پیش لرزه یا زلزله کوچک؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، ظهر روز گذشته مرکز لرزه نگاری کشور از وقوع یک زمین لرزه به بزرگی 9/ 3 ریشتر در محدوده شمال غربی شهر دماوند در مجاورت تهران و در 10 کیلومتری از مرکز این شهر رخ داد.

پیش لرزه یا زلزله کوچک؟

علی بیت اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت وگو با دنیای اقتصاد با بیان اینکه جانمایی مرکز این زلزله روی نقشه گسله های کشوری نشان می دهد که این زلزله روی گسل مشاء اتفاق افتاده است، گفت: گسل مشاء یکی از گسل های لرزه زای کشور است که اتفاقا از دره ای به همین نام عبور می کند که به واسطه ویلاسازی ها و تغییرکاربری های گسترده به یکی از کانون های جمعیتی در اطراف تهران تبدیل شده است. به گفته وی، کانون این زلزله از شهر رودهن که یکی دیگر از مراکز جمعیتی اطراف گسل مشاء است 13 کیلومتر و از آبعلی نیز 7کیلومتر بوده و به نوعی به این محدوده های جمعیتی نیز نزدیک بوده است. وی با بیان اینکه در سال های گذشته نیز زلزله های متعددی در این نواحی از اطراف تهران به ثبت رسیده است، گفت: در پی زلزله ای که دیروز در ساعت 13:48رخ داد نیز، یک زمین لرزه دیگر به بزرگی 5/ 2ریشتر ساعتی بعد به وقوع پیوست. بیت اللهی اعلام نمود: اگر روند لرزه های زمین در این نواحی را همین دو رخداد تلقی کنیم، می توان گفت زلزله اصلی همان زمین لرزه اول بوده و سپس پس لرزه کوچک تری اتفاق افتاده تا به جامانده انرژی زمین نیز تخلیه گردد.

وی در عین حال تاکید نمود: برای اظهارنظر دقیق تر مبنی بر اینکه آنچه اتفاق افتاده است، پیش لرزه بوده یا زلزله و پس لرزه بعد از آن، ضروری است رخدادهای چند ساعت آینده نیز دنبال و در ارزیابی نهایی لحاظ گردد؛ کما اینکه نمی توان به طور قطع ادعا کرد با وقوع زلزله های کوچک انرژی زمین به طور کامل تخلیه شده و دیگر زلزله بزرگ تری رخ نخواهد داد.مثال نقضی که بیت اللهی به آن اشاره نمود نیز زلزله کرمانشاه بوده که طی آن پس از وقوع چند زلزله کوچک، زمین لرزه اصلی با بزرگی به مراتب بیشتر رخ داد. بنابراین نمی توان به طور قطع ادعا کرد که لرزش های کوچک پیش لرزه بوده یا یک زلزله کوچک اتفاق افتاده و با وقوع پس لرزه یا پس لرزه های بعدی، پرونده آنها به طور کامل بسته می گردد.

منبع: فرارو

به "پیش لرزه یا زلزله کوچک؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش لرزه یا زلزله کوچک؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید