4 دهه غفلت از ارزش املاک روستایی

به گزارش وبلاگ ایتالیا، معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه بنیاد مسکن فعالیت های مختلفی در روستاها داشته و در 63 هزار روستای بالای 20 خانوار و کمتر از 20 خانوار به انحاء مختلف فعالیت های بنیاد نمود دارد، گفت: طی تجارب چهار دهه گذشته مجموعه بنیاد مسکن به این نتیجه رسید که روستاها در برخی موارد، با غفلت روبرو بوده اند.

4 دهه غفلت از ارزش املاک روستایی

به گزارش وبلاگ ایتالیا، محمدرضا شاملو در بازدید از پروژه بهسازی بافت با ارزش روستای خاکو از توابع همدان، گفت: یکی از غفلت ها این بود که ما صندلی روستاها را در نظام برنامه ریزی کشور فراموش نموده بودیم، کشور آثار و ابنیه تاریخی فراوان و مناظر و چشم اندازهای دلنوازی دارد اما روستاها که سرمایه های بزرگی بوده و می توانستند در این بخش نقش آفرینی نمایند، فراموش شده بودند به طوریکه در بخش سرمایه های ساختمانی، ارزش املاک روستایی کاملا مورد غفلت نهاده شده بود.

وی در ادامه اضافه کرد: در این راستا سنددار کردن املاک روستایی تحت عنوان تبصره 72 در دستور کار نهاده شد به طوریکه امروز در این روستا شاهد تحویل 144 هزارمین سند روستایی به مالک آن خواهیم بود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با بیان اینکه سه میلیون و 220 هزار واحد روستایی در سال های اخیر در کشور با همکاری بنیاد مسکن و سازمان ثبت سنددار شده است، اظهار کرد: این کار اگر چه نمود فیزیکی و ظاهری ندارد اما کار بسیار پر دردسری بود که به لطف خدا اجرا شده و خوشبختانه برای روستاهای شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز این شرایط را فراهم کرد که طبق مصبوبه مجلس سند صادر گردد.

شاملو در ادامه گفت: مسأله دیگر گردشگری روستا است؛ مناطق روستایی در اقلیم های مختلف، ویژگی های متفاوتی دارند، هر روستایی با شکل خاص خود، سنت های اجتماعی و فرهنگی مردم روستا و بکر بودن این فرهنگ ها می تواند برای بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد که مورد غفلت نهاده شده بود بنابراین از اواخر برنامه پنج ساله سوم بنیاد مسکن موضوع بهسازی و احیای بافت های باارزش را شروع نموده و از اواخر برنامه چهارم موضوع گردشگری را مورد توجه قرار داد به طوریکه هم اکنون در 150 روستا موضوع احیای بافت های با ارزش و گردشگری در حال پیگیری و انجام است.

وی با بیان اینکه در استان همدان روستاهای ورکانه، سیمین و خاکو دارای بافت با ارزش هستند، تأکید کرد: انتظار می رود دستگاه های ذیربط زیرساخت های لازم را فراهم نموده و کارهای زیربنایی اولیه را قبل از بهسازی انجام دهند که پس از اتمام کار شاهد ساماندهی زیرساخت ها نظیر سیم های برق، شبکه فاضلاب، لوله های گاز و نظیر آن و به تبع از دست دادن سرمایه های مردمی نباشیم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در ادامه به موضوع لزوم آموزش مردم در حوزه جذب گردشگر نیز اشاره نمود و گفت: گردشگر به جایی می رود که راحت بوده و احساس امنیت کند، شهر همدان به عنوان قطب گردشگری مستعد این ظرفیت بوده و می توان با گسیل کردن گردشگر به سمت روستاها این موضوع را در این مناطق بکر نیز پیگیری کرد به طوریکه تنها شاهد یک کار عمرانی صرف در روستاها نبوده و مردم با زیباسازی فضا و حضور گردشگر در روستا در بخش های مختلف از انتفاع حضور گردشگر بهره مند شوند.

شاملو از تخصیص 600 میلیون تومان برای ادامه کارها در این روستا اطلاع داد و اضافه کرد: امیدوارم تا خاتمه سال این رقم افزایش یابد.

ایجاد خانه فرهنگ در روستای حیدره دارالامام

وی همچنین در بازدید از روستای حیدره دارالامام شهرستان بهار بیان نمود: به همت مردم و مسئولان در این روستا در بخش احیای بافت های با ارزش، کار ویژه ای انجام شده، این بخش همانند فعالیت های عمرانی شاید خیلی مشهود نباشد بلکه مستلزم ریزه کاری هایی در بدنه ساختمان، معابر و اجزای خانه ها است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با ابرازامیدواری از افتتاح کامل این پروژه در روستای حیدره، توضیح داد: کاری که در این روستا اجرا شده مقدمه کارهای آینده است و گام های بعدی می تواند در اقتصاد و درآمد روستا اثرگذار باشد.

شاملو در ادامه اظهار کرد: با توجه به سبقه این روستا می توان با ایجاد خانه فرهنگ روستا نسبت به نگهداری نوشته ها و آثاری که بیانگر پیشینه و تاریخ روستا باشد، اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه از نظر بصری شکل ظاهری روستا در بخش های مختلف مهم است، یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی می تواند برای ایجاد سایت در جهت معرفی این روستا اقدامات لازم را انجام دهد، این مسأله مهم است که شرایط برای اسکان شبانه گردشگر فراهم بوده و در کنار آن بتوان با ایجاد نمایشگاه هایی نظیرصنایع دستی توسط جوانان و نوجوانان روستا به بهره مندی از حضور گردشگر رسید.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن در خاتمه از تخصیص 600 میلیون تومان از منابع ملی به این روستا برای تکمیل پروژه احیای بافت با ارزش اطلاع داد و گفت: کارها با قوت انجام می گردد اما بدون شک نگهداری از آنها با اهالی بوده و نیازمند عزم عمومی در این راستا است.

تا کنون سند ثبتی بیش از 803 نقطه جمعیتی صادر شده است

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان نیز بیان نمود: تا کنون بیش از 144 هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده که می توان گفت 85 درصد اماکن روستایی استان همدان دارای سند مالکیت رسمی هستند، 15 درصد باقیمانده نیز یا خالی از سکنه بوده و یا زمین هایی را در برمی گیرد که بخشی از آنها اوقافی است.

حسن ظفری در بازدید از پروژه بهسازی بافت باارزش روستای خاکو با بیان اینکه اگر فضای همدلی و هم افزایی نبود شاهد چنین پروژه هایی نبودیم، بیان کرد: پرواضح است که مردم صاحب کار بوده و پروژه متعلق به مردم است، لذا تقدیر اصلی باید از مردم روستا باشد که با مسئولان امر به نحو احسن همکاری کردند.

وی گفت: در فاز اول فرآیند عمرانی بافت با ارزش روستای خاکو تاکنون با اعتباری افزون بر 625 میلیون تومان از منابع ملی کار اجرا شده که امیدوارم بتوانیم در ادامه نیز رقم قابل ملاحظه ای در اختیار گرفته، کار را با قوت ادامه دهیم و در خاتمه سال شاهد افتتاحیه بافت با ارزش در این روستا باشیم.

وی در ادامه با اشاره به سند مالکیت روستایی در سطح استان گفت: تا کنون سند ثبتی افزون بر 803 نقطه جمعیتی توسط بنیاد مسکن و اداره کل ثبت صادر شده، نقشه ثبتی این نقاط به تصویب رسیده و در 19 شهر زیر 25 هزار نفر جمعیت و 874 نقطه روستایی در این 803 نقطه جمعیتی، افزون بر 180 هزار پرونده اعم از جهات اربعه، مشخصات فنی، مشخصات و سوابق متصرف ثبت و ضبط شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان یادآور شد: تا کنون بیش از 144 هزار جلد سند مالکیت روستایی صادر شده که می توان گفت 85 درصد اماکن روستایی استان همدان دارای سند مالکیت رسمی هستند، 15 درصد باقیمانده نیز یا خالی از سکنه بوده و یا زمین هایی را در برمی گیرد که بخشی از آنها اوقافی است.

ظفری اضافه کرد: امروز 144 هزارمین سند مالکیت روستایی در روستای خاکو تحویل مالک آن می گردد که امیدوارم بتوانیم با مشارکت مردم و اداره کل ثبت پرونده سند مالکیت روستایی را در آینده نزدیک ببندیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در این روستا اذعان کرد: تا کنون در سطح استان همدان افزون بر 109 هزار فقره تسهیلات مسکن روستایی انجام شده و با تخصیص 105 هزار واحد مسکونی بیش از 90 هزار واحد از این تسهیلات بهره مند شده و از نظام فنی مهندسی خاتمه کار گرفته اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان در خاتمه گفت: خوشبختانه با این اوصاف 54 درصد اماکن روستایی استان بهسازی، نوسازی و بازسازی شده اند در حالیکه میانگین کشوری در این بخش 42 درصد را نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "4 دهه غفلت از ارزش املاک روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 دهه غفلت از ارزش املاک روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید