همه آنچه که باید درباره دوره آموزشی شبکه CCNA بدانیم

به گزارش وبلاگ ایتالیا، اگر از هر کارشناس شبکه بپرسید چگونه شبکه را یاد بگیریم؛ به شما می گوید دوره آموزش شبکه CCNA را ثبت نام کنید.

همه آنچه که باید درباره دوره آموزشی شبکه CCNA بدانیم

اگر در اینترنت جست وجو کنید معتبرترین دوره آموزشی شبکه برای مهندسان شبکه کدام است؛ دوره های سیسکو و از جمله مهم ترین دوره آن CCNA به شما آدرس داده می گردد.

اگر به یک آکادمی و موسسه آموزشی برای طی کردن دوره های تخصصی شبکه مراجعه کنید؛ باز هم به شما می گویند برای دوره آموزشی CCNA سیسکو ثبت نام کنید؟

چرا در سایت های مرجع آموزشی آنلاینی مانند فرادرس ده ها فیلم آموزشی درباره به یافت می گردد؟

نه تنها در ایران، بلکه در سراسر جهان دوره آموزشی شبکه CCNA مهم و معتبر و پرطرفدار است. در گزارشی که سال 2021 از پرعایدیترین دوره های آموزشی IT جهان منتشر شد؛ دوره CCNA در 5 دوره نخست واقع شده است و ده ها هزار نفر در سراسر کشور مشغول آموزش و یادگیری آن بودند.

اما واقعا چرا دوره آموزشی CCNA این قدر مهم است و هر کارشناس شبکه، مهندس شبکه و متخصصی در این حوزه یا افرادی که می خواهند وارد صنعت شبکه و مرکزداده و اینترنت شوند؛ باید آن را به خوبی فرا بگیرند؟

اصلا دوره سیسکو و شامل چه سرفصل هایی می گردد؟ ما در این دوره چه چیزهایی فرا می گیریم؟

دوره CCNA چه پیش احتیاجهایی دارد و پس از آن باید سراغ آموزش چه دوره ای برویم؟ چه کتاب ها و منابع آموزشی برای یادگیری CCNA به زبان فارسی وجود دارد؟

با ما همراه باشید تا در این مطلب، به طور مفصل درباره دوره آموزشی شبکه سیسکو CCNA صحبت کنیم و همه آن چیزی که باید پیش از آغاز یادگیری آن بدانید؛ را مرور کنیم؟

چرا مدارک سیسکو برای متخصصان و مدیران شبکه اهمیت دارند؟

پیش از اینکه سراغ دوره CCNA برویم؛ اصلا بیایید آنالیز کنیم چه احتیاجی به است؟ آیا یک متخصص شبکه یا مدیر مرکزداده و زیرساخت اینترنت بدون گذراندن دوره های سیسکو نمی تواند در بازار کار پیدا کند؟

واقعیت این است که دوره استخدام براساس مدرک دانشگاهی یا بدون داشتن مدارک تخصصی و گواهی نامه های معتبر به سر آمده است. امروزه، هر شرکت و کسب وکاری برای استخدام نیروهای متخصصی و فنی خود، به مدارک و مهارت هایی که فراگرفتند نگاه می نماید و براساس آن ها تصمیم می گیرد این فرد به دردشان می خورد یا خیر؟

داشتن مدارک سیسکو یک امتیاز عظیم و ویژه برای هر کارشناس شبکه محسوب می گردد. بیش از 70 درصد زیرساخت اینترنت و شبکه جهان مبتنی بر تجهیزات شبکه سیسکو است و هر فردی که می خواهد در این حوزه فعالیت کند؛ باید به خوبی کار با تجهیزات شبکه سیسکو را آموزش دیده باشد.

سیسکو در این دوره ها، به مرور و براساس سطح بندی استاندارد و مشخصی که در سراسر جهان یکسان است؛ دانش و مهارت های لازم و کافی را به کارشناسان شبکه منتقل می نماید و شما را برای کار در محیط های شبکه آماده می سازد.

وقتی شما برای استخدام وارد یک سازمان می شوید؛ داشتن مدرک سیسکو CCNA یا CCNP و مدارک تخصصی تری مانند CCIE و Wireless CCNA یک مزیت و برگ برنده محسوب می گردد.

در ادامه اشاره خواهیم کرد که حقوق کارشناسان شبکه CCNA در جهان چقدر است و چه مزایای شغلی دارند؛ به طوری که می توان گفت اگر شما یک متخصص سیسکو باشید؛ در هر کشور و نقطه ای از جهان برایتان کار پیدا می گردد و هرگز امکان ندارد بیکار بمانید.

بنابراین، گذراندن گواهی نامه های شبکه سیسکو از اهمیت بسیار بالایی برای فعالان صعنت شبکه و مرکزداده برخوردار است و اولین گام ها برای حرفه ای شدن در شغل و پیشرفت های عظیم کاری و فنی است.

دوره آموزشی شبکه CCNA چیست؟

CCNA سرنام Cisco Certified Network Associate و جزو اولین دوره های آموزشی سیسکو محسوب می گردد. اگر دوره های سیسکو را مانند مدارک دانشگاهی به کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تشبیه کنیم؛ دوره CCNA همان دوره کاردانی (Associate) سیسکو است.

سیسکو در حوزه های مختلف تخصصی خود مدرک CCNA را ارائه می دهد و ما یک مدرک کلی به نام CCNA نداریم. بعضی از مدارک CCNA به توضیح زیر هستند:

CCNA Cloud

CCNA Data Center

CCNA Routing and Switching

CCNA Security

CCNA Wireless

همان طور که می بینید؛ شما در هر حوزه تخصصی که می خواهید وارد شوید؛ می توانید دوره CCNA آن حوزه را طی کنید. در اصطلاح رایج بازار بیشتر به دوره CCNA Routing and Switching به طور اختصار دوره CCNA گفته می گردد.

شما با گذراندن دوره CCNA به یک فرد نیمه حرفه ای تبدیل می شوید و با دنبال کردن دیگر دوره های سیسکو می توانید فردی حرفه ای، متخصص و ماهر شوید؛ همان طور که پس از دوره کاردانی، دوره کارشناسی و بعد کارشناسی ارشد و همین طور دوره های دیگری در دانشگاه پیش روی شما است.

پیش احتیاج دوره آموزش شبکه CCNA چیست؟

مدارک سیسکو به 5 دوره Entry و Associate و Professional و Expert و Architect تقسیم می شوند که در تصویر زیر مشاهده می کنید دوره CCNA در رده Associate است.

معمولا برای آغاز دوره های سیسکو دوره +Network را پیشنهاد می نمایند که شامل مبانی و مفاهیم تئوری شبکه های کامپیوتری می گردد.

اگر مبانی شبکه های کامپیوتری را در دانشگاه یا دوره های تحصیلات خود خوانده باشید و با مفاهیمی مانند مدل های لایه بندی OSI شبکه، اجزای شبکه های LAN و WAN، انواع توپولوژی های شبکه، ساختار IP و انواع بسترهای ارتباطی شبکه های کامپیوتری آشنایی داشته باشید؛ می توانید به طور مستقیم سراغ دوره CCNA بروید.

پس از دوره CCNA، باید سراغ دوره بسیار مهم و تخصصی و حرفه ای CCNP بروید. تمام کارشناسان توصیه می نمایند حتما دوره های CCNA و CCNP را پشت سرهم بگذرانید تا یک کارشناس شبکه شوید.

متخصصان CCNP بالاترین عایدی را در میان کارنشاسان شبکه دارند و از صندلی بسیار بالایی در میان متخصصان برخوردار هستند. در کنار دوره های CCNA و CCNP می تواند از شما یک خبره و مدیرارشد شبکه بسازد

دوره سیسکو CCNA شامل چند بخش است؟

دوره سی سی ان ای سیسکو به صورت استاندارد شامل دو بخش ICND1 و ICND2 می گردد. برای آغاز باید دوره ICND1 را گذرانده و آزمون آن را پشت سر بگذارید. دوره ICND1 درباره مفاهیم نصب، عیب یابی، روتینگ، مدیریت و کنترل تجهیزات سیسکو در یک شبکه کوچک است.

معمولا دانشجو در این دوره با سوئیچینگ شبکه، روتینگ سوئیچ ها و روترهای سیسکو، شبکه های مبتنی بر IPv6، فناوری های IP Routing، امنیت دستگاه های شبکه و اصول عیب یابی شبکه آشنا می گردد.

پس از گذراندن دوره ICND1، دانشجو سراغ دوره و آزمون ICND2 می رود که تقریبا همان مفاهیم دوره ICND1 ولی برای شبکه های میانه و WAN است. در این دوره، مباحث پیشرفته پروتکل های جهتیابی، پروتکل های سریع پایش، پروتکل های VPN، عیب یابی پیشرفته شبکه های عظیم شهری و هر مهارتی که یک تکنسین شبکه احتیاج دارد و باید کاملا مسلط باشد؛ تدریس می گردد. در دوره ICND1 این مباحث به صورت مقدماتی بیان شده و بیشتر دانشجو درگیر نصب و راه اندازی و پشتیبانی ساده از شبکه های کامپیوتری است.

اگر شما فقط آزمون دوره ICND1 را بدهید؛ به شما مدرک CCENT داده می گردد و اصولا سطح پایه مقدماتی دوره های سیسکو است.

در دوره CCNA دقیقا چه مهارت هایی آموزش می بینیم؟

دوره سیسکو سی سی ان ای می خواهد از شما یک تکنسین ماهر شبکه بسازد. شما ضمن اینکه باید روی مبانی و مفاهیم شبکه های کامپیوتری تسلط کاملی داشته باشید و با انواع مدل های لایه بندی شبکه آشنا بوده و بتوانید به طور عملی تفاوت پروتکل هایی مانند TCP و UDP را درک نموده و شبکه های IPv4 و IPv6 را تشخیص و تحلیل کنید؛ باید توانایی نصب و راه اندازی یک شبکه، پشتیبانی از شبکه و عیب یابی آن را داشته باشید.

نصب و راه اندازی روترهای سیسکو در لایه های دوم و سوم، انواع روش های کانفیگ روترها و سوئیچ های سیسکو، آدرس دهی IPv4 و IPv6، انواع پروتکل های جهتیابی مبتنی بر IP، امنیت شبکه و تجهیزات سیسکو، راه اندازی شبکه های خصوصی مجازی و مدیریت VLANها، اصول عیب یابی شبکه و تجهیزات شبکه و مقداری مبانی آشنایی با شبکه های بی سیم آموزش خواهید دید.

پس از اتمام دوره CCNA باید بتوانید صفر تا صد یک شبکه کوچم و میانه را به دست گرفته و از پس نصب و راه اندازی، نگهداری و عیب یابی تجهیزات شبکه برآیید.

شاید برایتان سوال باشد که خوب پس در دوره CCNP چه مباحثی مطرح می گردد؟ در دوره سیسکو CCNP ابتدا روی مفاهیم CCNA تاکید دوباره شده و آن ها را عمیق تر و برای شبکه های گسترده و عظیم آموزش می بینید و سپس سراغ نصب و راه اندازی شبکه های اینترپرایز کابلی و بی سیم می روید. اصول پیاده سازی معماری امنیتی سیسکو در شبکه های WAN و LAN، راه کارهای نرم افزاری سیسکو مانند SD-Access و SD-WAN و طراحی شبکه ها براساس آن ها و کلا مباحث پیشرفته مورد احتیاج برای راهبری یک شبکه بسیار عظیم در دوره CCNP تدریس می گردد.

این دوره برای آغاز جهت مهندسی شبکه و متخصص شدن در این صنعت بسیار اهمیت دارد. هرچه قدر که بتوانید اصول نصب و راه اندازی و مدیریت شبکه های سیسکو را خوب یاد بگیرید و روی آن ها تسلط داشته باشید؛ گذراندن دوره های بعدی آسان تر و شیرین تر خواهد بود و از شما یک متخصص شبکه سیسکو بهتر می سازد.

بازار کار دارندگان مدرک CCNA چگونه است و چقدر عایدی دارند؟

گفتیم که مدرک CCNA یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین مدارک IT در سراسر جهان است و طی سال های اخیر با رشد چشم گیری روبرو بوده است؛ چون همه شرکت ها، کسب وکارها و سازمان ها اعم از دولتی و خصوصی یا مقدار کوچک، میانه و عظیم به تکنسین و متخصص شبکه های کامپیوتری احتیاج دارند.

موسسه Bureau of Labor Statistics در کشور ایالات متحده پیش بینی نموده است تا سال 2024 بازار فرصت های شغلی برای متخصصین شبکه و به ویژه دوره CCNA هر سال 8 درصد رشد داشته باشد.

صنایع و حوزه های مختلف با شبکه های کامپیوتری درگیر می شوند و احتیاج پیدا خواهند کرد متخصصین شبکه CCNA را استخدام نمایند. به اسم مثال، بیمارستان ها، سیستم های حمل و نقل هواپیمایی و ریلی و شهری، صنایع سنگین و سبک، شرکت های نفت و گاز و پتروشیمی، بانک ها و موسسات اقتصادی، شرکت های ارائه دهنده خدمات به مشتریان، فروشگاه های عظیم آنلاین و هزاران کسب وکار دیگر به متخصص شبکه و امنیت شبکه احتیاج پیدا می نمایند و اینجا است که دارندگان مدارک تخصصی سیسکو مانند CCNA و CCNP در اولویت استخدام و جذب بازار کار خواهند بود.

متخصصین شبکه جزو دریافت نمایندگان بالاترین حقوق و دستمزد در سطح جهان هستند. یک متخصص CCNA به طور میانگین نزدیک به 76 هزار دلار عایدی سالیانه دارد و هرچه تجربه و سابقه کار او بالاتر برود؛ به همین مقدار هم دریافتی بیشتری خواهد داشت. بعضی از متخصصان CCNA با سابقه بالای 10 سال می توانند تا 100 هزار دلار عایدی داشته باشند.

یک مدیر ارشد شبکه میانگین حقوق 115 هزار دلاری دارد و اگر از مهارت و تجربه کافی برخوردار بوده و در سازمان عظیمی مشغول به کار گردد؛ حقوق او از این سطح هم فراتر می رود.

سایت Certification Magazine میانگین عایدی یک متخصص CCNA را در ایالات متحده 115 هزار دلار و در سراسر جهان 61.670 دلار اعلام نموده است. یک متخصص CCNA شبکه های بی سیم هم در امریکا عایدی سالیانه 118.040 دلار و در جهان 61.760 دلار دارد.

در ایران یک متخصص شبکه CCNA سیسکو می تواند برای آغاز عایدیی 8 میلیون تومانی داشته باشد ولی در ادامه و با اندکی تجربه حقوق او به بالای 12 میلیون تومان می رسد و اگر دوره CCNP را هم اخذ نموده و به مهارت های خود بیفزاید؛ حقوق او به 18 تا 20 میلیون تومان خواهد رسید.

چگونه دوره سیسکو CCNA را آموزش ببینیم؟

شما می توانید به سه روش سراغ آموزش دوره CCNA بروید و بعد در آزمون های CCNA ICND1 یا CCNA ICND2 شرکت کنید.

روش نخست که سنتی و از دیرباز رسم بوده؛ حضور در کلاس های فیزیکی موسسات آموزشی است. تقریبا این روش در سال های اخیر منسوخ شده است؛ چون هم پاندمی کرونا اجازه شرکت در کلاس های حضوری را نمی دهد و هم هزینه های رفت وآمد برای دانشجویان زیاد است. ماندن در ترافیک و شلوغی خیابان و مسایل دیگر هم باعث شد داوطلبان رغبتی به این شیوه نداشته باشند.

روش دوم، آموزش دوره CCNA از روی کتاب ها و منابع آموزش معتبر مکتوب است. کتاب هایی مانند CCENT/CCNA ICND1 100-105 و CCNA Routing and Swirching ICND2 200-105 از انتشارات سیسکو معروف هستند و معمولا دانشجویان مدارک سیسکو به آن ها مراجعه می نمایند.

همین طور، می توان به کتاب CCNA 200-301 Official Cert Guide سیسکو به اسم یکی از اشاره نمود که باز در میان دانشجویان مدارک سیسکو بسیار محبوب است.

اما همه دانشجویان اذعان دارند خواندن این کتاب ها بدون آموزش های عملی و بصری مفید واقع نمی گردد.

روش سوم که در سال های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و غالب دانشجویان از آن استقبال می نمایند؛ آموزش های ویدئویی آنلاین به همراه منابع آموزشی خوب است.

دوره هایی مانند CCNA در صورتی از شما یک تکنسین و متخصص می سازد که همراه با آموزش عملی و بصری باشد و شما بتوانید فیلم های آموزشی را چندین بار دوره نموده و از نزدیک با پیکربندی و روتینگ سوئیچ ها و تجهیزات شبکه سیسکو آشنا شوید.

شما با آموزش ویدئویی این فرصت را دارید که مباحث را مرور نموده و پای درس برترین اساتید شبکه ایران بنشینید و در صورت احتیاج یک درس را چندین بار تکرار کنید.

هر درس با یادآوری مباحث گذشته آغاز می گردد و بعد در انتها هم جمع بندی دارد تا برترین آموزشی تئوری عملی ممکن را داشته باشید.

در اینجا مهم است که شما سراغ چه منابع آموزشی بروید تا هم معتبر، مطمئن و جامع باشند و احتیاج نباشد دائم از یک سایت و موسسه سراغ سایت و موسسه دیگری بروید. در سایت فرادرس، می توایند کلیه را استفاده و ویدئوهای آموزشی را با برترین کیفیت و براساس سرفصل های استاندارد مدارک سیسکو از برترین اساتید در ایران دریافت کنید.

برای کسب آمادگی شرکت در آزمون های CCNA مهم است که از منابع آموزشی رسمی و تایید شده وب سایت سیسکو استفاده نموده باشید. در سایت فرادرس کاملا این سرفصل های رسمی سیسکو رعایت شده است و دانشجو ضمن یادگیری مهارت های راهبری شبکه های کامپیوتری، گام به گام برای شرکت در آزمون CCNA آماده می گردد.

منبع: شبکه چی

به "همه آنچه که باید درباره دوره آموزشی شبکه CCNA بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه که باید درباره دوره آموزشی شبکه CCNA بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید