زندگی در زیر زمین کرج به کجا رسید؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: یک اتوبان سه بانده در یک ساعت توان جابجایی 9000 نفر را دارد اما این رقم برای مترو 30 هزار نفر است؛ مترو کرج در یک روز می تواند با کمترین آلودگی 100 هزار نفر را جابجا کند که نقش زیادی نیز در کاهش ترافیک دارد.

زندگی در زیر زمین کرج به کجا رسید؟

به گزارش خبرنگار وبلاگ ایتالیا، علی اصغر صلواتی در نشست خبری که امروز دوشنبه پنجم شهریور با موضوع قطار شهری کرج برگزار گردید با اشاره به پیشرفت حدود 32 درصدی قطار شهری کرج از ابتدا تاکنون گفت: از زمان شروع ساخت مترو کرج تاکنون حدود 600 میلیارد تومان برای این پروژه صرف گردیده که 100 میلیارد تومان آن توسط شهرداری کرج و 500 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین گردیده است.

وی اظهار کرد: برای تکمیل 3000 میلیارد تومان ضروری است تا پروژه قطار شهری کرج به بهره برداری برسد. در خوشبینانه ترین حالت اگر در هر ماه حدود 83 میلیارد و 200 میلیون تومان به این پروژه تزریق گردد، طی سه سال آینده شاهد بهره برداری از قطار شهری کرج خواهیم بود.

وی اضافه کرد: متاسفانه تا کنون اراده لازم جهت پیگیری برای تکمیل این پروژه که نقش به سزایی درکاهش ترافیک، آلودگی هوا، صرفه جویی در مصرف سوخت و ... دارد؛ وجود نداشته است و همین گردیده که بعد از 13 سال قطار شهری کرج همچنان در گیر و دار جذب اعتبار و پیشرفت های چند درصدی باقی مانده است. از بهمن سال گذشته تا کنون ماهانه سه میلیارد تومان به این پروژه تزریق گردیده که در مقایسه با احتیاج هر ماهه برای پیشرفت سریع آن مبلغ ناچیزی است.

این مسئول بیان نمود: اگر طی 13 سال گذشته تنها سالی هفت درصد از اعتبارات شهرداری به قطار شهری اختصاص می یافت، هم اکنون طرح به انتها رسیده بود.

صلواتی در ادامه با اشاره به روش های تأمین منابع مالی مورد احتیاج برای این طرح گفت: بنا گردیده هزار و 950 میلیارد تومان از منابع مالی مورد احتیاج این پروژه از طریق فاینانس از چین تأمین گردد ولی با توجه به اعمال تحریم های جدید و محدودیت های احتمالی که آمریکا برای چین و مبادلات و همکاری های آن با ایران اعمال خواهد نمود، نمی توان به تحقق این امر چندان امیدوار بود.

وی اظهار کرد: فروش اوراق مشارکت هم از راهکارهایی بود که در حدود سه سال پیش برای تزریق به طرح اجرایی شد ولی وجود اختلافات و موانع بسیار میان پیمانکار و کارفرما، تنها دو ماه پس از فروش این اوراق، منجر به خوابیدن پروژه و توقف کار شد.

وی شرح داد: متأسفانه شهرداری کرج در فروش اوراق مشارکت موفق عمل نکرده به طوری که از هشت هزار و 530 میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته گردیده در کشور سهم کرج تنها 100 میلیارد تومان بوده است.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج گفت: بازپرداخت این اوراق به میزان دو برابر و در مدت چهار سال پیش بینی گردیده که خوشبختانه نیمی از این اوراق متعلق به دولت بوده و به دلیل توقف پروژه، 50 میلیارد از آن هم اکنون در بانک باقی مانده است.

وی با اشاره به بودجه اختصاص یافته برای این طرح در امسال ادامه داد: شهرداری کرج امسال 200 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته که طبق اعلام سرپرست سازمان تاکنون ریالی از این بودجه دریافت نگردیده است. با وجود تخصیص نیافتن اعتبار این طرح همچنان با وجود رکود و کندی، در حال اجرا است.

صلواتی ابراز کرد: برای اتمام این پروژه سه چشم انداز خوشبینانه، واقعبینانه و بدبینانه در نظر گرفته گردیده که در برنامه خوشبینانه و در صورت تزریق حدود 3000 میلیارد تومان ، طی مدت 36 ماه امکان راه اندازی فاز 1 خط 2 قطار شهری وجود دارد.

این مسئول شرح داد: در وضعیت واقعبینانه، تعداد سه ایستگاه مهم و اساسی این طرح شامل ایستگاه های شهید سلطانی، چهارراه طالقانی و 45 متری گلشهر، ظرف 36 ماه و با تزریق هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار به بهره برداری می رسد. در شرایط بدبینانه نیز طرح به مدت پنج سال و با تزریق سالانه 320 میلیارد تومان از ایستگاه 45 متری گلشهر تا جهانشهر به تعداد 6 ایستگاه به انجام خواهد رسید.

مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: طی 13 سال گذشته هر ماه 500 میلیون تومان به پروژه قطار شهری کرج تزریق گردیده است.

به گزارش خبرنگار وبلاگ ایتالیا، محمد رستمی در نشست مطبوعاتی امروز دوشنبه پنجم شهریور اظهار کرد: طی 13 سالی که از شروع پروژه قطار شهری کرج می گذرد تنها 600 میلیارد تومان به آن تزریق گردیده که با محاسبه ساده می توان گفت سهم این طرح از اعتبارات تخصیص یافته ماهی 500 میلیون بوده است.

وی ادامه داد: از 600 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به این پروژه 100 میلیارد تومان توسط شهرداری کرج و 500 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین گردیده است. در مصوبات حدود 10 درصد از بودجه استان باید به این پروژه اختصاص یابد ولی در عمل این اتفاق نیفتاده که همین امر باعث تأخیر در تکمیل آن گردیده است. بعد از کشمکش های مالی و توقف چند ماهه پروژه تازه از بهمن ماه سال گذشته تزریق اعتبار برای قطار شهری از سر گرفته گردیده و طی هفت ماه اخیر به 21 میلیارد تومان رسیده است.

رستمی شرح داد: از ماهی سه ملیارد تومانی که از سال گذشته تاکنون به این پروژه اختصاص یافته ماهی یک میلیارد و 600 میلیون تومان آن صرف پرداخت حقوق بیش از 500 نفر پرسنل این مجموعه گردیده است.

مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: برای تکمیل قطار شهری کرج به عنوان یکی از مظلوم ترین پروژه های استان، 3000 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که اگر به موقع تخصیص یابد می توانیم این پروژه را پس از سه سال به بهره برداری برسانیم. در خط دو قطار شهری کرج هر هزار متر یک ایستگاه در نظر گرفته گردیده که برای راه اندازی هر ایستگاه بیش از 150 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "زندگی در زیر زمین کرج به کجا رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در زیر زمین کرج به کجا رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید