کتاب های تالیفی درباره حماسه 9 دی بیشتر جمع آوری متون روزنامه نگارانه است، تحقیق و پژوهش از منظر تاریخ و جامعه شناسی

به گزارش وبلاگ ایتالیا، دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگاران درباره تالیف حماسه 9 دی از منظر تاریخ اجتماعی گفت: هر پدیده ای که بخش قابل توجهی از جامعه به نوعی با آن درگیر شوند، حتما این ضرورت را دارد در قالب کتاب جاودانه گردد. حال آن که اگر این پدیده رویداد مبارکی است می تواند در قالب های مختلف از جمله هنر، ادبیات (شعر و داستان) تا تاریخ و حتی جامعه شناسی مورد آنالیز قرار بگیرد و احیانا درباره آن حماسه سرایی گردد، اما اگر پدیده مبارک و خاصی نباشد، حداقل درباره تاثیرگذاری آن درباره بخشی از جامعه ضرورت دارد که از منظر تاریخی و جامعه شناسی مورد کند و کاو قرار بگیرد.

کتاب های تالیفی درباره حماسه 9 دی بیشتر جمع آوری متون روزنامه نگارانه است، تحقیق و پژوهش از منظر تاریخ و جامعه شناسی

او اضافه نمود: چون حداقل تاریخ همین گونه نوشته می گردد. در واقع روایت هایی که بر بخش قابل توجهی از جامعه تاثیر می گذارد، 9 دی این ویژگی را دارد و حتی به واسطه این که حرکتی بود از جانب ملت ایران برای مقابله با دخالت بیگانه درباره امور داخلی کشور. در واقع این حرکت دست رد ملت ایران بر سینه قدرت های بیگانه که دوست داشتند وارد مسائل ما بشوند و در امور داخلی ما دخالت نمایند. از این نظر می توانیم این رویداد را در زمره حوادثی قرار بدهیم که علاوه بر آنالیز تاریخی و جامعه شناسانه می توان حتی در حوزه ادبیات هم به آن ورود کرد و از این نظر قابل آنالیز در حوزه کتاب هم هست.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره نقد و آنالیز کتاب هایی که تا کنون درباره حماسه 9 دی به چاپ رسیده است، عنوان نمود: چند کتاب در این رابطه مشاهده کردم که به نظرم بیشتر کتاب های ژورنالیستی هستند، به عبارتی جمع آوری متون ژورنالیستی به شمار می آیند. در حالی که کتاب ها در این رابطه باید از عمق بیشتری برخودار باشند، ضمن این که احتیاج است مدتی از این رویداد بگذرد تا با شناخت و درک بیشتری به آنالیز اسناد و روایت های متفاوت درباره آن رویداد پرداخت تا منجر به تحقیق و تالیف بهتر و اصولی تری بگردد. کارهایی که من تا کنون دیدم کارهای مستحکم و قوی نبودند و بیشتر جمع آوری متون روزنامه نگارانه است.

محمدصادق کوشکی درباره تقویت زمینه تحقیق و تالیف اظهار کرد: اگر برنامه ای درباره نقد و آنالیز کتاب هایی که درباره حماسه 9 دی تا امروز تالیف شده است، برگزار گردد، یاری می نماید تا در این موضوع کتاب های دقیق تر و قوی تری تالیف گردد. به شرطی که نشست های نقد و آنالیز تخصصی باشد تا آثار زیر ذره بین نقد قرار بگیرند و کم و کاستی ها شناسایی شوند و پژوهشگران بدانند ضعف ها و قوت ها کجاست بعد به تحقیق و تالیف روی بیاورند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب های تالیفی درباره حماسه 9 دی بیشتر جمع آوری متون روزنامه نگارانه است، تحقیق و پژوهش از منظر تاریخ و جامعه شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب های تالیفی درباره حماسه 9 دی بیشتر جمع آوری متون روزنامه نگارانه است، تحقیق و پژوهش از منظر تاریخ و جامعه شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید