همه چیز درباره عایق کاری در و پنجره خانه در زمستان

به گزارش وبلاگ ایتالیا، نزدیک شدن به فصل زمستان معمولا به این معنی است که باید بیشتر کوشش کنیم تا خانه خود را گرم نگه داریم. اگر هنوز به فکر عایق کاری در و پنجره خانه نیفتاده اید، نگران نباشید. هنوز دیر نشده است. عایق کاری اصلا کار سخت و پیچیده ای نیست. در واقع، روش های بسیاری برای عایق بندی در و پنجره ها وجود دارد که هم ساده و هم مؤثر هستند. در این مقاله، این روش ها و نکات مهمی که باید برای گرم نگه داشتن خانه در فصل سرد به آن ها توجه کنید را شرح می دهیم.

همه چیز درباره عایق کاری در و پنجره خانه در زمستان

چرا باید در و پنجره ها را عایق بندی کنیم؟

اولین سؤالی که احتمالا درباره عایق کاری در و پنجره از خود می پرسید این است که لزوم انجام دادن این کار چیست؟ چرا باید به فکر عایق بندی در و پنجره هایی باشیم که قرار است در تابستان دوباره باز شوند؟ آیا روشن کردن وسایل گرمایشی برای گرم ماندن در طول فصل سرد کافی نیست؟

واقعیت این است که گرم نگه داشتن خانه فقط با روشن کردن بخاری، شوفاژ یا سایر وسایل گرمایشی ممکن نمی گردد. برای اینکه زمستان های سرد را از سر بگذرانید، باید به فکر راه های دیگری هم باشید. مهم ترین این راه ها هم عایق کاری در و پنجره خانه در فصل سرد است. در و پنجره ای که به درستی پوشانده شده باشد، جلوی ورود بادهای سرد و سرمای استخوان سوز به فضای داخلی خانه شما را می گیرد. در حقیقت، هر اندازه که وسایل گرمایشی روشن کنید و به فکر تهیه برترین بخاری یا شوفاژ باشید، باز هم بدون عایق بندی در و پنجره ها هوای سرد را به داخل خانه راه داده اید و گرم نمی شوید.

از آن گذشته، ما برای گرم شدن از انرژی های تنوناپذیر استفاده می کنیم. هر وسیله ای که ما را در زمستان گرم می نماید، به هر حال از گاز یا برق استفاده می نماید. با عایق بندی در و پنجره ها از اتلاف گرما جلوگیری می کنید. در نتیجه، به انرژی کمتری برای گرم ماندن احتیاج خواهید داشت و مصرف انرژی خود را کاهش می دهید. در نهایت، عایق بندی در و پنجره ها به کاهش هزینه های گرمایشی شما و صرفه جویی در این هزینه ها منجر خواهد شد.

علاوه بر این، استفاده از درزگیر پنجره و روش های مختلف برای عایق کاری در و پنجره ها دمای هوا را در سرتاسر خانه شما ثابت نگه می دارد. در نتیجه، خانواده شما در زمستان سرد فضایی آرامش بخش و راحت دارند.

روش هایی برای عایق کاری در و پنجره

اندازه عایق بودن در و پنجره های خانه شما به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و سالی خانه ساخته شده بستگی دارد. در گذشته، به عایق بندی در و پنجره ها چندان توجهی نمی شد اما این موضوع در سال های اخیر به ویژه از لحاظ صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت یافته است. این روزها اغلب ساختمان ها پنجره های دوجداره دارند که به نوبه خود نوعی محافظ سرما محسوب می گردد.

متأسفانه اضافه کردن پنجره های عایق پس از ساخت وساز اولیه همواره امکان پذیر نیست و حتی گاهی هزینه های گزافی در پی دارد. اگر هم در خانه ای اجاره ای زندگی می کنید، احتمال اینکه بخواهید یا بتوانید بر عایق های حرفه ای یا نصب پنجره های دوجداره سرمایه گذاری کنید، بسیار اندک خواهد بود. در چنین شرایطی، باید به فکر عایق کاری در و پنجره ها باشید تا مدتی که در این خانه زندگی می کنید را با آرامش و راحتی بگذرانید. برای عایق بندی در و پنجره های خانه چند راه ساده و مهم وجود دارد که در ادامه آن ها را می خوانید.

1. درزها و جریان هوا را آنالیز کنید

درزها و شکاف هایی که باعث می شوند تا هوای بیرون وارد خانه گردد یا هوای گرم و مطبوع از خانه خارج گردد، باعث می شوند که کولر و بخاری شما درست کار ننمایند. در نتیجه، انرژی بیشتری مصرف می گردد که برای شما افزایش هزینه ها را در پی خواهد داشت.

اگر بخاری یا شوفاژ شما بیشتر روشن می ماند یا درجه حرارت آن را بیشتر می کنید تا کل محله را گرم کنید، هیچ فایده ای برای شما نخواهد داشت. درزگیری کردن در و پنجره ها از بیرون یا داخل خانه راهی آسان و مؤثر برای کاهش هزینه های انرژی و راحت تر بودن فضای خانه شما است.

ابتدا با استفاده از یک بخور چوبی یا شمع تمام نشتی ها و جریان های هوا در خانه را شناسایی کنید. باید این کار را قبل از آغاز عایق کاری در و پنجره برای زمستان انجام بدهید. بخور چوبی یا شمع را روشن کنید و به آرامی در امتداد تمام دیوار ها حرکت کنید. توجه داشته باشید که دود بخور یا شعله شمع به کدام سمت خم می گردد یا تغییر جهت می دهد چون نشتی در و پنجره شما همان جا است.

البته، برای این کار روش های پیشرفته تری هم وجود دارد. میکروفون های دقیقی که می توانید با آن ها صدای اطراف درزها را بشنوید یا دماسنج های مادون قرمزی که نقاط سردی که درزها ایجاد نموده اند را شناسایی می نمایند، از جمله این ابزارهای حرفه ای هستند. یک ممیز انرژی حرفه ای نیز می تواند با یاری دوربین مادون قرمز خود از هدر رفتن و افزایش گرمای خانه شما عکس بگیرد.

مکان های احتمالی نشت هوا شامل خروجی های دیوارها، ارسی و قاب های پنجره و چراغ های سقفی می شوند. به هر حال، وقتی مکان نشتی هوای گرم را پیدا کردید، باید از روشی مناسب برای عایق بندی بهره ببرید. برترین راه ها برای این کار عبارت اند از:

  • درزها و شکاف های بزرگتر که حدود 3 سانتی متر یا بیشتر هستند را می توانید با اسپری فوم پلی اورتان و یک چاقوی بتونه پر کنید.
  • از درزگیر پنجره دوجداره یا عادی برای جلوگیری از ورود هوای سرد بهره ببرید.
  • برای پر کردن شکاف پنجره ها از تفنگ سیلیکونی درزگیر یاری بگیرید.
  • از لاستیک نوارهای درزگیر کششی درست کنید و آن ها در پایین درها قرار دهید تا سرما به داخل ساختمان نفوذ نکند. ساق شلواری، آستین پیراهن یا جوراب شلواری را هم می توانید با تکه های پارچه، سنگریزه، ماسه یا برنج پر کنید و در پایین درها قرار بدهید.

2. پرده های ضخیم یا حرارتی آویزان کنید

زمانی که صحبت از اتلاف انرژی و گرم نگه داشتن خانه می گردد، پنجره ها به مهم ترین بخش از خانه تبدیل می شوند. شیشه های پنجره در مقابل هوای سرد چندان عایق نیستند و قاب آ ن ها نیز به مرور زمان فرسوده می گردد. در نتیجه، امکان اینکه هوای سرد را به داخل خانه راه دهند، بسیار است.

برای اینکه جلوی نفوذ سرما به وسیله پنجره ها را بگیرید، می توانید از پرده های ضخیم بهره ببرید. هر چه این پرده ها ضخیم تر باشند بهتر است. می توانید پرده ها را جلوی درها نیز نصب کنید تا یک لایه عایق اضافی داشته باشید. برای اینکه مجبور به خرید پرده نو نباشید، می توانید از فرش یا پارچه های ضخیم قدیمی برای پوشاندن درزها نیز یاری بگیرید.

اگر هم به فکر پرده هایی با کارایی بیشتر هستید، می توانید از پرده های حرارتی بهره ببرید. این پرده ها برخلاف پرده های عادی دارای لایه نازکی از فوم اکریلیک هستند. این فوم می تواند عایقی برای از دست رفتن گرمای خانه شما باشد و خانه شما را زیباتر و دنج تر نشانه دهد.

3. از نایلون حرارتی بهره ببرید

نایلون ها یا پلاستیک های حرارتی هم می توانند به شما در عایق کاری در و پنجره یاری نمایند. قرار دادن این پلاستیک های کاربردی در کنار پرده های حرارتی از نفوذ هوای سرد به داخل خانه شما جلوگیری می نمایند. برای آنالیز عایق شدن پنجره با این نایلون ها، روی آن ها تکه ای کاغذ بچسبانید. اگر کاغذ به جلو و عقب حرکت می نماید یعنی پنجره به اندازه کافی پوشانده نشده است.

4. درزگیر مویی نصب کنید

اگر میان درهای بیرونی خانه شما و کفپوش شکاف وجود دارد، بهتر است که از درزگیر مویی بهره ببرید. این درزگیرها سه نوع اصلی دارند که عبارت اند ازک

  • نوار درزگیر مویی؛
  • درزگیر مویی زیر درب؛
  • درزگیر مویی درب ریلی.

این درزگیرها شکاف میان درب و پاشنه را می بندند تا هوای سرد به داخل نفوذ نکند. نصب این درزگیرها بسیار ساده است. حتی بعضی از آن ها به صورت برچسبی هستند.

5. درب طوفانی نصب کنید

گاهی اوقات درزگیر مویی برای جلوگیری از ورود هوای سرد به داخل خانه کافی نیست. در چنین شرایطی، می توانید از در های طوفانی آلومینیومی، فولادی یا فایبرگلاس بهره ببرید. این درها با نگه داشتن هوای سرد در خارج از خانه به عایق بندی بهتر خانه یاری می نمایند. البته، درب طوفانی برای خانه هایی که درهای نوتر دارند، چندان مناسب نیستند. درهای نو معمولا به خوبی عایق بندی می شوند و به اضافه کردن درب طوفانی احتیاجی ندارند.

درب طوفانی برای ماه های گرم تر سال نیز عالی است. بسیاری از این درها دریچه یا پنجره ای دارند. در نتیجه، می توانید درب اصلی را باز کنید تا هوای تازه وارد خانه گردد.

6. به فکر نصب پنجره مقاوم به طوفان باشید

وقتی درهای طوفانی نصب می کنید، چرا پنجره ها را مقاوم به طوفان نکنید؟ پنجره های طوفان نه تنها به جلوگیری از نفوذ سرما یاری می نمایند، بلکه در بعضی از مواقع به اندازه پنجره های دوجداره نو با شیشه های کاربردی در هزینه ها صرفه جویی می نمایند.

پنجره های مقاوم در برابر طوفان با قاب هایی از جنس وینیل، چوب یا آلومینیوم و پنل های شیشه ای یا پلاستیکی در بازار موجود هستند. پیش از خرید آن ها باید تصمیم بگیرید که پنجره های طوفان داخلی یا خارجی را ترجیح می دهید. همه چیز به این بستگی دارد که شما چه می خواهید و کدام یک از این پنجره ها با پنجره های شما هماهنگ می شوند.

7. بادگیر شیشه نصب کنید

بادگیر شیشه ابزاری نسبتا ساده و در عین حال مؤثر برای عایق کاری در و پنجره است. این نوارها از نفوذ هوای سرد از شکاف های زیر پنجره به داخل خانه شما جلوگیری می نمایند. بادگیرهای شیشه از مواد عایقی مانند فوم یا الیاف پلی استر پر شده اند و در امتداد پایین پنجره قرار می گیرند.

بادگیر شیشه جریان هوای سرد را مسدود می نماید و به شما یاری می نماید تا خانه ای با دمای راحت داشته باشید. به علاوه، اتلاف انرژی را کاهش می دهند و هزینه گرمایشی خانه شما را کمتر می نمایند. از آن گذشته، این بادگیرها به راحتی ساخته یا خریداری می شوند و راه حلی ارزان هستند.

8. سوراخ ها و درزها را با فوم سایلنت بپوشانید

احتمالا موقع عایق کاری در و پنجره به شکاف ها و درزهای دیگری که در خانه وجود دارند، فکر نمی کنید. لوله های زیر سینک یا روشویی نیز شکاف هایی دارند که ممکن است مقداری هوای سرد را به داخل خانه راهنمایی نمایند. اگر این شکاف قابل مشاهده باشد یا انگشت تان میان لوله و دیوار جای می گیرد، باید متوجه شوید که مسئله ای وجود دارد.

ساده ترین راه برای پوشاندن این درزها استفاده از اسپری فوم پلی اورتان است. درزهای در و پنجره ها و شکاف های موجود روی دیوارها را اسپری کنید و اجازه بدهید تا به اندازه درز دیوار منبسط گردد.

9. از نایلون حباب دار بهره ببرید

اگر برای عایق کاری در و پنجره دیر شده و یخ بندان آغاز شده است، پنجره ها را با نایلون حباب دار بپوشانید. نایلون های حباب دار چندان زیبا نیستند و نمی توانند همواره پنجره ها را عایق نگه دارند. با این حال، ارزان ترین و سریع ترین راهی که دارید همین است.

نایلون هایی با حباب های بزرگتر انتخاب کنید و آن ها را طوری برش دهید که پنجره را بپوشانند. سپس، شیشه های پنجره را مرطوب کنید و حباب های نایلون را روی شیشه مرطوب قرار دهید. این کار دید پنجره شما را محدود می نماید اما نور همچنان از پوشش حبابی عبور می نماید تا فضای خانه شما روشن بماند.

10. شیشه عایق نصب کنید

اگر قاب پنجره شما هنوز شرایط خوبی دارد، می توانید شیشه آن را شیشه عایق عوض کنید. واحدهای شیشه ای عایق از دو شیشه نازک درست شده که با گازی بی اثر از یکدیگر جدا شده اند. این جداسازی جریان هوای گرم را در داخل و خارج از خانه پخش می نماید تا پنجره بیشتر عایق گردد.

کلام آخر

منطقی است که برای آماده شدن برای فصلی سرد، عایق کاری را از داخل خانه آغاز کنید. با وجود این، باید اطراف فضای بیرونی خانه را هم عایق بندی کنید. در اطراف خانه بچرخید و درزهای در و پنجره ها و دیوارها را آنالیز کنید. با استفاده از یک درزگیر یا تفنگ تزریق درزگیر تمام شکاف هایی که در اطراف دیوارها، درها و پنجره ها وجود دارند را بپوشانید. درزگیرهای قدیمی که کارایی خود را از دست داده اند را هم با درزگیرهای نو جایگزین کنید. از این راه، مطمئن می شوید که هوای سرد به هیچ وجه به داخل خانه نفوذ نخواهد کرد.

در این مقاله، درباره اهمیت عایق کاری در و پنجره در فصل سرد شرح دادیم. در ادامه نیز 10 روش از برترین روش ها برای عایق کاری را شرح دادیم. نباید فراموش کنید که عایق بندی در و پنجره به شرطی مفید خواهد بود که در کنار روش های دیگر به کار رود. به طور مثال، نباید از پوشاندن کانال های کولر و دریچه های هوا غافل شوید. دودکش ها را هم باید آنالیز کنید تا تهویه هوا را به شکلی مناسب انجام دهند. در این صورت، می توانید با خیالی راحت زمستانی سرد را در گرمای خانه سپری کنید.

منبع: HowToGoSolar

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره عایق کاری در و پنجره خانه در زمستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره عایق کاری در و پنجره خانه در زمستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید