چمن طبیعی یا مصنوعی، انتخاب با شماست

به گزارش وبلاگ ایتالیا، انتخاب از میان چمن طبیعی یا چمن مصنوعی به هر منظور که باشد، می تواند برای بسیاری چالش برانگیز باشد. چمن طبیعی گزینه ای بسیار وسوسه کننده است ولی خب دردسر های حفظ و نگهداری همیشگی از آن، شک و تردید زیادی را به کاربر القا می نماید.. از طرفی هم چمن مصنوعی پایداری و ماندگاری بالایی دارد و می تواند جایگزین مناسبی برای چمن طبیعی باشد. از طرفی هم چمن مصنوعی آن حس طراوت و تازکی را در خود ندارد.

چمن طبیعی یا مصنوعی، انتخاب با شماست

امروزه در بسیاری از کشورها استفاده از چمن به عنوان یک ابزار مناسب برای زیباسازی چهره خشک و بی روح زندگی شهری متداول شده است. چمن طبیعی بدون شک تأثیرات مثبت زیادی بر جعبه های مختلفی از زندگی شهرنشینان در مقیاس های مختلف دارد. با این وجود تمامی این مزایا به راحتی به دست نخواهند آمد. کاشت چمن طبیعی و حفظ و نگهداری از آن چالش برانگیز و زمان بر و از همه مهم تر هزینه های زیادی را نیز در پی دارد. با این وجود آیا استفاده از چمن مصنوعی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر؟ آیا می توان چمن مصنوعی را جایگزین شایسته و کاملی برای چمن طبیعی دانست؟ برای پاسخ دادن به این پرسش ها با ما همراه باشید.

چمن مصنوعی چیست؟

با پیشرفت فناوری بشر در کوشش برآمد تا بتواند محصولی را ایجاد کند که بتوان با هزینه های کمتر فضای سبز را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار داد. چمن های مصنوعی از فیبرهای مصنوعی ساخت دست انسان که شباهت زیادی به چمن دارند ساخته شده اند. چمن مصنوعی برای اولین بار در سال 1966 در اولین استادیوم چند منظوره سرپوشیده آسترودوم هیوستون در ایالات تگزاس آمریکا مورد استفاده نهاده شد. البته نصب چمن مصنوعی در ولی این استادیوم چندان هم انتخاب و به اختیار آن ها نبود. مسئولان این استادیوم در آغاز مسابقات آن طور که باید نتوانستند یک چمن طبیعی خوب را در استادیوم نصب نمایند و پس از خاتمه نیم فصل اول مسابقات ورزشی آغاز نیم فصل دوم، کیفیت چمن طبیعی آن قدر بد بود که کاملاً بلااستفاده بود. از این رو مسئولان استادیوم به ناچار تصمیم به استفاده از چمن مصنوعی در زمین استادیوم گرفتند. چمن مصنوعی امروزه در کاربردهای متنوع با ابعاد مختلفی از چند متر تا چند هزار متر مورد استفاده قرار می گیرد.

چمن مصنوعی چگونه ساخته می گردد؟

به طور کلی در ساخت چمن های مصنوعی از 3 ماده مختلف تحت نام های نایلون، پلی پروپیلین و پلی اتیلن استفاده می گردد که در ادامه مختصر توضیح داده شده اند.

نایلون

نایلون یک ماده بسیار مستحکم است و الیاف و رشته های بسیار سخت و محکمی را در چمن فراوری می نمایند. از این رو حتی تحت فشارهای زیاد نیز شکل طبیعی خود را حفظ می نماید. علاوه بر این، نایلون مقاومت حرارتی بالایی دارد و در حرارت های بالا پایداری و شکل خود را از دست نمی دهد. نایلون از میان مواد سازنده چمن مصنوعی پرهزینه ترین آن ها نیز به شمار می رود.

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن نسبت به نایلون هزینه های کمتری را در بر خواهد داشت. این ماده بافت ریزتری دارد و از همین رو ظاهری واقع گرایانه تر دارد. با این همه این ماده مقاومت حرارتی، استحکام و حالت ارتجاعی کمتری دارد. در حرارت های بالا رشته های چمن ساخته شده از پلی پروپیلن تغییر شکل خواهند داد و ظاهری غیرعادی به خود می گیرند.

چمن های مصنوعی ساخته شده با استفاده از پلی پروپیلن علاوه بر هزینه پایینی که دارند، با توجه به نرم بودن، سبک وزن بودن و منعطف بودن گزینه مناسبی برای استفاده از آن در حیاط خانه ها و زمین های بازی بچه ها است.

پلی اتیلن

پلی اتیلن بیشترین شباهت ممکن را به چمن های طبیعی دارد و از همین رو انتخاب مناسبی برای جایگزینی چمن طبیعی است. پلی اتیلن رنگ سبز ایده آل و لمس نرم دارد و در عین حال از حالت ارتجاعی بسیار خوبی برخوردار است. این نوع از چمن مصنوعی اگر با نایلون به عنوان ماده پرنماینده بین فضای بین چمن ها ترکیب گردد از استحکام و کیفیت به مراتب بهتری برخوردار خواهد شد.

انواع چمن مصنوعی

بر اساس ویژگی های ساختاری و ترکیبی، دسته بندی های مختلفی در مورد چمن های مصنوعی ارائه شده است. در کل می توان دسته بندی چمن های مصنوعی را در موارد زیر خلاصه کرد:

دسته بندی بر اساس مواد سازنده

  1. نایلون
  2. پلی اتیلن
  3. پلی پروپیلن

دسته بندی بر اساس ارتفاع

  1. کوتاه
  2. متوسط
  3. بلند

دسته بندی بر اساس کاربرد

  1. زمین های بازی
  2. مجموعه های ورزشی
  3. حیاط خانه ها
  4. زمین مخصوص گلف
  5. بالکن و تراس

دسته بندی بر اساس بر اساس رنگ

  1. سبز
  2. رنگ های درخشان
  3. آبی

دسته بندی بر اساس ویژگی های خاص

  1. مقاومت در برابر اشعه فرابنفش
  2. دارای اورتان
  3. دارای فیبر هایی با حداقل قابلیت جذب نمایندگی
  4. مقاوم در برابر سرما و گرما
  5. نسوز و اشتعال ناپذیر
  6. رنگارنگ
  7. مشبک
  8. ضد لک

انواع چمن طبیعی

بر اساس کاربرد و همچنین شرایط آب و هوایی نیز چمن های طبیعی مختلفی در دسترس هستند. بر اساس کاربرد می توان چمن طبیعی را در دو دسته چمن های لوکس و چمن های کاربردی قرار داد. چمن های لوکس دارای برگ های ظریف، کیفیت بالا و ظاهری جذاب هستند که احتیاج به مراقبت و توجه فراوان دارند. چمن های کاربردی نسبت به چمن های لوکس مقاوم تر بوده و دارای برگ های پهن تری هستند و مسلماً از زیبایی کمتری برخوردار هستند. این چمن به مراقبت کمتری احتیاج دارد.

بر اساس شرایط آب و هوایی می توان دو دسته کلی چمن های گرمسیری و تمنای سر سیری را برای چمن طبیعی در نظر گرفت. از چمن های گرمسیری می توان به چمن های برمودا، آفریقایی، زویسیا، فلوراتام و ژاپنی اشاره نمود. چمن های سردسیری نیز می توان به چمن های لولیوم، فستوکای کوتاه، بنت، چمن آبی کنتاکی، رایگرس و فستوکای بلند اشاره نمود.

مزایا و معایب چمن مصنوعی

از مهم ترین مزایای چمن مصنوعی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. هزینه های پایین به خصوص در مراحل آماده سازی، حفظ و نگهداری
  2. عدم احتیاج به آبیاری و متعاقباً زهکشی
  3. عدم احتیاج به کود دهی، سم پاشی و هرس
  4. استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف و دائمی بودن
  5. مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی و هرگونه فشار وارده
  6. طول عمر بالا

از معایب چمن مصنوعی نیز می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. هزینه های اجرای بالاتر نسبت به چمن مصنوعی در کاربردهای در مقیاس وسیع و حرفه ای
  2. بالا بردن دمای محیط همزمان با افزایش دمای هوا
  3. در صورت وارد آمدن آسیب به آن می تواند هزینه های بالایی به دنبال داشته باشد.

مزایا و معایب چمن طبیعی

از جمله مزایای استفاده از چمن طبیعی می توان موارد زیر را نام برد:

  1. فراوری اکسیژن و یاری به بهبود کیفیت هوای محیط اطراف
  2. بهبود کیفیت و حاصلخیزی خاک
  3. یاری به خنک سازی محیط اطراف
  4. جلوگیری از فرسایش خاک
  5. کاهش میزان فاضلاب با افزایش نفوذ آب باران به درون خاک

معایب استفاده از چمن طبیعی را نیز می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  1. هزینه بالای اجرا و حفظ و نگهداری چمن طبیعی که برای نمونه می توان به هزینه های زیرساخت، آبیاری و زهکشی کود دهی و سم پاشی اشاره نمود.
  2. پر زحمت بودن و همیشگی بودن حفظ و نگهداری از چمن طبیعی
  3. حساس به تغییرات آب و هوایی و دائمی نبودن آن
  4. مصرف بسیار بالای آب
  5. محدودیت طول مدت استفاده در زمین های مجموعه های ورزشی

جمع بندی

چمن طبیعی یا مصنوعی؟ مسلما چمن مصنوعی تحت شرایط خاصی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای چمن طبیعی باشد ولی نمی توان آن را به طور کامل جایگزین چمن طبیعی کرد. چمن طبیعی هر معایبی نیز که داشته باشد که ما را وادار به استفاده از چمن مصنوعی کند، باز هم مزایایی دارد که تنها می توان در چمن های طبیعی آن ها را یافت.

به طور کلی برای استفاده از چمن مصنوعی باید شرایط آب و هوایی، شرایط زمین نیز بودجه ای که در اختیار دارید را مد نظر قرار دهید. چمن های مصنوعی را می توان شرایط آب و هوایی مختلف به کار بست. با توجه به این که چمن مصنوعی احتیاجی به آبیاری ندارد برای مناطق گرم و خشک بسیار مناسب هستند.

منبع: ویکی ساختمان

به "چمن طبیعی یا مصنوعی، انتخاب با شماست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چمن طبیعی یا مصنوعی، انتخاب با شماست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید