همه چیز درباره ماداگاسکار

به گزارش وبلاگ ایتالیا، زمانی که نام تور ماداگاسکار به میان می آید بسیاری از افراد به یاد انیمیشن معروفی به همین نام می افتند. داستان چهار دوست از حیوانات باغ وحش نیویورک که از آنجا فرار می کنند و به شکل اتفاقی به ماداگاسکار می رسند. ماداگاسکار نه تنها همیشه مکانی مجذوب کننده برای فیلمسازان بوده؛ بلکه همیشه برای افراد اهل سفر نیز مقصدی رؤیایی به شمار می رفته است. ماداگاسکار با درخت های معروف بائوباب خود جلوه ای از طبیعت بی نقص را به نمایش می گذارد که دیدن آن برای هر فردی آرزوست. سفر به ماداگاسکار برای افرادی که می خواهند طبیعتی بکر را از نزدیک لمس کنند توری خاص خواهد بود. اما پیش از انتخاب این تور باید نکات بسیاری را درباره جغرافیای این منطقه، قیمت تور ماداگاسکار و شرایط تور ماداگاسکار 1402 بدانید که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

همه چیز درباره ماداگاسکار

جزیره ماداگاسکار در کجاست؟

جزیره ماداگاسکار در سواحل جنوب شرقی آفریقا واقع شده و پس از جزایر گرینلند، گینه نو و بورنئو چهارمین جزیره بزرگ دنیا است. ماداگاسکار در حدود 400 کیلومتری قاره آفریقا قرار گرفته؛ اما بیشتر جمعیت آن را مردم اندونزیایی تشکیل می دهند. اهالی ماداگاسکار خود را آفریقایی نمی دانند؛ اما به دلیل ارتباط مستمر افریقا با فرانسه (به دلیل حکومت استعماری سابق) پیوندهای سیاسی، مالی و فرهنگی خود را با کشورهای فرانسوی زبان غرب آفریقا توسعه داده اند.

در مورد پوشش گیاهی و حیوانات ساکن در این جزیره می توان گفت که به نسبت آفریقای مجاور بسیار متفاوت و منحصر به فردتر می باشد. اکولوژی خاص این جزیره باعث معروفیت این جزیره به عنوان قاره هشتم در دنیا شده است.

ماداگاسکار از سه ناحیه طولی موازی تشکیل شده که شامل فلات مرکزی، نوار ساحلی در شرق، و منطقه فلات ها و پست در غرب می گردد.

مرکز ماداگاسکار آنتاناناریوو است و رده چهارم را در میان مرکز بزرگ ترین جزایر دنیا به خود اختصاص می دهد.

آب و هوای ماداگاسکار

سفر به ماداگاسکار به طور معمول در زمان های خاصی از سال تجربه می گردد. به صورت کلی ماداگاسکار دارای دو فصل است؛ یعنی هوا یا در آن گرم است یا خنک. از ماه نوامبر تا آوریل ماداگاسکار هوای بسیار گرمی دارد و فصل خنک این کشور ماه می تا اکتبر را شامل می گردد.

آب وهوای ماداگاسکار تحت تأثیر بادهای یک جهته مرطوب جنوب شرقی و بادهای موسمی شمال غربی که در سرتاسر فلات مرکزی می وزند، قرار گرفته است. بادهای 120 روزه در کل سال می وزند و در ماه می تا اکتبر در قوی ترین حالت خود هستند. سواحل شرقی که در معرض این باد قرار دارند بارندگی سالانه بالایی نزدیک به 150 اینچ دارند. زمانی که بادها از فلات عبور می کنند کمی از رطوبت خود را از دست می دهند. این مسئله باعث می گردد که در فلات تنها نم نم باران و مه رخ دهد و غرب فلات در سایه بارانی خشک رها گردد. این شرایط جنوب غربی ماداگاسکار را تقریباً خشک و بیابانی می کند که خشکی آن از طریق جریان سرد دریا تشدید می گردد.

بادهای موسمی که باعث بارش باران در سواحل شمال غربی ماداگاسکار و فلات می شوند در فصل گرم و مرطوب اهمیت بیشتری پیدا می کنند. باد به صورت مایل به سمت ساحل غربی می وزد و باعث میزان ماز طریقی از بارندگی در این ناحیه می گردد؛ اما جنوب غربی همچنان خشک باقی می ماند.

ماه جولای یا تیر خنک ترین ماه و دسامبر گرم ترین ماه در ماداگاسکار است. هرچه در ارتفاعات به سر ببرید دما نیز کاهش می یابد و دما در سواحل شمال غرب بیشترین و در فلات کمترین میزان را دارد.

از دیگر ویژگی های آب وهوای این منطقه طوفان های استوایی است. آنها کمی دورتر از اقیانوس هند و در ماه های دسامبر تا مارس تشکیل می شوند و به سمت ساحل شرقی می وزند. باران های سیل آسا و سیل های ویرانگر در نتیجه این طوفان های استوایی شکل می گیرند.

زندگی جانوری و پوشش گیاهی در ماداگاسکار

درگذشته بیشتر جزیره ماداگاسکار پوشیده از جنگل های همیشه سبز بوده است. در حال حاضر جز در باتلاق شرقی و در بخش های پراکنده ای از غرب اندکی از این جنگل ها به جای مانده است. فلات ماداگاسکار امروزه پوشش خود را ازدست داده و دچار فرسایش شده است. دلایلی همچون به دست آوردن سوخت، پاک سازی مزارع برنج، تهیه مصالح ساختمانی و صادرات الوار به کشورهای دیگر از علل این جنگل زدایی بوده هستند.

حدود 7 تا 8 جزیره از علف های چمنزار، بامبو و درختان بسیار نازک پوشیده شده اند. در برخی نواحی نیز درختانی همچون کاج، نی زار و نخل نیز دیده می گردد. در بخش جنوب جزیره که بافتی خشک دارد درختان خوار، بائوباب کوتوله، کاکتوس های غول پیکر و... چشم ها را به خود خیره می سازند.

به دلیل انزوای جزیره بسیاری از پستانداران اولیه جانورشناسی زنده مانده اند و به شکل های منحصربه فردی مراحل تکامل را طی کرده اند. حدود40 گونه از لمورها حیوانات بومی ماداگاسکار هستند. چندین جوجه تیغی حشره خوار منحصربه فرد مانند تنرک نیز در این جزیره تکامل یافته اند. حیوانات دیگری که در تور ماداگاسکار جلب توجه می کنند آفتاب پرست هایی با میزان های مختلف هستند.

پرندگان در جزیره ماداگاسکار تنوع بسیاری دارند. شما می توانید پرندگانی همچون حواصیل، کبک، فلامینگو، فاخته، مرغ دریایی، کبوتر و... را در این جزیره مشاهده کنید. در این مکان حدود 800 گونه پروانه های ماداگاسکار و انواعی از عنکبوت ها نیز وجود دارند. تنها حیوانات بزرگ و خطرناک ماداگاسکار کروکدیل ها هستند که در رودخانه ها زندگی می کنند. مارها از جمله مار دو (do) 3 تا 4 متر طول دارند؛ اما خطری برای اطرافیان ایجاد نمی کنند.

در آب های این جزیره ماهی هایی همچون تیلاپیا، قزل آلای رنگین کمان و باز سیاه دیده می گردد. به صورت کلی ماهی ها و سخت پوستان دریایی در سواحل و تالاب ها و همچنین برخی از نهرها که در ارتفاعات قرار دارند زندگی می کنند. ماهی تن، ساردین، خرچنگ، میگو و صدف از آن جمله اند. ماهی کولاکانت (coelacanth) که به فسیل زنده نیز مشهور است و گمان می کردند که میلیون ها سال است منقرض شده در آب های ساحلی ماداگاسکار دیده می گردد.

مردم ماداگاسکار

نزدیک به 1300 سال است که در ماداگاسکار انسان ها سکونت دارند. زبان و فرهنگ مردم ماداگاسکار ریشه های اندونزیایی دارد اما نمی توان شواهدی پیدا کرد که نشان دهد اولین مهاجران به این سرزمین چه کسانی بوده اند. بسیاری عقیده دارند اولین مهاجران، مردم اندونزی بودند و بعدها افراد آفریقایی در نتیجه مهاجرت و تجارت برده به این منطقه وارد شدند. بسیاری نیز عقیده دارند که جمعیت این جزیره در نتیجه سفرهای متعددی بوده که در امتداد سواحل هند، شبه جزیره عربستان و آفریقا اجرا شده و به همین دلیل جمعیتی که در جزیره ساکن بوده مخلوطی از چند کشور بوده است.

شواهد بسیاری نیز نشان می دهند که مهاجران آفریقایی عرب، هزار سال قبل از میلاد در این جزیره اسکان داشته اند. همچنین شواهد کمی در مورد تأثیر هند در کلمات مورداستفاده مردم دیده می گردد؛ هرچند هیچ نشانه ای از هندوئیسم در فرهنگ مالاگاسی وجود ندارد. اسلام سنی نیز در افراد محلی ساحلی بعدها دیده شده است. در رستوران های ماداگاسکار می توانید خوراکی های عجیب ماداگاسکار که آمیزه ای از فرهنگ ملل مختلف هستند را نیز پیدا کنید.

زبان مردم ماداگاسکار

بیشتر ساکنان ماداگاسکار به زبان ملی مالاگاسی صحبت می کنند. این زبان با الفبای لاتین نوشته می گردد. زبان مالاگاسی نسخه استاندارد شده یک زبان استرالیایی به نام مرینا است. انواع مختلفی از زبان مالاگاسی وجود دارد که همه آنها قابل درک هستند. زبان فرانسه نیز در این کشور به صورت گسترده صحبت می گردد و به شکل رسمی مورد تایید است. صحبت به انگلیسی نیز در میان مردم رایج است و استفاده از آن روبه افزایش می باشد.

شگفت انگیزترین دیدنی های جزیره ماداگاسکار

حال که با ویژگی های کلی جزیره ماداگاسکار آشنا شدید شاید بخواهید برای سفر به ماداگاسکار از نقاط دیدنی این جزیره بیشتر بدانید. تور این کشور به طور معمول شامل بازدید از منطقه ها توریستی مشخصی است که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می کنیم:

مرکز ماداگاسکار آنتاناناریوو (Antananarivo)

آنتاناناریوو یکی از زیباترین نقاطی است که می توانید از آنجا بازدید کنید. قصر ملکه در مرکز جزیره، و تپه مرتفع آمبوهیمانگا (Ambohimanga) در 24 کیلومتری مرکز که محل استقرار قصر سلطنتی است از مهم ترین دیدنی های این ناحیه هستند.

باغ تسیمبازازا (Tsimbazaza)

اگر به گیاه شناسی و جانورشناسی علاقه مندید این باغ محلی مناسب برای وقت گذرانی شما می باشد. این باغ بهترین مجموعه حیات وحش مالاگاسی را در خود گردآورده است. چندین گونه منحصربه فرد ماداگاسکار که در هیچ کجای دنیا قابل مشاهده نیستند در این مکان به نمایش گذاشته شده اند.

دهکده ایفاتی (Ifaty)

افراد علاقمند به آرامش و دورشدن از زندگی شهری حتماً باید به دهکده ایفاتی سر بزنند. در این دهکده فعالیت هایی همچون غواصی، ماهیگیری و شنا در دسترس هستند و می توانید سرگرمی های جدیدی را تجربه کنید. درون این جزیره منطقه ای بیابانی قرار گرفته است که جنگل های خاردار آن معروف هستند. گردشگران می توانند درختان بسیار زیبا و عجیب بائوباب را که 11 گونه آن در ماداگاسکار وجود دارد مشاهده کنند.

خیابان درختان بائوباب (Avenue of the Baobabs)

خیابان درختان بائوباب به منطقه ای گل آلود بین نواحی مورونداوا و بلونی سیریبیهینا در غرب ماداگاسکار گفته می گردد. در این مسیر دسته ای از درختان بائوباب قرار گرفته اند. این درختان را که نماد ماداگاسکار هستند درخت زندگی می نامند؛ زیرا در فصل بارش آب زیادی را در بدن خود ذخیره می کنند تا در فصل خشک قادر به میوه دادن باشند. عمر این درختان بیش از 800 سال است و امروزه تنها مهم ترین و قدیمی ترین درختان بائوباب از جنگل زدایی ها جان سالم به در برده اند و قابل مشاهده هستند.

بازدید از ماداگاسکار؛ سفری به طبیعتی کهن و بکر

تور ماداگاسکار 1402 می تواند یکی از تورهای به یادماندنی برای افرادی باشد که می خواهند زیبایی های گیاهی و حیوانی مسحورکننده دنیا را در کنار یک فرهنگ سنتی مشاهده کنند. دیدنی های ماداگاسکار آن قدر زیادند که تور بازدید از این ناحیه 17 روز زمان می برد.

این تور شامل گشت داخل شهر آنتاناناریوو، مسیر رود سیریبینا، آبشار زیبای نوسینومپلا، پارک ملی بمارا، پارک ملی و محل حفاظت درختان بائوباب و... است. اگر می خواهید عضوی از این تور باشید می توانید برای اطلاع از قیمت تور ماداگاسکار و شرایط جزئی تر آن با آژانس وبلاگ ایتالیا ارتباط بگیرید. قدم زدن در میان درختان زندگی و مسحور عظمت آنها شدن می تواند تا همیشه در خاطرتان باقی بماند.

منبع: دالاهو

به "همه چیز درباره ماداگاسکار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره ماداگاسکار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید