درس عبرت از پـلاسـکو

به گزارش وبلاگ ایتالیا، فاطمه عسگری نیا -خبرنگار: سی ام دی سال 1395 را کمتر کسی در تهران می تواند فراموش کند. روزی که یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین ساختمان تجاری پایتخت مشهور به پلاسکو طعمه زبانه های آتش شد و به یک باره در مقابل چشمان حیرت زده همه فروریخت تا زنگ خطر ساختمان های ناایمن را در شهر به صدا در بیاورد.

درس عبرت از پـلاسـکو

ساختمان های بزرگ و کوچکی که بیشتر در محله های مرکزی پایتخت واقع شده و به بهانه خرید روزانه میزبان هزاران نفر از جمعیت بومی و غیربومی در پایتخت هستند.

با سوختن و ریزش ساختمان پلاسکو و زمزمه احتمال تکرار این حادثه در ساختمان های مشابه، دیگر کسی کمتر جرئت تردد در این سازه ها را داشت. شهرداری های نواحی و آتش نشانی ظرف یک هفته با بازرسی از مراکز تجاری قدیمی و جدید، لیست بلندبالایی از ساختمان های ناایمن در پایتخت تهیه کردند و دادستان تهران به جد وارد موضوع شد و خاطرنشان کرد در صورت ایمن سازی نکردن این ساختمان ها پلمب خواهند شد. یکی از ساختمان هایی که پس از حادثه تلخ پلاسکو زیر ذره بین ناایمنی نهاده شد، ساختمان آلومینیوم بود. همان ساختمان عظیم الجثه واقع در خیابان جمهوری که در بین کاسبان و اهالی بومی منطقه به خواهر پلاسکو شهرت دارد. ترس و واهمه مردم و کاسبان از ورود به ساختمان پس از حادثه پلاسکو و تمرکز آتش نشانی و شهرداری روی آن موجب شد تا در صورت بی توجهی مالکان، بازسازی و رفع نواقص فنی ساختمان، موضوع هشدارهای مکرر دادستانی تهران و تهدید به پلمب آن قرار گیرد. شهرداری منطقه 11 با توجه به حساسیت موضوع در رایزنی با بنیاد مستضعفان، مالک اصلی ساختمان و کاسبان، زمینه نوسازی و رفع نواقص ایمنی ساختمان را فراهم کرد. برای تهیه گزارش دراین باره به ساختمان آلومینیوم رفتیم تا ببینیم در این راستا تا به حال چه کارهایی صورت گرفته است.

از سه راه جمهوری که به سوی پل حافظ می رویم، داربست های نصب شده جلو ساختمان آلومینیوم حکایت از اجرای عملیات نوسازی در آن را می دهد. چند ماهی می گردد که داخل پاساژ نیز این داربست ها به بهانه ایمن سازی جا خوش نموده اند. درست است وجودشان جهت تردد کاسبان و مشتریان را تا حدودی محدود نموده اما کسی از وجود آنها ناراضی نیست چراکه همه این آهن ها در سایه همدلی کاسبان به امید ایمن سازی محل کسب وکارشان روی هم سوار شده اند تا شر هر حادثه ای را از سر آلومینیوم کم کند.

موانع و روند ایمن سازی

محمد طهان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی از کاسبان قدیمی پاساژ آلومینیوم، وقتی ما را مشغول تهیه گزارش می بیند، به ما نزدیک می گردد و می گوید: درست است که پلاسکو رفت، اما کاسبان اینجا با مشارکت در ایمن سازی از خواهر دوقلویش محافظت می نمایند. او می افزاید: پس از حادثه پلاسکو، هیچ کدام ما نمی خواستیم این حادثه بار دیگر در تهران تکرار گردد، به همین دلیل پس از دریافت اخطاریه های شهرداری و دادستانی همه کاسبان برای ایمن سازی ساختمان و حفاظت از جان خود و دیگر شهروندان دست به کار شدند. طهان پور، گرچه امروز از اجرای عملیات ایمن سازی در پاساژ راضی است اما می گوید: بعضی بروکراسی های اداری سرعت کار را گرفته است. او ادامه می دهد: اکنون که کاسبان داوطلبانه پا به میدان گذاشته اند و شهرداری بخش قابل توجهی از موانع اداری را برای تسهیل امور از سر راه برداشته است در بخش های دیگر نیز باید دست اندازهای اداری حذف شوند و با انتخاب پیمانکارانی اصلح و مورد تأیید، روند ایمن سازی ساختمان تسهیل گردد.

یکی دیگر از کاسبان پاساژ با تأکید بر ضرورت اجرای عملیات ایمن سازی ساختمان آلومینیوم می گوید: سال 1394 آتش سوزی جزئی در طبقه چهارم ساختمان رخ داد، هرچند آتش به سرعت مهار شد اما اگر این حادثه در سطح وسیع تری اتفاق می افتاد، محال بود به سرعت کنترل گردد. او با اشاره به وجود درهای محافظ در هر طبقه پیش از اجرای عملیات ایمن سازی می افزاید: در گذشته، کاسبان هر طبقه برای افزایش ضریب ایمنی واحدهای تجاری خود در برابر سرقت، درهای آهنی در طبقات نصب نموده بودند که در صورت بروز هر حادثه آتش نشانان تا می خواستند از این موانع عبور نمایند کل ساختمان در آتش سوخته بود. در حالی که دیگر امروز از این موانع در طبقات خبری نیست.

در کنار کاسبان، مشتریان واحدهای کسبی این پاساژ نیز از اتفاق هایی که در آلومینیوم در حال وقوع است، ابراز خرسندی می نمایند. رضا حسینی یکی از شهروندان تهرانی می گوید: پس از پلاسکو همه نگاه های هراسان متوجه این ساختمان قدیمی شد که با کوچک ترین لرزه ای امکان ریزشش وجود داشت. نه به پنجره های قدیمی و زهوار دررفته اش می شد اطمینان کرد نه به کولرهای قدیمی آویزان از در و دیوار آن که با کوچک ترین تلنگر کنده می شد. حرف های حسینی را پیرمرد سالخورده ای ادامه می دهد و می گوید: چند سال پیش یک تکه از سنگ نمای ساختمان سمت خیابان جمهوری افتاد و متأسفانه یک نفر جان خود را از دست داد. من پس از آن حادثه همواره با ترس و لرز از کنار ساختمان می گذشتم.

ایمن سازی با 15 میلیارد تومان هزینه

حرف های کاسبان و مردم را که می شنویم برای شنیدن صحبت های شورای پاساژ که این روزها امور اجرایی نوسازی این مجموعه تجاری را عهده دارند، به طبقه هفتم ساختمان می رویم. محمد مقانی، محمدعلی سقائیان و جلال جعفرزاده میزبان وبلاگ ایتالیا محله در دفتر شورای پاساژ می شوند. مقانی، صحبت هایش را با تشریح شناسنامه ساختمان قدیمی آلومینیوم شروع می نماید و می گوید: این ساختمان را که امروز نیم قرن از عمرش می گذرد، حبیب القانیان سازنده پلاسکو ساخته است. در این ساختمان 620 واحد تجاری در 13 طبقه و 3 هزارمترمربع زیربنا فعال است که هزار مترمربع آن به عنوان پارکینگ استفاده می گردد. از استحکام بنا برایمان می گوید: براساس کارشناسی های صورت گرفته، این بنای 50 ساله به حدی محکم از سازه بتنی ساخته شده که حتی یک سانتیمتر هم نشست ننموده است، اما به سبب مجهز نبودن به سیستم اعلام و اطفای حریق و همچنین فرسودگی نمای آن، خطرآفرین بوده و هست.

این عضو شورای ساختمان آلومینیوم با اشاره به پیگیری های شهرداری منطقه 11 و جلب رضایت و مشارکت بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان می گوید: خوشبختانه در سایه پیگیری های جدی شهرداری منطقه 11 و مشارکت و همراهی بنیاد مستضعفان نوسازی و رفع نواقص ایمنی ساختمان ممکن و مقرر شد کاسبان و مالک به شکل مشارکتی وارد عمل شوند. مقانی ادامه می دهد: برای انجام پروژه نوسازی و مرمت ساختمان، نما و همچنین نصب سیستم های اعلام و اطفای حریق در کنار تغییر سیستم برق ساختمان، بالغ بر 15 میلیارد تومان هزینه می گردد.

ایمن سازی در سایه مشارکت های همه جانبه

در ادامه توضیحات مقانی، محمدعلی سقائیان هم با 25 سال سابقه فعالیت در این پاساژ و عضو شورای ساختمان آن می گوید: پس از پلاسکو که مصیبت بزرگش دامن کاسبان را گرفت، شهرداری منطقه همه هم وغم خود را روی بهسازی ساختمان های ناایمن گذاشت و در تعامل سازنده با کاسبان کوشید تا سایه خطر از سر واحدهای تجاری ناایمن و مردم منطقه کم گردد.

او می افزاید: درباره ساختمان آلومینیوم هم اگر همکاری ها و تعامل سازنده شهرداری منطقه و شهرداری ناحیه نبود، بی تردید این پروژه وارد فاز اجرایی نمی شد. اما همکاری و تعامل سازنده شهرداری با کاسبان و پیگیری امور فارغ از بروکراسی های اداری موجب شد تا عملیات اجرایی نوسازی و ایمن سازی پاساژ آلومینیوم سرعت گیرد.

در ادامه جلال جعفرزاده یکی دیگر از کاسبان قدیمی پاساژ آلومینیوم می گوید: اتفاق مهم و خوبی که در ساختمان آلومینیوم برای ایمن سازی رخ داد، همراهی و مشارکت مالک ساختمان بود؛ موضوعی که کاسبان خیلی از واحدهای تجاری ناایمن در خیابان جمهوری هنوز با آن دست وپنجه نرم می نمایند و هنوز هم به نتیجه نرسیده اند. این در حالی است که ما در پاساژ آلومینیوم با جلب مشارکت مالک، پیروز شدیم هزینه های ایمن سازی ساختمان را مشارکتی پرداخت کنیم.

او که این روزها در کنار دیگر دوستانش به شدت درگیر اجرای پروژه نوسازی و ایمن سازی ساختمان است یادآور می گردد: اگر امور مربوط به تنظیم قرارداد اطفای حریق و شبکه برق پاساژ هرچه زودتر از سوی بنیاد مستضعفان به خاتمه برسد، ما می توانیم کارها را سریع تر دنبال کنیم.

اینجا خانه دوم ماست

سقائیان در ادامه صحبت های دوستانش می گوید: پاساژ آلومینیوم برای کاسبان آن حکم خانه دوم را دارد به همین دلیل در چنین وانفسای مسائل مالی و رکود بازار که اغلب کاسبان با کمبود نقدینگی روبه رو هستند، به ایمن سازی ساختمان رأی دادند و در آن مشارکت دارند. از این رو، کاسبان مایلند عملیات ایمن سازی ساختمان به معنای واقعی اتفاق بیفتد تا در صورت بروز هر حادثه ای، خطری جان فروشندگان و مردم را تهدید نکند.

او با ابراز خرسندی از کارهای انجام شده در پاساژ آلومینیوم می گوید: با کوشش های صورت گرفته پیروز شدیم یک ایستگاه مجهز آتش نشانی را در ورودی پاساژ مستقر کنیم و این امر امنیت خاطری را در میان کاسبان ایجاد نموده است.

خطر در یک قدمی ما بود

مقانی در ادامه توضیحات سقائیان می گوید: یکی از مهم ترین کارهایی که در راستای نوسازی و ایمن سازی ساختمان آلومینیوم انجام شد، تعویض پنجره های قدیمی و جابه جایی کولرهای ناایمن بود. خطری که در یک قدمی ما بود. وقتی برای تعویض کولرها و پنجره های قدیمی اقدام کردیم متوجه شدیم تا چه حد خداوند ما را حفظ نموده است. او می افزاید: تا پیش از وقوع حادثه در پلاسکو کسی خطر را جدی نمی گرفت. شاید اگر دادستان هم ماجرا را جدی دنبال نمی کرد، محال بود به فکر این تغییرات باشیم. وقتی کار مرمت را شروع کردیم متوجه بزرگی خطری که هر لحظه تهدیدمان می کرد شدیم. برای مثال هنگام جابه جایی کولرها متوجه شدیم هر لحظه امکان کنده شدن آنها و سقوطشان وجود داشته است. اگر این اتفاق می افتاد بی شک جمع زیادی از شهروندان جان خود را از دست می دادند.

ضرورت به کارگیری پیمانکار واجد شرایط

ایمن سازی ساختمان قدیمی آلومینیوم در سایه مشارکت و همکاری شهرداری و کاسبان پاساژ یکی از اتفاق های خوب در منطقه است. اتفاقی که می تواند برای دیگر مجموعه های تجاری ناایمن در منطقه تکرار گردد. این کار قرار است با هزینه های هنگفت انجام گردد و برای تحقق مطلوب آن چاره ای نیست جز اینکه مجریان با انتخاب پیمانکاران واجد شرایط، آموزش دیده و مورد تأیید سازمان آتش نشانی امور مربوط به ایمن سازی را دنبال نمایند. انتخاب پیمانکار از لیست مورد تأیید سازمان آتش نشانی می تواند نه تنها پیروزیت و استاندارد بودن ایمن سازی را ضمانت کند، بلکه از تکرار هزینه های هنگفت برای جبران نواقص جلوگیری می نماید.

پس از حادثه پلاسکو، هیچ کدام ما نمی خواستیم این حادثه بار دیگر در تهران تکرار گردد، به همین دلیل پس از دریافت اخطاریه های شهرداری و دادستانی همه کاسبان برای ایمن سازی ساختمان و حفاظت از جان خود و دیگر شهروندان دست به کار شدند.

شهرداری از ایمن سازی واحدهای تجاری حمایت می نماید

شهردار ناحیه یک منطقه 11 در گفت وگو با وبلاگ ایتالیا محله می گوید: پس از حادثه پلاسکو و شناسایی ساختمان های ناایمن در منطقه، یکی از اولویت های ما در این بخش ایمن سازی ساختمان آلومینیوم بود، چون به سیستم اعلام و اطفای حریق مجهز نبود و فرسودگی بنا نیز به این مسائل افزوده شد.

طاهری می افزاید: با توجه به اینکه کاسبان آمادگی کامل برای ایمن سازی ساختمان را داشتند و مالک، بنیاد مستضعفان بود، رایزنی های لازم از سوی شهرداری منطقه برای جلب مشارکت مالک انجام شد و خوشبختانه با همراهی مالک در این جهت پروژه ایمن سازی وارد فاز اجرایی شد.

او ادامه می دهد: عملیات ایمن سازی ساختمان از دی سال گذشته شروع شد و خوشبختانه امروز شاهد ایجاد یک ایستگاه آتش نشانی و استقرار یک نیروی آتش نشان به شکل شبانه روزی در ساختمان هستیم که ضریب ایمنی ساختمان را افزایش داده است.

شهردار ناحیه یک منطقه 11 در ادامه با اشاره به پیشرفت 50 درصدی عملیات ایمن سازی ساختمان در پاساژ آلومینیوم اظهار می دارد: عملیات بهسازی ساختمان در قالب نماسازی و اصلاح شبکه برق در حال اجرا است و پس از انتها این مرحله می توانیم مدعی شویم که ساختمان آلومینیوم از فهرست ساختمان های ناایمن منطقه خارج شده است.

طاهری با اشاره به همکاری شهرداری منطقه در ایمن سازی ساختمان آلومینیوم می گوید: شهرداری ناحیه و منطقه ضمن همکاری با کاسبان در رفع کردن تخلف های عمرانی داخل ساختمان، در بخش نوسازی نمای ساختمان کوشید با اخذ مصوبه کمیته نمای شهر تهران، عملیات اجرایی این پروژه را تسهیل کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "درس عبرت از پـلاسـکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درس عبرت از پـلاسـکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید