شکار باورنکردنی دایناسور به وسیله پستاندار، شکار و شکارچی تبدیل به سنگ شدند!، عکس

به گزارش وبلاگ ایتالیا، 125 میلیون سال پیش یک پستاندار گورکن مانند، دندان هایش را داخل دنده دایناسوری که سه برابر او بود فرو برده و او را گاز گرفته بود.

شکار باورنکردنی دایناسور به وسیله پستاندار، شکار و شکارچی تبدیل به سنگ شدند!، عکس

غزال زیاری: یک فسیل نادر و استثنایی اخیرا حیرت و تعجب دانشمندان را به همراه داشته. چرا که این فسیل که در چین یافت شده متعلق به دو جانور و مربوط به لحظه نبرد آنهاست و حکایت از آن دارد که پستانداران کوچک در آن موقع، بیش از آنچه تا پیش از این تصور می شد، به سراغ شکار دایناسورهایی که در دوره کرتاسه بر جهان حکمرانی می کردند، می رفته اند.

جردن مالون، دیرین شناس موزه طبیعت کانادا در این باره گفته که زمانی که برای اولین بار این فسیل را دیده، از شدت تعجب چشمانش از حدقه بیرون زده بود.

مالون که یکی از نویسندگان مقاله تحقیقاتی ارائه شده به وسیله محققان چینی است، در این رابطه گفته که آنها باور دارند که این فسیل، اولین فسیل یافت شده ای است که صحنه نبرد یک پستاندار و یک دایناسور را نشان می دهد.

فسیلی که از یک درگیری خبر می دهد

در طول ده ها میلیون سال زندگی مشترک جانوران بر روی زمین، به طور کلی پستانداران در مقابل دایناسورها موجودات بسیار کوچکی در نظر گرفته می شدند که توان شکار دایناسورها را نداشتند. اما اخیرا فسیلی پیدا شده که داستان متفاوتی را روایت می نماید. در این فسیل یک خزنده پستاندار به ابعاد یک گورکن رویت می شود که برروی یک دایناسور سیتاکوسور (Psittacosaurus lujiatunensis)، دایناسوری گیاه خوار با حدود 120 سانتی متر قد و با منقاری شبیه به طوطی نشسته است. این پستاندار که یکی از بزرگترین پستانداران دوره خودش بود و تنها حدود یک سوم دایناسور مذکور بوده، دندان تیزش را در دنده های دایناسور فرو نموده بود و خودش را به پای دایناسور چسبانده بود.

بیشتر بخوانید:

  • کشف شگفت انگیز در نیمه اسرار آمیز ماه!
  • منبع بزرگ برق که در هوا شناور است/ رویای دیوانه وار نیکلا تسلا

این پستانداران پرجنب وجوش

طبق گفته مالون، نحوه در هم تنیده شدن این دو جانور حکایت از آن دارد که این پستاندار در حال تغذیه از یک دایناسور مرده نبوده؛ بلکه این فسیل در حقیقت راوی صحنه نبرد این دو جانور است. مالون در این رابطه گفت: دایناسور به زمین افتاده بوده و در دام این پستاندار اسیر بوده.

در عین حال هیچ ردی از گاز گرفته شدن در فسیل دایناسور دیده نمی شود و این در حالی است که عموما رد گاز گرفتگی پستانداران برروی بدن اجسادی که از آنها تغذیه می نمایند، دیده می شود.

مالون بر این باور است که این مورد بسیار نادری است که یک پستاندار به شکار یک جانور خیلی بزرگتر از خودشان بروند. او مثالی در این رابطه آورد که چطور راسوهای بزرگ در حال شکار گوزن های شمالی که بسیار از آنها بزرگتر بودند، رویت شده اند. او در این رابطه گفت که این امکان وجود ندارد که بتوان از روی فسیل این را گفت که آیا این خزنده پستاندار به تنهایی به شکار رفته بوده یا همراهی داشته و به این نکته اشاره نمود که هر دو حالت محتمل و ممکن است.

یافت فسیل در پمپئی چین

در سال 2012 بود که فسیل این دو جانور درحالی که اسکلت هایشان تقریبا کامل به جای مانده بود، در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین یافت شد.

این فسیل در سایتی به نام پمپئی چین کشف شد؛ در آن منطقه چندین دایناسور و جانوران دیگر به وسیله بقایای آتشفشانی تبدیل به فسیل شدند و از همین رو این منطقه از چین، با منطقه باستانی پمپئی در ایتالیا مقایسه می شود.

اولین فسیل یافت شده در این سایت چینی که از شکار شدن دایناسورها به وسیله پستانداران خبر می داد، به سال 2005 بر می شود که در آن یک بچه دایناسور سیتاکوسور در معده یک خزنده پستاندار دیده شده بود. اما طبق گفته مالون این فسیل نو، اولین مدرک قطعی است که نشان می دهد که دست کم چند پستاندار تنومند در دوره کرتاسه زندگی می نموده اند که توانایی شکار یک دایناسور بالغ را داشته اند.

حالا این فسیل حیرت انگیز در موزه ای در مجاورت یک مدرسه دبستان در شهر ویهای چین به نمایش گذاشته شده است.

منبع: rfi

5858

منبع: خبرآنلاین

به "شکار باورنکردنی دایناسور به وسیله پستاندار، شکار و شکارچی تبدیل به سنگ شدند!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکار باورنکردنی دایناسور به وسیله پستاندار، شکار و شکارچی تبدیل به سنگ شدند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید