صنایع دستی آیینه تمام نمای فرهنگ و پیشینه هر کشور

به گزارش وبلاگ ایتالیا، صنایع دستی حاصل تفکر و اندیشه های هنرکهن هر کشور و همچنین ارتباط دهنده بین صنعت و هنر است.

صنایع دستی آیینه تمام نمای فرهنگ و پیشینه هر کشور

به گزارش خبرنگار از ، بعد از جنگ جهانی دوم صنایع دستی با رویکرد فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گرفت که نخستین همایش جهانی در این زمینه نیز در 10 ژوئن سال 1964 میلادی در نیویورک برگزار گشت. در سرانجام این همایش تاسیس شورای جهانی صنایع دستی به عنوان نهاد وابسته به یونسکو تصویب شد، این موضوع را می توان علت نامگذاری 10 ژوئن به روز جهانی صنایع دستی دانست.

جمال عامری نسب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان، گفت: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت صنایع بومی، دستی و محلی آن است و همچنین همیشه نشان از فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

عامری نسب اضافه کرد: از ویژگی های ارزنده صنایع دستی می توان به قابلیت ایجاد توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی وعشایری، بسترساز صنعت گردشگری، عدم نیاز به گردشگران خارجی، اشتغال زایی پایدار و ارزآوری برای هر کشور است.

او بیان نمود: در شهرستان آبادان رشته های مختلفی در زمینه صنایع دستی از جمله؛ حصیربافی، سفالگری، مینیاتور، تذهیب، صنایع چوب، انواع گلیم و موارد بسیار دیگر در حال فعالیت هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان اعلام کرد: انتظار می رود با وجود سازمان منطقه آزاد اروند سیاست های کلی در این زمینه اتخاذ شود، همچنین تحول در این صنعت، همراه با ایجاد اشتغال و پویایی در صنعت گردشگری است.

عامری نسب در سرانجام شرح داد: در شهرستان آبادان بیش از 200 نفر در این زمینه فعال هستند و در این راستا اقداماتی نظیر؛ برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی در سطح ملی، استانی و منطقه ای، برگزاری کلاس های رایگان آموزش صنایع دستی، اعطای تسهیلات کم بهره بانکی، تدوین و تهیه کتاب صنایع دستی منطقه آزاد اروند و شناسایی صنعتگران صنایع دستی در روستا ها و صدور کارت صنعتگری برای آن ها، صورت گرفته است.

پاک گهر رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خرمشهر بیان نمود: خرمشهر یک شهر اشتغال پذیر بوده است که در دهه های گذشته به واسطه وجود بندر، کشتیرانی، نزدیکی به فرودگاه و پالایشگاه آبادان از مناطق مختلف کشور وارد این شهر می شدند و حضور اقوام مختلف از نقاط گوناگون کشور، باعث ایجاد رشته های بسیاری در این منطقه بوده است.

پاک گهر اضافه کرد: اولین گام برای حمایت از کارآفرینان، فروش و حمایت از تولیدات این هنرمندان خواهد بود.

او گفت: از مهم ترین صنایع دستی شهرستان خرمشهر، حصیربافی است که از موادی از درخت نخل برای تهیه آن استفاده می شود. همچنین این شهرستان در زمره تولیدات حصیری جایگاه مطلوبی دارد.

حصیربافی یکی از رایج ترین و قدیمی ترین صنایع دستی شهر آبادان است و بسیاری از روستانشینان با این صنعت روزگار خود را می گذرانند.

به دلیل شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شهر آبادان، می توان وجود پربرکت درخت نخل را در تمام ابعاد زندگی مردم احساس کرد. تمام اجزای درخت نخل کاربرد های زیادی دارند، برای ساخت حصیر نیز از برگ این درخت ارزشمند استفاده می شود. وسایل بسیاری از جمله کلاه حصیری، بادبزن، خورجین و غیره با استفاده از حصیر تهیه می شوند.

دشتی، فعال حوزه معرق چوب و بافت های مهره ای درخصوص فعالیت خود گفت: از سال 92 وارد این حوزه شدم و در حال حاضر در یک کارگاه صنایع دستی به همراه تعدادی دیگر از کارآفرینان مشغول به فعالیت هستم.

او اضافه کرد: رسالت تمامی کارآفرینان در زمینه صنایع دستی، ایجاد خلاقیت و نیز به وجود آوردن زمینه های مختلف جهت تولید است.

این کارآفرین بیان نمود: صنعتگر با هر بودجه و سلیقه می تواند محصول تولید کند، اما صنایع دستی خلق ارزش های ملی با دل و جان است.

صنایع دستی، گوهر هایی درخشنده و ماندگار در زندگی ما ایرانیان هستند.

این صنایع شناسنامه فرهنگ یک منطقه و حتی کشورند که با پیشرفت علم و تکنولوژی نباید از آن ها غافل شویم همچنین از خاطر بردن این صنایع حیرت انگیز و کاربردی، مساوی با فراموش شدن تمدن و اصالت ماست.

باشد که هنر و کارآفرینان را دریابیم و با آغوش باز از آن ها استقبال کنیم و همچنین شاهد پررنگ تر شدن این صنایع در زندگی خودمان باشیم.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صنایع دستی آیینه تمام نمای فرهنگ و پیشینه هر کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنایع دستی آیینه تمام نمای فرهنگ و پیشینه هر کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید