معرفی بهترین سوغاتی های وارنا، پایتخت دریایی بلغارستان

به گزارش وبلاگ ایتالیا، سوغاتی های وارنا

سفر به پایتخت تابستانی و آبی بلغارها یکی از دوست داشتنی ترین تجربیات گردشگران است. مقصدی اروپایی با انواع و اقسام هتل ها که در قیمت های مختلف و خدمات متنوع شان برای هر بودجه و سلیقه ای مناسب هستند. برای سفر به کشور اروپایی نیازی به دریافت ویزای شنگن ندارید و با خدمات تور خبرنگاران به آسانی می توانید ویزای بلغارستان را دریافت کنید. در سفر به وارنا یا هر شهر و کشور دیگری معمولا دوست داریم حتی شده چیز کوچکی را به عنوان سوغاتی یا یادگاری بخریم تا بعدا با نگاه کردن به آن یاد خاطرات خوش سفر بیفتیم یت با هدیه دادنش به عزیزانمان به آن ها نشان دهیم که در طول سفر به یادشان بوده ایم. اگر علاقه دارید اجناس مخصوصی را بخرید که کیفیت فراوری آن در بلغارستان و وارنا بسیار بالا است یا تنها همین جا پیدا می شوند باید در مراکز خرید به دنبال بهترین سوغاتی های وارنا باشید. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید تا بهترین محصولات بلغارها را به شما معرفی کنیم.

معرفی بهترین سوغاتی های وارنا، پایتخت دریایی بلغارستان

گل سرخ یا هر فرآورده گل سرخی

بدون شک روغن گل سرخ بهترین یا سایر لوازم آرایشی طبیعی که از روغن گل رز درست شده اند بهترین سوغاتی این جا هستند. بلغارستان بزرگترین فراوری نماینده روغن گل سرخ در دنیا است و همه آن را با کیفیت بالایش می شناسند. نگران این که در کدام یک از مراکز خرید بلغارستان آن را پیدا کنید نباشید همه جا به آسانی پیدا می گردد و البته مخحصول پیشنهادی ما همان روغن خالص گل سرخ است.

فرآورده های اسطوخودوس

اگرچه همه روغن گل سرخ بلغارستان را می شناسند، اما بلغارها بزرگترین فراوری نماینده اسطوخودوس در دنیا هستند. اگر فصل تابستان سری به جاده های کشور بزنید در سراسر جهت مزارع اسطوخودوس را خواهید دید. جاده بین Karlovo و Kazanlak بهترین مکان برای تماشای این مزارع است.

در حالی که بسیاری از این اسطوخودوس ها صادر می گردد، شما هنوز می توانید فراورده های آن را در بلغارستان و شهر وارنا خریداری کنید. مانند روغن گل سرخ، روغن خالص اسطوخودوس نیز یکی از پرهوادار ترین و مفید ترین محصولات بوده و اثرات آرام بخش زیادی دارد. با این حال، شما می توانید صابون اسطوخودوس، انواع عطرهای اسطوخودوس و سایر روغن های اسطوخدوس را در سراسر بلغارستان پیدا کنید.

سفال های سنتی

ساکنان همه کشورهای حوضه بالکان مهارت بالایی در سفالگری دارند، هر کشور طراحی ها و ویژگی های مخصوص خود را دارد و سفال های بلغاری به خاطر رنگ های غنی و طبیعی و طراحی های زیبایشان شناخته می شوند. بعضی از رایج ترین و مفیدترین اقلام سفال بلغاری شامل بشقاب های گود نقاشی شده مناسب برای سرو غذاهای لذیذ این منطقه، انواع بشقاب، کاسه و جام می گردد. اگر شما ظروف سفالی را به عنوان سوغاتی های وارنا انتخاب می کنید در نظر داشته باشید که ممکن است در راه دچار آسیب شوند و حتما از فروشنده بخواهید آن ها حسابی بسته بندی کند.

سفال های مدرن

اگر چه سفال های سنتی این کشور بی نظیرند اما هنرمندان معاصر همواره در تلاشند که سنت قدیمی کشورشان را با دنیای مدرن امروز همگام سازند اگر شما در دسته افرادی هستید که اشیا مدرن و دکوراسیون امروزی را ترجیح می دهید پیشنهاد می کنیم از سفال های مدرن و باکیفیت بلغاری دیدن کنید.

لباس های سنتی

گلدوزی بلغاری واقعا زیبا و با شکوه بوده و هدیه فوق العاده ای به عنوان سوغاتی های وارنا به حساب می آید. این لباس تا سال های زیادی به عنوان نمادی از سفر خاطره انگیز وارنا در کمدتان می ماند و همواره یادآور لحظه های شیرین سفر است. همچنین با این خرید از هنرمندان محلی هم حمایت می کنید.

بسیاری از هنرمندان بلغاری (مانند هنرمندان سرتاسر دنیا) با الگو دریافت از هنرمندان سرشناس طراحی های خود را انجام می دهد. بنابراین این خرید لباس سنتی روش عالی برای حمایت از میراث فرهنگی بلغارها و جلوگیری از فراموش شدن آن است.

گلدوزی بلغاری با دست انجام می گردد و بنابراین قیمت لباس های ارزان نیست، اما بسیار ارزشمند است و از خریدنش به عنوان سوغاتی های وارنا پشیمان نخواهید شد.

لوازم آشپزخانه قدیمی

بلغاری ها عاشق استفاده مجدد از لوازم آشپزخانه هایشان هستند و در مغازه های وارنا قطعا مغازه فروش لوازش آشپزخانه قدیمی و دست دوم را پیدا خواهید کرد. در بین آن ها هر چیز متعلق به آشپزخانه که فکرش را بکنید پیدا می گردد و البته اگر هم علاقه به خرید آن ها به عنوان سوغاتی های وارنا ندارید پیشنهاد می کنیم سری به مغازه هایش بزنید و در آن گردش کنید و با دیدن اشیا بامزه سفری در زمان داشته باشید شاید چیزی شبیه به وسایل آشپزخانه مادربزرگتان هم در آن پیدا کنید.

تمثال های کشیده شده با دست

اگر به هنرهای مذهبی علاقه دارید یا می خواهید به دوستی مسیحی هدیه بدهید در این صورت خریدن یکی از این تمثال ها که با دست کشیده شده اند یکی از بهترین سوغاتی های وارنا خواهد بود، البته این تصاویر کار دست هستند و همان طور که حدس می زنید قیمت بالایی دارند.

یکی دیگر از قیمت بالایی تصاویر این است که بسیاری از هنرمندان برای نقاشی هایشان از برگه های طلا استفاده می نمایند که خودشان گران هستند اگر کمی بیشتر بگردید نقاشی هایی روی برگه های معمولی تر را پیدا می کنید که قیمتشان به مقدار قابل توجهی کم تر است.

تابلوهای سیریلیک

خط سیریلیک یا آزبوکا قرن دهم میلادی در بلغارستان فراوری شد و امروز نیز بلغارها و فارسی زبانان تاجیکستان آن را بکار می برند. معلوم نیست چرا اهالی بلغارستان علاقه شدیدی به خرید و فروش تابلوهایی با خط سیرلیک دارند. بسیاری از تابلوها هیچ حرف جالبی برای گفتن ندارند و حتی گاهی تابلوهای علائم هدایت و رانندگی هم به فروش می رسند. تابلوهایی که رویشان نوشته شده این جا پارک نکنید یا این جا آشغال نریزید!

با این حال، اگر شما هوادار تایپوگرافی سیریلیک هستید یا فقط میخواهید چیزی عجیب و غریب را به عنوان سوغاتی های وارنا تهیه کنید، تابلوهای سیریلیکاست یک ایده خوب باشد.

سس لایونیتسا

اگر به غذاهای محلی و امتحان کردن غذاهای جدید علاقه مند باشید سس لایونستا یکی از بهترین سوغاتی های وارنا خواهد بود. همین جا باید هشدار بدهیم که سس لایونیتسا ترکیبی از فلفل، گوجه فرنگی و ادویه است و مقداری تند است. این خوشمزه بلغاری هواداران زیادی دارد و باید حتما در رستوران های محلی نوش جانش کنید. آوردن چند شیشه از آن برای خودتان و عزیزانتان هم بسیار توصیه می گردد.

نگران خرید آن هم نباشید شیشه های سس لایونیتسا همه جای شهر و حتی در سوپرمارکت ها هم به آسانی یافت می شوند. بلغارها این سس را بیشتر اوقات روی انواع کباب های ذغالی می زنند و می خورند، سس زدن روی نان هم بین آن ها هواداران زیادی دارد. می توانید شیشه های سس را در اندازه های مختلف خریداری کنید فقط قبل از گذاشتنش در چندان مطمئن شوید که درش محکم بسته شده وگرنه یک دردسر حسابی برایتان درست می گردد.

پنیر

اهالی کشور بلغارستان عاشق پنیرند و از آن در بسیار از غذاهای تمام وعده های غذایی استفاده می نمایند. اگر شما هم دوستدار پنیر هستید پیشنهاد ما این است که حتما پنیر را در فهرست سوغاتی های وارنا که قصد خریدشان را دارید بنویسید. پنیر فتا (Sirene) بلغاری شور، سفت و محکم با ساختار دانه ای است که معمولا از شیر گاو تهیه می گردد (گرچه شیر گوسفند، بز و بوفالو نیز استفاده می گردد). بلغاری ها از آن در بسیاری از کیک های سنتی خود (مانند banitsa)، کنار سبزیجات و سالاد میل می نمایند. پنیر فتا یکی از مواد اصلی سالاد ملی به نام Shopska است (سالادی از خیار، فلفل قرمز پخته، گوجه فرنگی و پیاز).

پنیر فتای گوسفندی معمولا سنگین تر، خوش طعم تر و شورتر است و البته محبوبیت آن از پنیر فتای گاوی خیلی کم تر است. اگر می خواهید در رستوران پنیر فتای گوسفندی بخورید باید حتما به گارسون بگویید که برایتان بشقابی از پنیر شیر گوسفند به همراه یک بشقاب سالاد سبزیجات تازه بیاورد.

مارتنیتزا

مارتنیتزا رشته نخی سفید و قرمز است که در روز اول ماه مارس (دهم اسفند) به عشقشان هدیه می دهند. مارتنیتزاهای معمولی شامل دو عروسک پشمی با نام های Pizho و Penda است که به هم پیچیده شده اند. پیژو تماما از پشم سفید ساخته شده است، در حالی که پندا کاملا قرمز است. معمولا در آن را دور مچ دستشان می بندند یا به عنوان سنجاق سینه ای گلدوزی شده روی ژاکت می زنند. نسخه های بامزه ترش هم برای بچه ها درست می گردد.

ماه مارس در واقع زمان فرا رسیدن بهار در بلغارستان است و اگر در این زمان به وارنا سفر کنید خیابان های آذین بندی شده و شور شوق سال نو را در خیابان ها خواهید دید. در گوشه و کنار هم خیابانی انواع و اقسام مارتنیتزاها فروخته می شوند. آن ها اعتقاد دارند ماه مارس بابا مارتا یا مادربزرگ مارس نام دارد و زنی پیر است که با خودش هدایای کوچکی از جمله مارتنیتزا میاورد.

یادتان باشد که اگر به عنوان سوغاتی های وارنا دستبند را خریدید طبق سنت ها نباید هرگز آن را دور بیاندازید مگر این که لک لک یا گنجشکی را از نزدیک ببینید. این پرنده ها زمستان را در آفریقا سپری می نمایند و اواسط ماه مارس به بلغارستان باز می گردند. گره زدن دستبندها به درخت همراه با آرزو هم بسیار رایج است.

ماسک کوکر

مراسم کوکری یکی از جالب ترین جشنواره هایی است که در فصل زمستان برگزار می گردد. بین ماه های ژانویه تا مارس خیابان های کشور پر از هیولا می گردد . افراد لباس های هیولایی می پوشند و خود را شبیه به شخصیت های افسانه ای در می آورند. این مراسم بامزه بسیار رنگارنگ و شاد است. معمولا مردم خودشان لباس ها را درست می نمایند و آن را به فرزندانشان می دهند. اگر تمایل داشته باشید خریدن ماسک کوکر یکی از خاص ترین سوغاتی های وارنا خواهد بود. این ماسک های جذاب در فروشگاه های زیادی فروخته می گردد به همین خاطر نگران پیدا کردنش نباشید.

مگنت و کارت پستال

مگنت و کارت پستال تنها سوغاتی های وارنا نیستند و در همه جای دنیا رایج هستند اما آن هایی که در وارنا فروخته می شوند دارای تصاویری از برترین جاذبه ها ومناظر دیدنی شهر هستند و دیدنشان همواره یادآور سفر به وارناست. گروهی از افراد هم هستند که کلکسیون کارت پستال یا مگنت های شهرهای مختلف را جمع آوری می نمایند که اگر شما هم در این گروه افراد جای می گیرید خرید مگنت های وارنا را نباید فراموش کنید.

فلفل پز

احتمالا با خواندن نام فلفل پز تعجب نموده اید، باید بگوییم که این دستگاه عجیب و غریب در خانه های بلغاری ها صندلی مخصوص خود را دارد و مردم برای پختن فلفل از آن استفاده می نمایند. آن ها به فلفل پز یا (Chushkopek) علاقه بسیاری دارند و حتی یکبار این دستگاه را به عنوان اختراع برتر قرن بیستم انتخاب کردند. احتمالا مشابه آن را در هیچ جای کره خاکی پیدا نخواهید کرد بنابر این اگر دنبال منحصر به فردترین سوغاتی های وارنا هستید پیشنهاد می کنیم حتما فلفل پز را در فهرست خریدتان قرار دهید.

نقاشی

البته که نقاشی پدیده ای منحصر به فرد در کشور بلغارستان نیست، اما زمانی که حرف از نقاشی های معماری سنتی یا موضوعات مخصوصشان به میان می آید این اتفاق می افتد. نقاشی یکی از عالی ترین سوغاتی های وارنا برای آوردن به خانه خواهد بود.

اگر قصد سفر به شهر ساحلی وارنا و گذراندن چند روزی پر از آرامش زیر آفتاب گرم و مطبوع آن را دارید پیشنهاد می کنیم مطلب راهنمای سفر به وارنا را هم مطالعه کنید تا اطلاعات ضروری مانند بهترین زمان سفر، اطلاعات کلی شهر وارنا، وضعیت آی و هوا، امنیت، هزینه اقامت، هتل های پیشنهادی، هزینه خورد و خوراک، غذاهای محبوب، رستوران های پیشنهادی، حمل و نقل، جاذبه های گردشگری، توصیه های بهداشتی، مراکز درمانی، نکات اقتصادی، راهکارهایی برای کاهش هزینه ها و بایدها و نبایدها را کسب کنید.

منبع: sofiaadventures.com

منبع: الی گشت

به "معرفی بهترین سوغاتی های وارنا، پایتخت دریایی بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهترین سوغاتی های وارنا، پایتخت دریایی بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید