صنایع دستی، فرصت ها و چالش های پیش روی آن، مردم با خرید محصولات داخلی، در حمایت از صنایع دستی قدم پیش بگذارند

به گزارش وبلاگ ایتالیا، ایران جزء 10 کشور برتر فراوریکننده صنایع دستی است و باوجوداین صندلی، فراوری ثروت از این منبع درآمدی در کشورمان حدود در مقایسه با بعضی کشورها مثل چین به وضوح نشان می دهد صنایع دستی در کشور نیازمند توجه جدی است.

صنایع دستی، فرصت ها و چالش های پیش روی آن، مردم با خرید محصولات داخلی، در حمایت از صنایع دستی قدم پیش بگذارند

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ ایتالیا، روز 20 خرداد هرسال روز جهانی صنایع دستی است و در تمام جهان در این روز هنر و هنرمندان این حوزه گرامی داشته می گردد. از دیرباز یکی از مهم ترین راه های تبادل فرهنگی بین اقوام و تمدن ها جابه جایی و اهداء صنایع دستی هر منطقه به مناطق دیگر به شمار می رفت. این فرایند در عصر حاضر و پس از آغاز دوران صنعتی شدن هرچند کمرنگ تر شد اما به فراموشی سپرده نشد و جای خود را در میان بسیاری از محصولاتی که روزانه در بین نقاط مختلف جهان در حال تبادل است حفظ نموده و همچنان کارکرد هنری خود را هم به روزرسانی می نماید.

دراین بین اما در حوزه داخل کشور، بااینکه ایران در بسیاری از هنرها و فراوریات صنایع دستی سرآمد دیگر کشورهای جهان است و حتی با ثبت 14 شهر و روستا توانست در گستره کشورهای جهان رکورد مطلوبی ثبت نموده و رتبه نخست این موضوع را به دست آورده بعضی کم توجهی ها به این زمینه از فراوری هنری، شرایط سختی را برای مشاغلی که با فراوری و فروش صنایع دستی در ارتباط هستند، پدید آورده است.

همین را بدانید که ایران جزء 10 کشور برتر فراورینماینده صنایع دستی است و باوجوداین صندلی، فراوری ثروت از این منبع درآمدی در کشورمان حدود 600 میلیون دلار است و این در مقایسه با درآمد 25 میلیارد دلاری بعضی کشورها مثل چین به وضوح نشان می دهد صنایع دستی در کشور احتیاجمند توجه جدی است.

فرصت ها و چالش های پیش روی صنایع دستی از نگاه هنرمندان

رضا دستان از هنرمندان فراورینماینده صنایع دستی چوب و فلز در مصاحبه با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ ایتالیا با برشمردن امتیازات صنایع دستی نسبت به محصولاتی که به شکل صنعتی اما با ظاهر هنری خاص فراوری می شوند گفت: هنرمند فراورینماینده صنایع دستی برای فراوری هر اثر هنری از جان ودل مایه می گذارد و ماحصل این کوشش در نوع خود منحصربه فرد است چراکه حتی اگر آثار هنری این عرصه در یک رسته و شکل و اندازه مشابه هم فراوری شوند، درنهایت تفاوت های خاصی با یکدیگر دارند.

وی حمایت از هنرمند را تنها وظیفه دولت ندانسته و گفت: به جز اینکه خود هنرمندان باید نسبت به تشخیص ذائقه مخاطب و ایجاد خلاقیت های نو به نو در فراوری آثار هنری احساس مسئولیت نموده و با ایجاد جذابیت های خاص چشم و عقل و روح مخاطب را با خود درگیر کند، از طرف دیگر مردم هم باید درک هنری خود را ارتقاء بخشیده و با حمایت به وسیله خرید آثار هنری مرغوب شرایط رقابت بین هنرمندان برای ارائه محصولی نفیس تر را فراهم آورند.

این هنرمند صنایع دستی شرح داد: البته نبود اولویت تهیه صنایع دستی در شرایط فعلی برای مردم را از مسائل عمده این صنعت دانسته و با اشاره به شرایط مالی نامساعد مردم یک مشکل اساسی است و صنایع دستی به واسطه اینکه تجاری سازی نشده و مصرف این گونه محصولات در زندگی مردم صندلیش تعریف نشده متأسفانه در اولویت خرید و توجه مردم قرار نمی گیرد و به همین دلیل در شرایط پر افت وخیز مالی فعلی می تواند به کل از سبد خرید خانوارها خارج گردد.

وی ایجاد فرصت های معرفی و عرضه صنایع دستی را هم مهم دانست و گفت: صنایع دستی از آن دسته از محصولاتی است که عرضه آن به صورت مجازی شاید مهم و مؤثر باشد اما کاملاً کارساز نیست و ارتباط حضوری و فیزیکی بین محصول هنری و مخاطب برای جلب نظر وی لازم است.

این فعال حوزه فراوری صنایع دستی گفت: به مسئله جوشش و شکوفایی هنری اشاره نموده و گفت : مثل دیگر شاخه های هنر و فراوری هنری، فعالیت در صنایع دستی هم احتیاج به این دارد که ذهن هنرمند از دیگر دغدغه ها خالی گردد تا بتواند هرروز دست به خلق هنر بزند و مزیت جدیدی به آثار خود بیفزاید درحالی که در خصوص هنرمندان ما این طور نیست.

بیشتر ببینید؛

گزارش تصویری خبرگزاری وبلاگ ایتالیا از روز جهانی صنایع دستی

وی اضافه کرد: هنرمند صنایع دستی ایرانی هم باید در فکر تأمین مواد اولیه و مدیریت بازار و فروش باشد و هم دغدغه یک بیمه بی دردسر و حمایت درمانی را داشته باشد. هم مسئله معیشت دارد و هم مشکل تأمین آینده و بازنشستگی، هم نگران قوانین صادراتی است و هم به واسطه تحریم دلهره امکان دریافت پول محصولات صادراتی خود را دارد و از طرف دیگر در عرضه محصولات خود چه ازلحاظ بسته بندی و چه امکانات نمایشگاهی و محل عرضه دچار مشکل است و ازاین دست مسائل بسیار می توان برشمرد.

صنایع دستی فرصت بزرگی برای ایجاد اشتغال و فراوری است

صنایع دستی در غالب کشورهای جهان به عنوان یک محور فراوری و ایجاد اشتغال شناخته می گردد و در کشور ما نیز با وجود مشکل بیکاری می توان به بهره مندی از تقویت این صنعت هم ایجاد اشتغال نمود و هم ارزش اضافه نموده بسیار مطلوبی ایجاد کرد.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مصاحبه با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ ایتالیا، گفت: تجاری سازی محصولات فراوریی حوزه صنایع دستی یکی از برنامه های مهم معاونت صنایع دستی است که باهدف جاری و ساری کردن این صنایع در زندگی روزمره مردم انجام می گردد.

وی اضافه کرد: صفر تا صد فراوری بخش صنایع دستی از میراث فرهنگی، اعم از مواد اولیه، فن ساخت، نیروی انسانی در داخل کشور انجام می گردد و به همین دلیل صنایع دستی مثال عینی نتیجه اقتصاد مقاومتی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها که گوشه کوچکی از توانمندی های صاحبان این حوزه را نشان می دهد و می تواند مدلی باشد که برای تجاری سازی صنایع دستی به آن اتکا نموده و آن را مورداستفاده قرارداد.

وی تأکید کرد: حضور گردشگران خارجی در نمایشگاه های صنایع دستی علاوه بر معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر کشور، می تواند به رونق مالی از محل عرضه محصولات صنایع دستی منجر گردد.

محمودیان در سرانجام اشاره نمود: صفر تا صد فراوری بخش صنایع دستی از میراث فرهنگی در داخل کشور انجام می گردد و به همین دلیل صنایع دستی مثال عینی نتیجه اقتصاد مقاومتی است.

حال که رویکرد معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی نگاهی فرصت محور به این بخش از تلفیق صنعت و هنر است، امید می رود در سال دوم فعالیت این وزارتخانه شاهد اقدامات اثرگذاری در حوزه صنایع دستی باشیم و دراین بین علاوه بر اینکه هنرمندان باید به فکر افزایش کیفیت آثار و ایجاد خلاقیت بیشتر در آن ها باشند و مردم هم بااحساس مسئولیت اجتماعی تا جایی که امکان دارد از خرید محصولات وارداتی که اغلب کیفیت و ماندگاری محصولات داخلی را ندارند، پرهیز نمایند و به تهیه و استفاده روزافزون از محصولات صنایع دستی روی آورند تا زمینه ایجاد جهش فراوری در اثر این همکاری سه طرفه ایجاد گردد.

4145

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "صنایع دستی، فرصت ها و چالش های پیش روی آن، مردم با خرید محصولات داخلی، در حمایت از صنایع دستی قدم پیش بگذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی، فرصت ها و چالش های پیش روی آن، مردم با خرید محصولات داخلی، در حمایت از صنایع دستی قدم پیش بگذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید