به گزارش وبلاگ ایتالیا، خبرنگاران: محققان طی یک دوره سه ماهه صدها هزار نفر را برای یافتن آنتی بادی یا همان پادتن ویروس SARS-CoV-2 آزمایش کردند و دریافتند که این پادتن ها با گذشت زمان و طی چند ماه به مرور کاهش می یابند.

به گزارش وبلاگ ایتالیا به نقل از ایسنا، محققان بریتانیایی می گویند سطح آنتی بادی های فراوری شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به کروناویروس جدید ممکن است ماه ها پس از بروز عفونت اولیه به طور قابل توجهی کاهش یابد.

این مطالعه با آزمایش صدها هزار نفر دارای سابقه ابتلا به کووید-19 و رصد آنتی بادی ها در بدن آنها طی سه ماه دریافت که سطح آنتی بادی ها در بدن آنها کاهش می یابد و سوالاتی را در خصوص مصونیت طولانی مدت در برابر کووید-19 ایجاد کرد.

اکنون ماه ها است که محققان از آزمایش آنتی بادی(پادتن) برای فهمیدن نحوه انتشار ویروس کرونا در جمعیت های مختلف استفاده می نمایند. آنتی بادی های ضد ویروس که با آزمایش قطره خون (مانند آزمایش قند خون) قابل تشخیص هستند، می توانند به طور موثر نشان دهند که آیا شخصی تا به امروز به کووید-19 آلوده شده است یا خیر.

تحقیقات جدید 365 هزار و 104 بزرگسال را در سه مرحله آزمایش بین ماه های ژوئیه و سپتامبر مورد آزمایش قرار داد. در طول دوره مطالعه بیش از 17 هزار نفر از نظر آنتی بادی کروناویروس مثبت بودند و 30 درصد از افراد با عفونت بدون علامت روبرو شدند.

محققان دریافتند که سطح آنتی بادی ها در هر یک از سه مرحله آزمایش کاهش یافته است و از شش درصد در مرحله اول به 4.4 درصد در آخرین مرحله رسید.

محققان می گویند بیشترین افت آنتی بادی در افرادی اتفاق افتاده است که سابقه تایید شده ابتلا به کووید-19 را نداشتند. این نشان می دهد که آنتی بادی ها ممکن است در موارد ابتلای خفیف بدون علامت، در مقایسه با کسانی که شدیدتر مبتلا می شوند، با سرعت بیشتری کاهش یابد.

هلن وارد یکی از نویسندگان این مطالعه جدید شرح می دهد: این مطالعه بسیار گسترده نشان داده است که نسبت افراد با آنتی بادی قابل تشخیص با گذشت زمان در حال کاهش است.

وی اضافه نمود: ما هنوز نمی دانیم که آیا این موضوع، این افراد را در معرض خطر آلوده شدن مجدد به کووید-19 قرار می دهد یا نه، اما لازم است که همه افراد به رعایت و انجام پروتکل های بهداشتی برای کاهش خطر ابتلای خود و دیگران اهتمام بورزند.

یکی از نتایج بالقوه و قابل توجه این یافته های جدید این است که مطالعات آینده روی آنتی بادی ها ممکن است برای ردیابی تعداد افراد مبتلا در یک جمعیت خاص مفید نباشد. اگر آنتی بادی های قابل تشخیص چند ماه پس از بروز عفونت آغاز به کاهش نمایند، این نوع آزمایشات برای اندازه گیری قرار دریافت جمعیت در معرض خطر مفید نخواهند بود.

این مطالعه جدید به طور صریح پرسش هایی در خصوص ابتلای مجدد به ویروس کرونا یا مصونیت طولانی مدت پس از ابتلا به آن را برانگیخته است.

پاول الیوت مدیر برنامه تحقیق روی آنتی بادی در کالج سلطنتی لندن گفت که کاهش پادتن ها لزوماً به معنای این نیست که فرد می تواند دوباره به ویروس آلوده گردد، اما از طرف دیگر نیز وجود این آنتی بادی ها به معنای مصونیت کامل از ابتلا به این بیماری نیست.

وی می گوید: مثبت بودن آزمایش آنتی بادی به معنای مصونیت از ابتلا به کووید-19 نیست. هنوز تعیین نیست که آنتی بادی ها چه سطحی از ایمنی را ارائه می دهند یا اینکه این مصونیت برای چه مدت ادامه دارد. اگر آزمایش آنتی بادی کسی مثبت است، هنوز هم باید از دستورالعمل های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن پیروی کند.

الکساندر ادواردز از دانشگاه ردینگ با اشاره به اینکه با بهبودی افراد، سطح آنتی بادی به طور طبیعی کاهش می یابد، می گوید که کاهش سطح آنتی بادی لزوماً با از دست دادن ایمنی بدن برابر نیست. بنابراین مشاهده افت سطح آنتی بادی در جامعه غیرمعمول نیست.

ادواردز که در این مطالعه جدید دخیل نبوده است، می گوید: آنچه تعیین نیست این است که اگر شخص برای دومین بار به ویروس SARS-CoV2 روبرو گردد، سطح آنتی بادی با چه سرعتی افزایش می یابد.

وی گفت: این احتمال وجود دارد که این افراد به سرعت واکنش نشان دهند و یا خفیف تر مبتلا شوند یا به وسیله حافظه ایمنی محافظت شوند. بنابراین حتی اگر آزمایش سریع آنتی بادی دیگر مثبت نباشد، باز هم ممکن است فرد در برابر عفونت مجدد محافظت گردد.

هشت ماه پس از همه گیر شدن جهانی بیماری کووید-19 اکنون یکی از بزرگترین سوالات بی پاسخ مانده این است که مصونیت به دنبال ابتلای اولیه چه مدت ادامه دارد. موارد بالینی تایید شده از ابتلای مجدد به کووید-19 هنوز بسیار نادر است و با وجود این مطالعه جدید که نشان می دهد سطح آنتی بادی به مرور زمان در بدن کاهش می یابد، چندین استراتژی دیگر وجود دارد که سیستم ایمنی بدن ما برای مقابله با عفونت ها از آنها استفاده می نماید.

الینور رایلی متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه ادینبرو می گوید: زود است تصور کنیم که این بدان معناست که ایمنی به SARS-CoV-2 دوام نمی آورد. این مطالعه به غلظت آنتی بادی و عملکرد آنتی بادی نگاه نکرده است یا سایر جنبه های ایمنی مانند ایمنی سلول تی(T) و جهت حرکت آنتی بادی ها را در همان افراد با گذشت زمان آنالیز نکرده است.

رایلی همچنین خاطر شان می نماید که این تحقیق نباید به این معنی باشد که ایمنی ناشی از واکسن نیز کوتاه مدت خواهد بود. واکسن ها حاوی محرک های ایمنی بدن هستند که به گفته وی، واکنش های ایمنی با دوام را به روش هایی ایجاد می نمایند که می تواند متفاوت از عفونت طبیعی باشد.

با این حال، یک استراتژی که این یافته ها مطرح می نمایند این است که آیا ایمنی گله ای به وسیله سرایت عفونت به صورت طبیعی قابل دستیابی است؟ رولند کائو از دانشگاه ادینبرو فکر می نماید این داده ها شاهد بر این مدعا است که استراتژی ایمنی گله ای فاقد اعتبار است.

یکی از مهمترین ملاحظات در برنامه ریزی ما برای همه گیری ها در آینده، نقش ایمنی است. اینکه آیا افرادی که قبلاً آلوده شده اند در برابر ابتلای مجدد محافظت می شوند که در نهایت منجر به مصونیت گله ای گردد؟

وی اضافه نمود: این مطالعه شواهدی را نشان می دهد که سطح پاسخ ایمنی بدن در یک دوره نسبتاً کوتاه(سه ماهه) کاهش می یابد و اگر نتایج این مطالعه مستدل و محکم باشد، بدان معنی است که هر گونه استراتژی متکی به مصونیت گله ای فاقد اعتبار است.

این مطالعه جدید مورد آنالیز همتا قرار نگرفته و هنوز در یک مجله علمی منتشر نشده است.

منبع: اقتصادنیوز