیا، ون چی بخرم؟ خودروهای ون از آن دست اتومبیل هایی هستند که آنچنان محبوب و پرطرفدار نیستند، اما هواداران خاص خود را دارند. در این مطلب سعی داریم برترین خودروهای ون بازار ایران را به شما معرفی کنیم.

راهنمای خرید ون

شاید در ظاهر ماجرا گروه های خریدار خودرو در بازار ایران به دو دسته متقاضیان ماشین های سواری معمولی و ماشین های باری سبک و سنگین تقسیم شوند؛ اما گروه کوچکی نیز وجود دارند که در پی خرید نوع و کلاس دیگری از ماشین ها هستند و آن هم ون است. این گروه یا از قبل یک ون داشته و حالا به فکر به روز کردن آن هستند و یا اینکه تصمیم گرفته اند به قشر این دسته از رانندگان بپیوندند و اولین ون خود را بخرند.

رانندگان خطی و مسافرکش، کارمندان اداراتی مثل اداره پست که مسئول جابجایی بسته ها هستند، کسانی که سرویسی برای دانش آموزان یک مدرسه غیرانتفاعی و کوچک هستند و یا رانندگانی که با قرارداد با چند خانواده، بچه های آن ها را با ون به مراکز آموزش و یا مهدشان می برند از جمله این گروه از خریداران به حساب می آیند؛ تمامی این شرایط حالتی را رقم می زند که یک فرد بخواهد یک خودروی ون تهیه کند.

متاسفانه از آنجا که شمار مدل ون های بازار زیاد نیست و تنوع این مدل از خودرو در کشور کم است، دست ما برای معرفی خودروهای ون بسته است. با این حال، در ادامه مطلب کوشش نموده ایم تا چند مدل برترین خودروهای ون بازار ایران را معرفی کنیم.

1 - میتسوبیشی دلیکا

(مدل 1385 به بعد)

اولین گزینه فهرست برترین خودروهای ون بازار ایران، به نوعی آشناترین ون در جاده های ایران است. دلیکا که تقریباً در تمامی موارد نوع سبز و نقره ای رنگ آن را در بیشتر خطوط مسافرکشی کشور دیده می گردد به وسیله شرکت میتسوبیشی ژاپن و اولین بار در سال 1968 معرفی و ساخته شده است.

دو نسخه ای که امروز به وفور در ایران حضور دارند از نسل سوم این ماشین هستند و به وسیله گروه چینی خودروسازی Soueast و تحت لیسانس میتسوبیشی ساخته شده اند. این دو تیپ، نوع بازطراحی شده ون دلیکاست که از سال 1996 از کشور چین به بازار آسیا و جهان معرفی گردید.

ون دلیکا در هر دو مدل 11 نفره است و تفاوت این دو در حجم و قدرت موتورشان است. مدل 6492 موتوری 2000 سی سی و مدل 6490 یک موتور 2400 سی سی دارد و هر دو در باقی موارد چه در طراحی و چه در قسمت های کابین و فنی خودرو مشابه هم هستند. گیربکس ساده 5 دنده با مصرف سوختی که چندان پایین نیست و حدود 11 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می نماید، سقف سرعت 160 کیلومتر می دهد.

از نظر امکانات رفاهی و ایمنی نیز دلیکا مجهز به شیشه های برقی، جایگاه های تاشو ردیف دوم و سوم و بعلاوه سیستم ضدسرقت است. هر چند که این خودرو به لحاظ کیفیت ساخت در سطح بالایی قرار نمی گیرد، اما تا بحال گزینه خوبی برای یک ون مناسب کار کردن در کشور بوده است.

آخرین قیمت خرید و فروش ون دلیکا

2 - هیوندای H1

(مدل 2008 به بعد)

اگر برای شما هم سوال شده که ون چی بخرم؟ باید گفت که دومین گزینه از فهرست برترین خودروهای ون بازار ایران، خودرویی محصول شرکت هیوندای کره جنوبی است که البته به صورت محدود در کشورمان وجود دارد.

هیوندای H1 برای اولین بار در سال 1997 معرفی گردید و اکنون در بازار دست دوم می توان نسل سوم و مدل های 2008 به بعد را با حدود قیمت ذکر شده یافت. طبیعتاً هر چه مدل محصول نوتر گردد این قیمت نیز بالاتر می رود.

هیوندای روی این ون موتور 2400 سی سی 4 سیلندر با یک گیربکس اتومات قرار داده است که شتاب اولیه ای در حدود 15 ثانیه دارد و از این لحاظ نمره بالایی نمی گیرد. اما هیوندای H1 با ماکزیمم سرعت 180 کیلومتر و با توجه به کلاس ماشین، مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در 100 کیلومتر دارد که نکته مثبت و خوبی برای آن است. ضمن اینکه فرمان هیدرولیک و سیستم پیشرفته تعلیق در این ماشین حس خوبی در رانندگی می دهد.

این خودرو در بخش امکانات رفاهی و ایمنی از وجود کیسه هوا، سیستم ضد سرقت، فرمان برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، طراحی محفظه نگهداری لوازم مسافران بر روی درب ها و کناره های کابین و بعلاوه خروجی برق 12 ولت بهره می برد. وزن این محصول به 2 تن می رسد و به علت واردات نه چندان زیاد و کمبود لوازم یدکی، بازار تعمیر و دست دوم خوبی ندارد.

آخرین قیمت خرید و فروش هیوندای H1

3 - مرسدس بنز ویتو

(مدل 2003 به بعد)

یکی دیگر از گزینه های برترین خودروهای ون که در جواب به سوال ون چی بخرم؟ مطرح می گردد نمونه ای آلمانی از شرکت بنز است. مرسدس بنز ویتو با ظاهری مجذوب کننده و لوکس در واقع جزو اولین ون هایی بود که بعد از چندین سال حضور ون های تکراری و قدیمی شده، به ایران وارد شد و اوایل تنها به عنوان آمبولانس به کار گرفته شد.

نسل دوم این خودرو از سال 2003 ساخته شد و تا 2014 ادامه یافت. این نسخه از ویتو را در سال های مختلف فراوری می توان در بازار کارنموده ها با حدود این قیمت پیدا کرد. البته که باید در نظر داشت ون ویتو در مدل های نوتری به ویژه از 2008 به بعد دچار یک تفاوت قیمت فاحش و محسوس می گردد؛ هر چند که به طور کلی تعداد این مدل در ایران زیاد نیست.

مرسدس بنز ویتو از مدل 2008 به بعد دارای یک موتور 3200 سی سی و با یک گیربکس 5 دنده اتومات ساخته شده است. مصرف سوخت این خودرو در 100 کیلومتر حدود 12.5 لیتر است و با توجه به وزن سنگین 3 تنی آن، شتاب اولیه حدود 8.5 ثانیه دارد.

مرسدس بنز ویتو از کیفیت ساخت آلمانی بالا و با طراحی شیکی برخوردار است و فضای کابین بسیار جادار و خوبی دارد؛ ضمن اینکه می توان دکوراسیون داخل اتاقک و چیدمان جایگاه ها را به سفارش خریدار و راننده سفارشی سازی کرد.

از نظر امکانات رفاهی بجز داشتن شیشه ها و آینه های برقی و تهویه مطبوع شامل گزینه های دیگری نیست و از این نظر در سطح پایینی قرار می گیرد.

آخرین قیمت خرید و فروش مرسدس بنز ویتو

4 - تویوتا هایس

(مدل 2008 به بعد)

ون دیگر فهرست برترین خودروهای ون نیز از یک کمپانی ژاپنی است. تویوتا هایس در میان این گروه از خودروها، محصولی زیبا و خوش ساخت شناخته می گردد که البته این مورد هم مانند بسیاری از ون های دیگر، واردات بسیار محدودی به کشور داشته است. البته فاکتور دیگری که ورود این تیپ را به داخل سخت تر کرد قیمت نهایی زیاد آن بود.

تویوتا هایس در مدل های 2015 به بعد در بازار دست دوم حدود یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارد و نمی توان گفت کیفیت ساخت آن به پرداخت چنین هزینه ای می ارزد یا خیر؟ اما تویوتا هایس در هر حال کیفیت بسیار بالا و استهلاک کمی دارد؛ کابین این خودرو جادار و به راحتی 15 نفر را در خود جای می دهد. موتور 2700 سی سی با چهار سیلندر و جعبه دنده 5 حالته، شتاب اولیه پایین و حدود 17 ثانیه را در این ماشین در پی دارد. سقف سرعت 170 کیلومتر و مصرف سوختش در حدود 11.5 لیتر در 100 کیلومتر است.

تویوتا هایس اما با وجود اعداد نه چنان بالا در راندمان رانندگی، جزو ون های پرآپشن بازار محسوب می گردد و از وجود امکاناتی از جمله تنظیم جایگاه راننده، کولر با دریچه های عقب کابین، فرمان هیدرولیکی تلسکوپی، شیشه برقی به همراه گرم کن در شیشه عقب و همینطور سیستم ورود به خودرو بدون سوییچ بهره می برد.

بنابراین اگر در پی یکی از برترین خودروهای ون بازار ایران هستید و بدتان نمی آید که خودرویتان امکانات خوبی هم داشته باشد، حتماً نگاهی به آگهی های تویوتا هایس داشته باشید.

آخرین قیمت خرید و فروش تویوتا هایس

5 - ون وانا

(مدل 1400)

آخرین گزینه فهرست برترین خودروهای ون بازار، خودرویی ساخت داخل است که به وسیله گروه ایران خودرو معرفی و ساخته شده است. از آنجا که تویوتا هایس به علت قیمت بالا علی رغم کیفیت خوبی که داشت نتوانست بازار مناسبی در داخل کشور پیدا کند، ایران خودرو با معرفی مدل وانا کوشش جای آن را بگیرد.

وانا در ابتدا قیمت معقولی داشت و قرار بود در بازه 500 تا 600 میلیون ارائه گردد؛ اما ایران خودرو برای سال 1400 قیمت این ماشین را 910 میلیون تومان اعلام نموده است که این موضوع علاقمندان به خرید ون را با توجه به حضور تویوتا هایس های باکیفیت بالا و ژاپنی مدل 2012 در بازار کارنموده ها و با قیمتی نزدیک به وانا، دچار تردید می نماید.

وانا در واقع نسخه ای چینی و کپی شده از پلتفرم و طراحی هایس با نام تجاری فوتون ویو 9 است که نه فقط ایران خودرو، که چند شرکت داخلی دیگر مثل پارس خودرو، گروه آسنا و گروه دیار خودرو نیز با همان نام فوتون و ساخت خودروسازان چینی، آن را به کشور وارد نموده اند. تنها تفاوت آنها با ایران خودرو در اینجاست که این گروه نام وانا را روی این ون قرار داده و نسل نو این ماشین را به موتور تویوتا 3TZ با گنجایش 2700 سی سی مجهز نموده و آلایندگی آن را به سطح یورو 5 بهبود داده است.

گیربکس 6 سرعته دستی و مصرف سوخت حدود 12.5 لیتر در 100 کیلومتر از دیگر مشخصات ون وانا است. این محصول دارای امکانات رفاهی قابل پیش بینی مثل آینه ها و شیشه های برقی، تنظیم جایگاه راننده، سیستم تهویه و برف پاک کن شیشه عقب است و با ظرفیت 13 نفر بدون حساب کردن راننده ارایه می گردد.

آخرین قیمت خرید و فروش ون وانا

جمع بندی

غیر از مدل های اشاره شده در این راهنما، چند محصول متفرقه که به وسیله کمپانی های دیگری ساخته شده می تواند در فهرست راهنمای خرید ون جای بگیرند؛ اما این محصولات به طور بسیار محدود و پراکنده در کشور وجود دارند و از خدمات پس از فروش و بازار دست دوم خوبی بهره نمی برند و در بیشتر مواقع بصورت شخصی و مستقل وارد کشور شده اند.

از آنجا که به طور کلی بازار ون ها در ایران چندان پویا نیست و تعمیرات و تهیه لوازم یدکی و پشتیبانی از آنها مشکلاتی دارد، قبل از خرید یک خودروی ون باید به اندازه کافی و البته دقیق شرایط تهیه و نگهداری آن را آنالیز کرد.

امیدواریم که این راهنمای خرید خودرو ون برایتان مفید بوده و اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار داده باشد. نظر شما درباره ماشین های ون بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بالاتری دارند؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید؟

منبع: بلاگ دیوار

به "راهنمای خرید ون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید ون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید