دستاوردهای مقاومت یمن در مأرب، سعودی جنگ شهری را آغاز می کند؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: نبرد استراتژیک در استان مأرب یمن طی هفته های اخیر وارد مراحل حساس و سرنوشت سازی شده است. نیروهای مقاومت یمن طی روزهای گذشته دستاوردهای مهمی را در استان مأرب محقق ساخته اند؛ دستاوردهایی که ائتلاف متجاوز سعودی پیش بینی آن را نمی کرد.

دستاوردهای مقاومت یمن در مأرب، سعودی جنگ شهری را آغاز می کند؟

آخرین گزارش ها از تحولات میدانی یمن حاکی از آن است که بسیاری از پادگانها و مراکز نظامی در نزدیکی پایگاه نظامی صحن الجن به دست نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن فتح شده است. افزون بر این، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر مناطق راهبردی الفجوه، الحرامله و السیطره مسلط شدند. از سوی دیگر، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن بر سه تپه راهبردی در منطقه ایدات الراء در صرواح سیطره یافته اند.

پیشروی های گسترده ارتش و کمیته های مردمی یمن در مأرب در حالی است که طبق آمار مرکز رسانه ای استان مأرب یمن، جنگنده های ائتلاف سعودی از آغاز تجاوز به یمن تا کنون، بیش از 30 هزار بار استان مأرب را هدف قرار دادند.

بر اساس آمار مرکز رسانه ای استان مأرب یمن، جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی طی تنها سال جاری میلادی (2021) بیش از دو هزار بار استان مأرب را بمباران کردند.

بنابراین آمار، حملات هوایی ائتلاف سعودی به استان مأرب به شهادت یا زخمی شدن 796 غیرنظامی که بیش تر آنها زنان و بچه ها هستند، منجر شده است. حملات هوایی ائتلاف سعودی همچنین منجر به آوارگی بیش از 54 هزار و 147 خانواده شده که بیش از سه هزار و 773 خانواده به صنعاء پایتخت یمن کوچ کردند.

از سوی دیگر، جنگنده های رژیم سعودی به منظور ممانعت از تداوم پیشروی های نیروهای مقاومت یمن در جبهه مأرب، مناطق مختلف این استان را طی روزهای اخیر هدف سنگین ترین حملات هوایی قرار داده اند. در همین ارتباط، شبکه المسیره یمن با انتشار گزارشی اعلام کرده است: جنگنده های سعودی طی 48 ساعت گذشته مناطق جبل مراد، صرواح و مدغل واقع در مأرب را بیش از 16 مرتبه بمباران کردند.

بمباران گسترده مناطق مختلف مأرب با هدف جلوگیری از رسیدن نیروهای مقاومت یمن به این شهر صورت می پذیرد. درحال حاضر نیروهای یمنی تنها در چند کیلومتری شهر مأرب قرار گرفته اند و هر لحظه امکان مخابره شدن خبر رسیدن آنها به شهر مذکور وجود دارد. همین مسأله نگرانی های عربستان سعودی را دوچندان ساخته است.

درست به همین دلیل است که عربستان سعودی چندی پیش طرح ادعایی خود برای برقراری آتش بس در نقاط مختلف یمن ازجمله مأرب را ارائه کرد. سعودی ها از رهگذر طرح مذکور به دنبال آن بودند تا سلسله پیشروی های نیروهای مقاومت را متوقف سازند. طبیعی است که اگر ائتلاف متجاوز سعودی در شهر مأرب و در عرصه میدانی دست برتر را داشت هیچگاه طرح برقراری آتش بس را ارائه نمی کرد.

اکنون که یمنی ها مخالفت قاطعانه خود با برقراری هرگونه آتش بس به ویژه در مأرب را رد کرده اند، ائتلاف متجاوز سعود به فکر پیاده سازی سناریوی جدیدی در این شهر افتاده است و آن، ورود به جنگ شهری است. آخرین اخبار میدانی حکایت از آن دارند که عربستان سعودی و امارات تجهیزات و تسلیحات نظامی سنگین خود را از استان مأرب خارج ساخته اند. ائتلاف سعودی پس از پی بردن به بی نتیجه بودن استفاده از تسلیحات مذکور در نبرد مأرب دست به چنین اقدامی زده است.

در همین ارتباط، روزنامه لبنانی الأخبار اعلام کرده است: ائتلاف سعودی در اواسط هفته کنونی به عناصر خود دستور داد که باقیمانده تسلیحات سنگین موجود در جبهه های عملیاتی اطراف مأرب را خارج کنند که از جمله این سلاح ها می توان به خودروهای زرهی آمریکایی اوشکوش اشاره کرد.

در ادامه مطلب این روزنامه لبنانی آمده است: رویکرد جدید ائتلاف سعودی در خارج کردن خودروهای زرهی از مأرب نشان می دهد که وجود این خودروها نتوانسته است باعث کاهش تلفات انسانی در میان مزدوران وابسته به ریاض و ابوظبی در جنگ علیه ملت یمن شود. به نظر می رسد که عربستان سعودی و امارات به دنبال ورود به نبرد شهری در مأرب هستند تا شاید از این رهگذر نتیجه نبرد را به نفع خود رقم بزنند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دستاوردهای مقاومت یمن در مأرب، سعودی جنگ شهری را آغاز می کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستاوردهای مقاومت یمن در مأرب، سعودی جنگ شهری را آغاز می کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید