سکونت حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده

به گزارش وبلاگ ایتالیا، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: درخواست کردیم اراضی ای که در محدوده بافت های فرسوده در اختیار وزارت راه و شهرسازی واقع شده است، به شرکت های نوسازی واگذار گردد تا بتوان در آن پروژه های خدمات پشتیبانی و خدماتی برای رساندن خدمات بیشتر در این بافت ها ایجاد گردد.

سکونت حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از سکونت 20 میلیون نفر از جمعیت کسور در بافت فرسوده اطلاع داد.

به گزارش تسنیم، سید مهدی راهنمایی امروز در جلسه کمیته نوسازی کلانشهرهای کشور که با حضور مدیران عامل سازمان های نوسازی و بازآفرینی شهری 14 کلانشهر کشور برگذار شد، اظهار کرد: دبیر کمیته نوسازی دبیرخانه کلانشهرهای ایران سازمان نوسازی شهر تهران است و جلسه ای که امروز برگزار گردید نیز از محل ابلاغ زاکانی به عنوان رئیس دبیرخانه کلانشهرهای کشور است که امروز جلسه تخصصی برگزار گردید.

وی اضافه نمود: حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور که حدود یک چهارم از کل جمعیت کشور را شامل می شوند در محدوده بافت فرسوده که هدف نوسازی، بهسازی و باز آفرینی شهری است، زندگی می نمایند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: گروه هدف ما یک چهارم جمعیت کشور را شامل می گردد؛ ما موانع نوسازی و بازآفرینی شهری را احصا نموده بودیم و امروز دستگاه هایی که می توانند در برطرف این موانع تأثیرگذار باشند یا اینکه موانع را خود ایجاد نموده بودند مانند وزارت میراث فرهنگی دعوت شده بودند.

وی توضیح داد: موانع به روزرسانی شد و در نهایت به یک بیانیه مشترک رسیدیم تا با همکاری کلانشهرهای کشور در جهت برطرف این موضوعات پیش برویم.

راهنمایی یادآور شد: بحث اول، موضوع تسهیلات بود که هم باید سقف پرداخت آن بیشتر و هم کم بهره باشد و از همه مهم تر اینکه مدت باز پرداخت آن بلند مدت تر گردد.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مورد آنالیز نهاده شد، بازسازی خانه های تاریخی و واجد ارزش است که درخواست کردیم تا 30 هزار میلیارد تومان در این حوزه یاری مالی انجام گردد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه گفت: درخواست کردیم اراضی ای که در محدوده بافت های فرسوده در اختیار وزارت راه و شهرسازی واقع شده است، به شرکت های نوسازی واگذار گردد تا بتوان در آن پروژه های خدمات پشتیبانی و خدماتی برای رساندن خدمات بیشتر در این بافت ها ایجاد گردد.

وی اضافه نمود: یکی از معضلاتی که تمام مدیران نوسازی کلانشهرها مطرح کردند، مسائل مربوط به محدوده هایی بود که در کنار بافت های تاریخی نهاده شده اند؛ از میراث فرهنگی خواستیم این بافت ها مجدداً تدقیق و بازتعریف گردد و تسهیلات منعطف تری برای احیای این بافت ها در نظر گرفته گردد.

راهنمایی اظهار کرد: بعلاوه تسهیلاتی فراهم گردد تا ساکنان بافت های تاریخی با انگیزه بیشتری بتوانند اقدام به نوسازی نمایند. در حال حاضر ساکنان این بافت ها از زندگی عادی خود محروم شده اند و باید شرایطی فراهم گردد تا انگیزه بهسازی و نوسازی خانه هایی که در بافت تاریخی نهاده شده اند، فراهم گردد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران یادآور شد: در نظر داریم تا در قالب طرح T.D.R تراکم اضافه ای که به عنوان یک عامل انگیزشی در احیای بافت های فرسوده محدوده های تاریخی می تواند عمل کند و حق مسلم شهروندان ساکن این محدوده ها است را به آن ها در جاهای دیگر اعطا کنیم و مشوقی برای سرمایه گذاران گردد که مقرر شد برای تمام کلانشهرهای کشور این مسئله پیگیری گردد.

وی تأکید کرد: موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به ثبت و اسناد مالکیت بود. فرایند طولانی مدت اعطای سند در محدوده های بافت فرسوده و تاریخی از جمله مسائل در حوزه نوسازی است و باید این روند تسریع گردد.

راهنمایی گفت: موضوع دیگر اجرای ماده 9 در بافت فرسوده بود. همانطور که می دانید هر سرمایه گذاری که ورود می نماید چون ما قدرت تملک املاک را نداریم و به رقم اینکه ماده 9 شهرداری ها این اجازه را به ما می دهد اما تا به امروز اجرایی نشده است ما برای اینکه هزینه املاکی که در بافت فرسوده و ناپایدار قرار دارند و بتوانیم تملک و تجمیع کنیم تا پروژه های فاخر اجرا کنیم تصمیم گرفته شد تا برا تقویت قانون ماده 9 در مجلس شورای اسلامی بتوانیم لایحه و طرحی را ارسال کنیم تا این مشکل نیز برطرف گردد.

وی اضافه نمود: موضوع مهم دیگری که در این جلسه مطرح شد مربوط به املاک سازمان اوقاف بود. بخش زیادی از املاک قرار کرفته در بافت فرسوده مربوط به سازمان اوقاف است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: ظرفیت هایی که این سازمان می تواند در احیای بافت فرسوده و تسهیلاتی که می تواند در این زمینه ایجاد کند مورد بحث و آنالیز نهاده شد تا بر اساس سیاست نو سازمان اوقاف اراضی ای که در بافت فرسوده دارند ارزش اضافه نموده ایجاد نمایند.

وی توضیح داد: حریم های درون شهری مانند راه آهن نیز مسئله دیگری بود که در جلسه طرح شد و از دولت خواستیم تا بر اساس قانون حریم راه ها، حریم ها را اصلاح نمایند. به عنوان مثال در تهران در محدوده منطقه ها 17 و 18 به رغم اینکه خط راه آهن به زیرزمین رفته است اما همچنان مسائلی در ارتبط با حریم وجود دارد.

منبع: عصر ایران

به "سکونت حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکونت حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید