علت دم تکان دادن سگ ها چیست؟

به گزارش وبلاگ ایتالیا، زومیت نوشت: تکان دادن دم در سگ ها یکی از روش های ارتباطی است، اما واقعاً این روش ارتباطی فقط نشانه خوشحالی سگ ها است؟ این باور عمومی احتمالاً حقیقت ندارد.

علت دم تکان دادن سگ ها چیست؟

اعتقاد مردم معمولاً بر این است که سگ ها وقتی شاد هستند، دم تکان می دهند. اما علم این موضوع را تأیید نمی نماید. برای مثال، نویسندگان مقاله با آنالیز بیش از 100 مطالعه شواهدی را کشف کردند که نشان می دهد سگ های پرخاشگر بیشتر از سگ های مطیع دم تکان می دهند. نویسندگان نوشته اند: نتیجه مطالعات برخلاف باور عموم است که دم تکان دادن را با رفتار و احساسات مثبت سگ ها مرتبط می داند.

  • مردان در جهت یابی بهتر از زنان هستند؟

سایر مطالعات اشاره شده در مقاله نو، نشان داده اند که وقتی سگ ها به طور اتفاقی با اشیاء تصادفی مانند پنکه و کیسه های پلاستیکی روبرو می شوند، دم خود را تکان می دهند، در این شرایط تکان دادن دم نشان دهنده احساسات مثبت و/یا برانگیختگی و هیجان زدگی زیاد است، اما از روی ترس یا استرس نیست. در موارد دیگر، سگ های خانگی در زمان دریافت غذا دم تکان می دادند، این رفتار نشان می دهد که دم تکان دادن می تواند به عنوان یک نشانه برای بیان درخواست ها نیز عمل کند.

نویسندگان مطالعه در روبروه با چنین داده های متنوع و متناقضی در خصوص دم تکان دادن، در نهایت نمی توانند به طور قطعی نتیجه گیری نمایند. با این حال، آن ها دو فرضیه ارائه داده اند که هیچ کدام مورد آزمایش قرار نگرفته است، اما هر دوی این فرضیه ها با منطق هم خوانی دارد.

اولین فرضیه به عنوان فرضیه سندرم اهلی سازی شناخته می گردد. فرضیه بیان می نماید که دم تکان دادن ممکن است به عنوان یک نتیجه فرعی ناخواسته به وسیله انتخاب انسان در صفات سگ ها ظاهر شده باشد. محققان برای تأیید این فرضیه به مطالعه ای اشاره می نمایند که روی روباه های نقره ای انجام شد. این روباه ها در طی 40 نسل به گونه ای پرورش یافته بودند که به طور فزاینده ای رام و مطیع شوند.

نویسندگان مقاله نوشته اند اگرچه دم تکان دادن مستقیماً برای روباه های نقره ای انتخاب نشده بود، روباه های رام شده نیز مانند سگ ها دم تکان می دادند و دم های آن ها خمیدگی بیشتری داشت. دم تکان دادن روباه ها می تواند به علت ارتباط ژنتیکی بین انتخاب رام بودن و آناتومی دم باشد، که همه این موارد به یک ارتباط تصادفی احتمالی بین صمیمیت و دم های چرخان تر در سگ های اهلی اشاره می نماید.

نویسندگان در خصوص فرضیه دوم می گویند: از طرف دیگر، دم تکان دادن ممکن است یکی از اهداف فرآیند اهلی سازی بوده باشد، انسان ها به طور (غیر) آگاهانه سگ هایی را انتخاب می نمایند که دم های خود را بیشتر و به طور بالقوه موزون تر تکان می دهند. ما این را فرضیه دم تکان دادن ریتمیک اهلی شده می نامیم.

اگرچه نظریات پژوهشگران در حد حدس و گمان است، بر اساس مطالعات علوم اعصاب شناختی اجرا شده که نشان می دهند مغز انسان به طور ذاتی به محرک های ریتمیک و موزون تمایل دارد. محققان نتیجه گرفتند که این تمایل به ریتم های موزون، ممکن است موجب شده باشد که انسان تکان دادن موزون دم در سگ ها را انتخاب کند و شرح می دهد که چرا سگ ها اغلب در تعامل با انسان ها دم تکان می دهند.

نویسندگان با توجه به ماهیت آزمایشی پیشنهادهای خود، به این نتیجه رسیدند که هیچ یک از این فرضیه ها در حال حاضر به وسیله شواهد پویا پشتیبانی نمی گردد. بنابراین، خواهان انجام مطالعات دقیق تر برای ردیابی حرکت دم سگ ها در موقعیت های مختلف و نظارت بر فعالیت مغزی مرتبط با دم تکان دادن هستند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "علت دم تکان دادن سگ ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت دم تکان دادن سگ ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید