راهنمای کامل نگهداری برگ انجیری

به گزارش وبلاگ ایتالیا، اگر در پرورش گل و گیاه مبتدی هستید اما علاقه زیادی به نگهداری آنها دارید و در پی گیاه زیبایی هستید که بدون تلاش زیاد سبز و شاداب بماند، برگ انجیری گزینه مناسبی برای شما است چون یک گیاه آپارتمانی خاص و چشم نواز است و درعین حال نگهداری برگ انجیری آسان است.

راهنمای کامل نگهداری برگ انجیری

پیش تر مقاله ای درباره یکی از مسائل متداول این گیاه نوشتیم و در آن دلیل زرد شدن برگ انجیری را بررسی کردیم. به دلیل استقبال از آن مطلب، تصمیم گرفتیم در این مقاله به 0 تا 100 نگهداری برگ انجیری بپردازیم.

نکات کلیدی

  • فضای روشن و نور غیر مستقیم، ایده آل این گیاه است. از قرار دادن برگ انجیری مقابل نور مستقیم خورشید اجتناب کنید.
  • تنها زمانی که سطح بالایی خاک کاملاً خشک شد آن را آبکمک کنید. از آبکمک وقتی که سطح گیاه هنوز مرطوب است پرهیز کنید.
  • دمای 15 تا 30 درجه سانتی گراد برای این گیاه مناسب است.
  • برگ انجیری تنها زمانی قابل تکثیر است که قلمه شامل یک گره باشد.
  • قلمه برگ انجیری 2 تا 3 ماه بعد از قلمه گیری شروع به برگ درآوردن می کند.

نور کافی برای نگهداری برگ انجیری

این گیاهان به دلیل خواستگاهشان به محیط کم نور عادت کرده اند و می توانند در شرایط نوری متفاوت رشد کنند. محل ایده آل برای گل برگ انجیری جایی با نور میانه است و باید از نور مستقیم و شدید خورشید اجتناب کرد؛ زیرا می تواند برگ های گیاه را بسوزاند. از طرفی اگر گیاه در جای تاریک و کم نور قرار داده شود، دیگر بریدگی و سوراخ های مشخصی که برگ انجیری را خاص کرده روی آن تشکیل نخواهد شد.

آبکمک درست گل برگ انجیری

گیاهان برگ انجیری تا حدودی خاک خشک را دوست دارند. هنگامی که سطح گیاه کاملا خشک شد آن را آبکمک کرده و اجازه دهید آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. مطمئن شوید که گلدان دارای زهکشی مناسب باشد. در صورتی که آب اضافی امکان خروج مناسب از انتهای گلدان را نداشته باشد سبب پوسیده شدن ریشه ها و خراب شدن آن می شود.

دمای مناسب نگهداری گل برگ انجیری

از آنجایی که این گیاهان معمولاً در منطقه ها گرمسیری زندگی می کنند، دمای میانه تا زیاد را ترجیح می دهند. یعنی در هر جایی که دما بین 15 تا 30 درجه سانتی گراد است می توانند به حیات خود ادامه دهند. گیاهان برگ انجیری علاقه ای به هوای خشک یا نسیم سرد ندارند بنابراین از قرار دادن آنها نزدیک به پنجره اجتناب کنید. در عین حال، آنها عاشق رطوبت هستند. توصیه می کنیم برگ هایشان را هر چند روز یکبار مه پاشی کنید.

نکات مهم برای نگهداری برگ انجیری

هرازگاهی برگ ها را مه پاشی کرده و آنها را از گرد و غبار دور نگه دارید. می توانید از یک میله کاور شده با خزه برای حمایت از آن استفاده کنید.

این گیاهان به دلیل داشتن سوراخ های متعدد روی برگ های پهن و سبزشان به این نام، نامگذاری شده اند. آنها بومی جنگل های سایه دار آمریکای جنوبی هستند منافذ و سوراخ های موجود در برگ های انجیری شکل این گل، نفوذ نور به سمت شاخه های پایینی را فراهم می کند. پس نباید اجازه دهید منافذ با گرد و غبار مسدود شوند.

میزان رشد گل برگ انجیری

این گیاهان رشد نسبتا سریعی دارند و برگ های آنها به سرعت پهن می شود. در طبیعت، برخی از این گیاهان تا ارتفاع 20 متر هم رشد می کنند اما در محیط آپارتمان به این قد نمی رسند. برگ انجیری ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها دارای برگ های پهن تر و درشت تر هستند و برخی دیگر برگ های کوچکتری دارند.

آیا نگهداری برگ انجیری آسان است؟

گیاهان برگ انجیری بسیار مقاوم هستند و مراقبت از آنها آسان است و نسبت به آبکمک خیلی سختگیر نیستند. برگ های براق و حفره های خاص و زیبا، آنها را به گیاهی ایده آل برای دکوراسیون داخلی تبدیل می کند.

البته از قلم نیاندازید که علیرغم ظاهر زیبا، این گیاهان می توانند برای گربه ها و سگ ها و افراد خردسال سمی باشد. پس حتما این گیاهان را از دسترس بچه ها دور نگه دارید.

پیشنهاد می کنیم مقاله گیاهان بی خطر برای حیوانات خانگی را نیز مطالعه کنید.

چه زمانی باید گلدان برگ انجیری را عوض کنم؟

قطعا متناسب با سرعت رشد گیاه به گلدان های بزرگتر نیاز دارید. هنگامی که ریشه های گیاه از انتهای گلدان اولیه بیرون زد، زمان تعویض گلدان است. این گیاهان گاهی ریشه های کوچکی را از ساقه های خود خارج می کنند که به آنها در گرفتن درختان کمک می کند.

این کار برای حیاتشان در طبیعت وحشی ضروری است اما در محیط خانه بلامصرف است. شما می توانید بدون آسیب رساندن به گیاه، آنها را جدا کنید.

رشد سریع برگ انجیری

رشد هر گیاهی به عوامل مختلفی بستگی دارد. هر یک از این اجزا در سلامت و رشد کلی آن نقش دارند و هر کدام به طور متفاوتی این نیازها را تامین خواهند کرد. مانند تمام گیاهان گرمسیری، نیازهای اولیه برگ انجیری عبارتند از:

  • هوادهی (زهکشی)
  • خاک سالم
  • هیدراتاسیون
  • نور کافی

اگر شما بطور کامل و پیوسته تمام نیازهای گیاه را برآورده کنید و شرایط نگهداری برگ انجیری کامل و بی نقص باشد؛ گیاه در سال 30 تا 60 سانتی متر رشد خواهد کرد.

اگر به تازگی گیاه برگ انجیری خریده اید، احتمالاً مشتاقانه منتظر رشد آن هستید. اگرچه ممکن است در ابتدا گیاهتان کوچک به نظر برسد، اما با مراقبت و نگهداری مناسب بزودی شاهد رشد انفجاری برگ انجیری خواهید بود.

محاسبه رایگان هزینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی!

روشنایی کافی

بهترین نور برای گیاهان الهام گرفتن از زیستگاه طبیعی آنها است. برای رشد سریع برگ انجیری، نور کافی برایش فراهم کنید تا شکوفا شود! مراقب باشید که نور زیاد یا خیلی کم به آن ندهید زیرا هر دو می توانند روی گیاه شما تأثیر منفی بگذارند. مانند قهوه ای یا زرد شدن برگ ها.

مراقبت از پاییز و زمستان

حتی زمانی که گیاه در داخل خانه نگهداری می شود، احتمالاً در طول زمستان وارد دوره خواب زمستانی می شود. یعنی رشد آن کند می شود و نیازی به آبکمک زیادی ندارد. می توانید در این مدت گیاه را به نقطه ای گرم تر و آفتابی تر منتقل کنید، زیرا این کار باعث رشد تازه و رنگ روشن تر می شود.

مراقبت های بهار و تابستان

در طول ماه های بهار و تابستان، گل برگ انجیری شما رشد چشمگیری را تجربه می کند و برای رشد بهتر به کوددهی و آبکمک منظم نیاز دارد.

هرس بهاره برگ انجیری

برای افزایش رشد، باید آن را هرس کنید. بهار بهترین زمان برای هرس گل برگ انجیری است. اما اگر برگ ها زرد و پژمرده هستند می توانید در هر فصلی آنها را با دقت جدا کنید. همیشه برگ های مرده یا پژمرده را جدا کنید تا گیاه بهتر تغذیه شود.

تمیز نگه داشتن برگ ها

گیاهان بالغ به دلیل برگ های بزرگ خود دائما گرد و غبار می گیرند. هر از چند گاهی، بهتر است این برگ های بزرگ را با یک دستمال مرطوب به آرامی پاک کنید. این کار گرد و غبار را از سطح برگ پاک می کند و به آن اجازه می دهد فرایند فتوسنتز را راحت تر و کارآمدتر انجام دهد. رشد سریع برگ انجیری وابسته به انجام درست فتوسنتز آن است. همچنین از کثیف به نظر رسیدن گیاه شما جلوگیری می کند و می تواند جزئی از روتین نظافت منزل شما باشد.

قلمه زدن برگ انجیری یا تکثیر برگ انجیری

اگر گلدان برگ انجیری شما بالغ و سالم باشد، در انتخاب قلمه برای تکثیر برگ انجیری دستتان باز است. معمولا می توانید چند قلمه کوچک از 1 تا 2 برگ دارای گره بردارید، یا یک قلمه کامل که دارای 4 یا 5 برگ و چندین گره است را ببرید. وجود گره در بخشی که برای قلمه انتخاب می کنید الزامی است.

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی با تیم وبلاگ ایتالیا

هنگام قلمهزدن برگ انجیری از یک چاقوی تیز و تمیز استفاده کنید تا گیاه اصلی یا قلمه ها را آلوده نکند. چاقو را با آب و صابون یا حتی کمی الکل تمیز کنید.

مستقیماً زیر یک گره یا ریشه هوایی برگ انجیری را برش دهید. در شکل زیر یک قلمه 6 برگی و 6 گره/ریشه هوایی را می بینید.

هر برگ و گره را به بخش های جداگانه در دو طرف گره یا ریشه هوایی برش دهید. شما باید مانند این تصویر قلمه را به بخش های مختلف تقسیم کنید.

هنگامی که قلمه های شما جدا شد، غلاف قدیمی را از ساقه برگ ها جدا کنید چون در صورت غوطه ور شدن در آب برای مدت طولانی می توانند پوسیده شوند و روند تکثیر را مختل کنند.

اکنون قلمه ها آماده برای تکثیر برگ انجیری شده اند. تنها چیزی که نیاز دارید یک ظرف آب است که بهتر است شفاف باشد.

قبل از غوطه ور کردن قلمه ها در آب، خوب است چند دقیقه اجازه دهید بریدگی ها کمی خشک شوند. بقدری آب بریزید که ریشه و انتهای آن کاملاً پوشانده شود و ظرف را در مکانی قرار دهید که روشن است اما مستقیماً در معرض نور خورشید نیست. هر 3 تا 5 روز یک بار آب را عوض کنید. بعد از 2 تا 3 هفته شروع به ریشه زدن می کند.

بعد از چند ماه نه تنها ریشه تازه ایجاد می شود؛ چند برگ تازه نیز شروع به رشد خواهد کرد.

اگر درباره نگهداری گل برگ انجیری سوالی دارید کافی است در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان نگهداری از گیاهان آپارتمانی ما به سوالات شما پاسخ دهند.

سوالات متداول

چه مدت طول می کشد تا برگ انجیری یک برگ دربیاورد؟

از آنجا که جذابیت اصلی بیشتر این گیاهان شاخ و برگ است، بسکمک از افراد مشتاق رشد برگ های تازه هستند. برای بیشتر گیاهان، رشد تازه هر برگ در 4 تا 6 هفته اتفاق می افتد و با بالغ شدن گیاه سرعت رشد برگ تازه بیشتر می شود.

گل برگ انجیری در آب سریع تر رشد می کند یا خاک؟

هیدروپونیک یا روش آب کشت شرایط رشد ایده آلی را برای گیاهان برگ انجیری ایجاد می کند. البته باید مواد مغذی مورد نیاز آنها را در تماس مستقیم با ریشه ها قرار دهید. این روش تا 50 درصد سریع تر از سایر روش های کشت است.

آیا برگ های انجیری گیاه با افزایش سن بزرگتر می شوند؟

برگ های جوان این گل بطور طبیعی دارای برگ های کوچک، توپر و قلبی شکل هستند که با رشد گیاه میزان آنها افزایش می یابد و بریدگی های عمیق ایجاد می شود.

آیا برگ انجیری نیاز به آبکمک زیاد دارد؟

این گیاه ، خاک کمی مرطوب را ترجیح می دهند و معمولاً دوست دارند بین دو آبکمک کمی خاکشان خشک شود.

گل برگ انجیری چند سال عمر می کنند؟

اگر از این گیاه خوب مراقبت شود می تواند تا 40 سال عمر کند.

چرا برگ های برگ انجیری من سوراخ ندارند؟

برگ های جوان معمولاً بریدگی ندارند. اما عدم وجود حفره روی برگ های بالغ نشان دهنده کمبود نور، دمای بسیار پایین هوا، کمبود رطوبت یا کمبود مواد مورد نیاز گیاه است.

بهترین دستور خاک برای برگ انجیری چیست؟

بهترین مخلوط خاک مناسب برگ انجیری، 1 قسمت پیت ماس یا کوکوپیت، 1 قسمت پرلیت و 4 قسمت ریز پوست درخت کاج است.

آیا باید گیاه برگ انجیری خود را اسپری کنیم؟

برای افزایش رطوبت، چند بار در هفته گیاهان را با یک بطری اسپری پر از آب مه پاش کنید.

سرعت رشد برگ انجیری چقدر است؟

در شرایط ایده آل، با نور غیر مستقیم و رطوبت ثابت، برگ انجیری می تواند 30 تا 60 سانتی متر در سال رشد کند.

آیا آب شکر برای نگهداری برگ انجیری مفید است؟

خیر، هر آبی که حاوی شکر یا نمک باشد به گیاه شما آسیب می رساند!

برای تکثیر برگ انجیری می توان قلمه ها را در آب قرارداد؟

بله، قلمه برگ انجیری در آب ریشه دار شده و رشد می کند. روش تکثیر برگ انجیری در اب در این مقاله شرح داده شد.

ریشه های هوایی برگ انجیری را چکار کنیم؟

برگ انجیری گاهی ریشه های کوچکی را از ساقه های خود خارج می کند که به آن ریشه هوایی می گویند. این ریشه ها در طبیعت به گرفتن درختان کمک می کند اما در گلدان خانه بلااستفاده است. می وانید با دقت این بخش را ببرید.

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

منبع: آچاره

به "راهنمای کامل نگهداری برگ انجیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل نگهداری برگ انجیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید