رد پای بن سلمان در بحران تشکیل دولت لبنان

به گزارش وبلاگ ایتالیا، منابع سیاسی لبنان گزارش دادند که در سایه تشدید موانع برای تشکیل دولت در این کشور احتمالاً این پرونده تا دو ماه آینده نیز به نتیجه نرسد.

رد پای بن سلمان در بحران تشکیل دولت لبنان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ ایتالیا به نقل از روزنامه البناء، منابع آگاه از پفراینده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که رهبری حزب الله در تلاش برای آرام کردن اوضاع خیابان ها بوده پیروز شد اعتصاب عمومی اصناف کارگری و غیرکارگری را ـ که روز پنجشنبه در لبنان برگزار گشت ـ تا حدود زیادی از تنش ها و کشمکش های مربوط به پفراینده تشکیل دولت دور نگه دارد.

حزب الله از همه طرف های مربوطه در خصوص پفراینده سیاسی لبنان خواست در صورت عدم توافق درباره تشکیل دولت برای حفظ حداقل گفتمان سیاسی و امنیت جامعه اختلافات را دست کم در چارچوب سیاسی حفظ کنند و از دامن زدن به این اختلافات در سطح خیابان ها در سایه اوضاع اقتصادی و اجتماعی که در معرض انفجار است اجتناب کنند.

ادامه بحران سیاسی

این منابع افزودند، اما به نظر نمی رسد که اتفاق جدیدی در فرایند سیاسی لبنان طی روزهای آینده رخ دهد؛ چرا که اوضاع به گونه ای است که حتی اگر ابتکار نبیه بری رئیس مجلس برای تشکیل کابینه نیز همچنان یکی از گزینه های اصلی روی میز باشد باز هم نمی توان با اطمینان درباره حل بحران سیاسی لبنان اظهار نظر کرد.

به گفته منابع لبنانی، این کشور طی روزهای اخیر در آستانه یک انفجار سیاسی قرار گرفته است؛ به ویژه پس از اختلافات متعددی که میان گروه های سیاسی لبنان به وجود آمده است.

ردپای عربستان در بن بست تشکیل دولت همچنان دیده می شود

منابع سیاسی لبنان گزارش می دهند که پس از سفر اخیر سعد حریری نخست وزیر مکلف این کشور به امارات متحده عربی، محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به او توصیه کرد که بدون جلب رضایت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی اقدامی برای تشکیل دولت انجام ندهد؛ زیرا تشکیل کابینه ای که خشم عربستان را برانگیزد اصلاً به نفع حریری نیست.

این منابع افزودند که قبل از مطرح شدن ابتکار نبیه بری برای تشکیل دولتْ سعد حریری در آستانه اعلام استعفای خود بود؛ اما بری به او تأکید کرد که با این اقدام، مسئولیت هر اتفاقی که در آینده در صحنه سیاسی لبنان بیفتد متوجه وی (حریری) خواهد بود، چرا که که استعفای سعد حریری باب رایزنی های جدیدی را باز می کند که باید گزینه دیگری برای نخست وزیری آینده معرفی شود؛ در حالی که این موضوع قابل قبول نیست و در شرایط کنونی نمی توان به آن تن داد، بنابراین سعد حریری استعفای خود را پس گرفت.

تلاش برای رفع تنش ها میان بعبدا و عین التینه

از سوی دیگر منابع به روزنامه البناء اعلام کردند، به نظر می رسد که روزهای گذشته تماس هایی به دور از کانون توجهات میان منابع میشل عون رئیس جمهوری لبنان و منابع نبیه بری صورت گرفته که تا حدود زیادی پیروز به مهار تنش های اخیر میان دو طرف شده است، البته در صورتی که همه درها برای تشکیل دولتی به ریاست سعد حریری بسته شود گزینه استعفای وی همچنان مطرح است.

سعد حریری در این زمینه با انتشار توئیتی اعلام کرد که اولویت وی تشکیل دولت است و در صورتی که شرایط برای این امر مهیا نباشد استعفا خواهد کرد و گزینه استعفا همچنان روی میز قرار گرفته است اما او از مسئولیت ملی خود فرار نخواهد کرد.

از سوی دیگر احزاب مختلف سیاسی لبنان معتقدند که در سایه شکست نیروهای داخلی در رسیدن به یک سازش و تفاهم سیاسی احتمالاً پفراینده تشکیل دولت طی دو ماه آینده نیز به نتیجه نرسد بنابراین طرف های لبنانی همچنان منتظر ورود نیروهای خارجی برای حل بحران سیاسی این کشور هستند؛ ضمن اینکه رئیس مجلس همچنان به ابتکار خود برای تشکیل دولت اصرار دارد و منابع وابسته به وی اعلام کردند که طی روزهای آینده تماس ها میان طرف های مربوطه برای تشکیل دولت بر اساس ابتکار نبیه بری از سر گرفته خواهد شد.

دیدار حریری با سفیر آمریکا و سفر کننده اتحادیه اروپا به لبنان

از طرف دیگر رسانه های لبنانی گزارش دادند که سعد حریری روز گذشته با دوروتی شیا سفیر آمریکا در لبنان درباره آخرین تحولات مربوط به پفراینده سیاسی لبنان و شرایط عمومی این کشور مصاحبه کرد.

همچنین روز گذشته جوزف بورل کننده عالی اتحادیه اروپا وارد لبنان شد و سفر او به این کشور 2 روز ادامه خواهد داشت.

قرار است که او در این سفر با میشل عون، نبیه بری، سعد حریری، حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان و سایر مقامات دولتی و نظامی و نهادهای جامعه مدنی این کشور دیدار کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "رد پای بن سلمان در بحران تشکیل دولت لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رد پای بن سلمان در بحران تشکیل دولت لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید