خبرنگاران چراغپور: ضعف فوتبال اعراب نقطه قوت ما است

به گزارش وبلاگ ایتالیا، خبرنگاران- تهران- کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به شرایط و شرایط کنونی لیگ قهرمانان آسیا گفت: دانش و بهره گیری از علوم روز جهان باعث شده تیم های ایرانی جهش چمشگیری داشته باشند و خوشبختانه نقطه قوت ما، نقطه ضعف فوتبال کشورهای عربی است و این مساله به ما یاری بسیاری می نماید.

خبرنگاران چراغپور: ضعف فوتبال اعراب نقطه قوت ما است

جلال چراغپور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ ایتالیا گفت: اگر نگاهی به فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته باشیم از قطر گرفته تا عربستان می بینیم که فوتبال آن ها یک اشکال نهادینه دارد و در ارکان خود معایبی دارند که با حضور مربیان خارجی و بازیکنان کشورهای دیگر سعی دارند این منافذ و حفره ها را پوشش دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه نقطه ضعف فوتبال کشورهای عربی با نقطه قوت فوتبال ایران همپوشانی دارد و این مساله باعث شده نسبت به آن ها فزونی داشته باشیم. هر چه از لحاظ برنامه ریزی در سنوات گذشته ضعیف بودیم الان بهتر شده و اوضاع خوبی داریم که این مساله یاری حال فوتبال ما شده است. مربیان جوانی آمدند که هم از بابت درک و فهم زبان در سطح عالی هستند و هم ارتباطات خوبی با مربیان خارجی دارند که اثرات آن را در فوتبال می بینیم. یحیی گل محمدی، فرهاد مجیدی و جواد نکونام از جمله همین مربیان هستند که خود را با فوتبال روز تطبیق داده و سعی می نمایند شیوه های مدرن را دنبال نموده و می بینیم که نتایج خوبی هم کسب می نمایند.

کارشناس فوتبال کشورمان ادامه داد: 5 کتاب در مورد شیوه تمرین و برنامه ریزی در فوتبال اروپا وجود دارد که مخصوص مربیان نامدار است و همین کتاب ها امروز در اختیار مربیان جوان و کاربلد کشورمان است که با توجه به آشنایی که به زبان دارند به خوبی از اطلاعات و مطالب آن بهره می برند. در این کتاب ها در مورد اجرایی کردن شیوه تمرینات در شرایط و فضاهای مختلف صحبت شده و امروز این دانش در فوتبال ما مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال گلی که نادری برای استقلال به ثمر رساند اثر و نتیجه همین دانش، تمرینات و اجرای درست آن در حین مسابقه بود و شاهد هستیم که این دانش در فوتبال ما اجرایی شده است.

چراغپور تاکید نمود: فوتبال امروز جهان برای خودش تصمیم می گیرد، خیلی از مربیان هستند که نمی خواهند از چرخه کار خارج شوند اما خود فوتبال تصمیم می گیرد که چه کسانی باشند و چه افرادی باید بروند. ما امروز شاهد نسلی از مربیان جوان هستیم که شانسی به وجود نیامده و حاصل یک جریان و تفکر است.

وی در مورد بازی های این مرحله لیگ قهرمانان آسیا گفت: بازی های خوبی را شاهد هستیم هر چند به همان دلایلی که گفتم منتظر این شرایط بودیم. مشکل اصلی مرحله بعدی خواهد بود که با تیم های ژاپنی و کره ای بازی داریم چرا که آن ها خیلی زودتر از ما به این دانش و تخصص دست پیدا نموده و آن را به صورت اجرایی در زمین بازی مورد استفاده قرار داده اند هر چند تیمی مانند پرسپولیس در دوره قبلی نشان داد ظرفیت و توانایی مقابله با آن ها را داریم و باید دید در مرحله بعد چه چیزیدر انتظار فوتبال ما است.

کارشناس فوتبال کشورمان خاطر نشان کرد: این مساله ای است که باید کمیته آموزش فوتبال به آن توجه اساسی داشته باشد اما آن چه من از برگزاری دوره ها شنیدیم خوشایند نیست و امیدوارم هر چه زودتر، مطالب روز جهان به مربیان تدریس گردد. متاسفانه فوتبال آسیا علم فراوری نمی کند و ما بیشتر کپی برداری می کنیم، آن هم از دانشی که پس از سال ها استفاده در فوتبال اروپا در اختیار ما قرار می گیرد و این خوب نیست.

وی ادامه داد: در فوتبال مبحثی داریم که می گوید من بازی می کنم اما اجازه نمی دهم تو بازی کنی، این یک استراتژی است و امروز می بینیم که دروازه بانان دیگر مانند گذشته توپ های کاشته شده را بلند ارسال نمی نمایند و با پاس های کوتاه و دقیق در بازی سازی نقش اساسی دارند. پاس به جناحین یا مرکز زمین از جمله مواردی است که این روزها دروازه بانان در دستور کار خود قرار داده اند و خوشبختانه گلرهای ایرانی در این امر عملکرد خوبی دارند.

چراغپور توضیح داد: پرس کردن بازیکنان حریف به دلیل انرژی زیادی که می برد چندان به صلاح نیست ضمن آن که یک بازیکن سرعتی و تکنیکی را نمی گردد به همین راحتی ها تحت فشار قرار داد اما با پرکردن فضاهای موجود و مراقبت از بازیکنان با فاصله مناسب، اجازه اجرای برنامه های هجومی را می توان از یک تیم گرفت که این مساله امروز در فوتبال به خوبی اجرا می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران چراغپور: ضعف فوتبال اعراب نقطه قوت ما است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران چراغپور: ضعف فوتبال اعراب نقطه قوت ما است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید