عناصر بوی نامطبوع پایتخت معین شد!

به گزارش وبلاگ ایتالیا، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در روز های گسترش بوی نامطبوع، در ایستگاه های پایش شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد بوده ایم، عناصر بوی نامطبوع پایتخت را بیان کرد.

عناصر بوی نامطبوع پایتخت معین شد!

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ ایتالیا، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در تهران و منشا آن اظهار کرد: بو، آلودگی نسبتا جدیدی در سطح دنیاست و ممکن است منبع مشخص داشته باشد یا چندین گاز در شرایط خاص با هم ترکیب شوند و بو فراوری نمایند.

وی با تاکید بر این مطلب که هنوز منشاء بو به طور قطعی مشخص نشده است، مطرح نمود: ما با مجهولی به نام بوی نامطبوع روبرو هستیم، اما پس از آنالیز همه روز هایی که شاهد بوی نامطبوع بودیم، بعضی عناصر مشترک را مشاهده کردیم.

انصاری شرح داد: به عنوان مثال در همه روز ها شاهد اینورژن (وارونگی دما) بودیم یا سرعت وزش باد بسیار کم و حداکثر 4 متر بر ثانیه مطابق گزارش سازمان هواشناسی بود، جهت باد هم در همه این روز ها جنوب به شمال بود که موجب شده نظریه انتقال آلودگی های جنوب تهران به داخل پایتخت پررنگ گردد، اما با توجه به سرعت باد این مورد دور از ذهن است.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران با تاکید بر اینکه به هر حال کانون بوی نامطبوع در تهران وجود دارد، افزود: در اطراف تهران صنایع آلاینده داریم، اما ما در شهرداری از نظر قانونی تکلیفی برای ورود در این زمینه نداریم و متولی نظارت و پایش صنایع آلاینده، سازمان محیط زیست است.

انصاری افزود: دریافتیم که در همین شرایط اینورژن، کارخانه سیمان ری، چندین هفته مازوت می سوزاند؛ پالایشگاه ری از سوخت مازوت، نیروگاه بعثت در خزانه بخارایی و نیروگاه باقرشهر در ری از گازوییل استفاده می کردند.

وی تاکید نمود: در شرایط وارونگی دما، سوخت سنگین می تواند هم دی اکسید گوگرد و هم ذرات معلق فراوری کند که بسیار مضر است و باعث تشدید آلودگی هوا می گردد.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران گفت: قابل قبول نیست که در شرایط هشدار هوا، زمانی که بسیاری از فعالیت های شهروندان تحت تاثیر آلودگی هوا قرار می گیرد، صنایع تهران از سوخت سنگین و آلوده نماینده استفاده نمایند؛ در نتیجه، ما با توجه به شرایط موجود، موضوع عدم استفاده از سوخت مازوت را قویا پیگیری کردیم.

وی با اشاره به اقدامات این مجموعه برای تشخیص منبع بو و برون رفت از آن توضیح داد: ما در شهرداری تهران کارگروه علمی راه اندازی کردیم، البته کارگروهی هم با موضوع استانداری تشکیل شده است.

انصاری شرح داد: در گام اول بر اساس گزارش سامانه 137 نقشه سیر زمانی و مکانی شکوائیه ها را تهیه کردیم؛ بر مبنای این نقشه، بیشترین مناطقی که بو در آن ها استخراج می شد، شناسایی شده است.

وی اضافه نمود: در مرحله دوم مناطق را درگیر کردیم؛ با کارشناسان گروهی را تشکیل دادیم و جلسات کارشناسی متعددی داشتیم؛ در این جلسات و بر اساس نظرات کارشناسان فرمی را تهیه کردیم که کارشناسان محیط زیست و نواحی در فرایند شناسایی مشارکت فعال داشته باشند.

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید نمود: همچنین قرار است تجهیزات و ادوات مورد احتیاج برای نمونه برداری تهیه و در سطح مناطق توزیع گردد که به محض فراوری بوی نامطبوع، نمونه گیری صورت گیرد و سپس برای مشخص پارامتر های مواد بو به آزمایشگاه انتقال یابد.

وی ادامه داد: پژوهشکده محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در تحقیقی که سال گذشته و سال جاری انجام داده اشاره نموده که در روز های گسترش بوی نامطبوع، در ایستگاه های پایش شاهد افزایش غلظت دی اکسید گوگرد بوده ایم. این ها مواردی است که باید ارتباطشان با بوی نامطبوع مشخص گردد.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در سرانجام گفت: بر اساس گزارش های ارسالی از سامانه 137، بیشترین گزارش های رسیده مربوط به مناطق 2، 6، 10 و عمدتاً مناطق مرکزی تهران بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عناصر بوی نامطبوع پایتخت معین شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عناصر بوی نامطبوع پایتخت معین شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید